Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #1 Del Skrevet 11. mai 2006 Trenger litt hjelp her: Var og kikket på en bil for 3 uker siden hos en privatperson,denne skulle han ha 65000 for,jeg sa jeg ville ha bilen og skrev under salgsmelding som ble levert av bileier dagen etter,jeg fikk ikke noe bil når denne ble skrevet under for han visste ikke hvordan man skulle gjøre det og ville snakke med biltilsynet først. Men samme dag ringte han meg og sa han hadde fått en skade på bilen,det var noen som hadde rygga på døra hans,jeg kikka på skaden og han ville ikke gå ned i pris så da sa jeg at jeg ikke ville ha bilen.. Nå har han gått til advokat og sagt at jeg ikke har betalt bilen og at det ikke var skade på den..Han kunne få 40000 i bilbutikk i bytte til ny bil og nå vil de ha meg økonomisk ansvarlig på de resterende 25000 hvis jeg ikke betaler og henter bilen. nOEN HER SOM VET HVA JEG KAN GJØRE I DENNE SAKEN? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupsi79 Skrevet 11. mai 2006 #2 Del Skrevet 11. mai 2006 Ja, jeg vet hva du kan gjøre : Få tak i en advokat snarest mulig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #3 Del Skrevet 11. mai 2006 Takk for svar,ja ser visst ut som jeg må gjøre det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 11. mai 2006 #4 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Hvis salgsmeldingen var korrekt utfyllt, står du nå som eier av bilen uten å ha betalt en krone. Dette kan ikke selger alene gjøre noe med, så han er avhengig av at du samarbeider for i det hele tatt å kunne selge bilen. Dette er ditt viktigste forhandlingskort og det må du selvfølgelig bruke for det det er verdt. Du skriver heller ikke noe om at dere har skrevet kjøpekontrakt. Selv om en muntlig avtale i utgangspunktet er like bindende som en skriftlig og din signatur på salgsmeldingen kan være en indikasjon på at dere har gjort en avtale, ville jeg også ha brukt dette siden bl.a. pris m.v. ikke lar seg dokumentere. Hvis du har mottatt brev fra advokaten, ville jeg ha svart tilbake at jeg aldri har inngått noen avtale om å kjøpe en skadet bil for 65.000 og at du gjerne vil se dokumentasjon dersom advokaten og hans klient er av en annen oppfatning. Jeg ville også ha skrevet at jeg er samarbeidsvillig og at jeg vil bidra til at bilens eierforhold kan bringes i orden dersom det kan bidra til at saken avsluttes fra deres side. Det er imidlertid svært viktig at du formulerer deg slik at du ikke innrømmer noe som helst siden det selvfølgelig kan brukes mot deg siden. Du har jo for så vidt all tid i verden, så du kan jo bare la "svadabrevene" gå frem og tilbake en stund. Selgeren er sannsynligvis interessert i å få solgt bilen så snart som mulig, men det kan han jo ikke, så lenge du formelt eier bilen... Selv om selger på en måte har rett, har varen nå en mangel som ikke var der da du besiktiget bilen. Dette sammen med manglende dokumentasjon, gjør at jeg tviler sterkt på at han kommer noen vei med denne saken. Kan ikke helt se at det skal være nødvendig å bruke penger på advokat på dette stadiet. Lykke til! Endret 11. mai 2006 av Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #5 Del Skrevet 11. mai 2006 Siden det ikke er enighet når det gjelder pris og skade så foreslå at bilen testes på NAF (kjøpstest) Da vil du få vite hva bilen faktisk er verdt og så betaler du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #6 Del Skrevet 11. mai 2006 Takk for fler svar..det er ikke skrevet kjøpekontrakt på bilen,kun salgsmelding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. mai 2006 #7 Del Skrevet 11. mai 2006 Du trenger da ikke å gjøre noe som helst, her er det han som har driti seg kraftig ut, ved å underskrive salgmelding før han har fått pengene. Gjør han bare oppmerksom på at juridisk sett så eier du denne bilen nå, men at du er velvillig nok til å ikke anmelde han for å ha stjålet din bil, men kan gi den tilbake til han, dersom han slutter å plage deg. Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å insistere på at bilen faktisk er din, siden han er så idiot som du forteller så fortjener han tydeligvis en liten lekse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #8 Del Skrevet 11. mai 2006 Bilselger ringte meg nå ikveld og sa han skulle avertere bilen på nytt.. Men hvis han kun fikk 60.000 for den så sto jeg økonomisk ansvarlig for de siste 5.000..er dette mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 11. mai 2006 #9 Del Skrevet 11. mai 2006 Bilselger ringte meg nå ikveld og sa han skulle avertere bilen på nytt.. Men hvis han kun fikk 60.000 for den så sto jeg økonomisk ansvarlig for de siste 5.000..er dette mulig? ← Spurte du ham hvordan han har tenkt å forholde seg til det faktum at bilen nå faktisk er registrert på deg og at han faktisk ikke har mulighet til å selge bilen uten at du skriver under på en ny salgsmelding (Denne gangen som selger)? Det er vel heller ikke du som har redusert bilens verdi ved å bulke den? Ring ham opp igjen og fortell ham at du skal være grei og undertegne ny salgsmelding under forutsetning av at han slutter å plage deg! (Trafikkstasjonen har en ganske så rigid holdning til innsendte salgsmeldinger og den registrert så er den registrert... Om noen av de som har undertegnet protesterer bryr de seg lite om, så lenge det ikke foreligger en anmeldelse om f.eks. dokumentforfalsking). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. mai 2006 #10 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Det er da ikke forrige eiers skyld at bilen ble rygget på. Hvis du nå offisielt er den nye eieren, så er bilen også ditt ansvar. Det er da flere sider av denne saken. Endret 11. mai 2006 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 11. mai 2006 #11 Del Skrevet 11. mai 2006 Det er da ikke forrige eiers skyld at bilen ble rygget på. Hvis du nå offisielt er den nye eieren, så er bilen også ditt ansvar. Det er da flere sider av denne saken. ← Selvfølgelig har saken flere sider, men det er "kjøperen" som har bedt om råd . Rent objektivt sett er saken håndtert helt feil av begge parter siden salgsmelding er underskrevet og innsendt før endelig (Skriftlig!) avtale er inngått og, ikke minst, før oppgjøret har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 11. mai 2006 #12 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvis han ble rygget på, må han da ha krav på å få igjen noe på forsikringen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 11. mai 2006 #13 Del Skrevet 11. mai 2006 Hvis han ble rygget på, må han da ha krav på å få igjen noe på forsikringen? ← Hvis den som rygget på bilen er kjent, dekkes dette av dennes ansvarsforsikring. Hvis ikke, kan det dekkes av eiers kaskoforsikring, men de fleste har ikke full kasko på biler i denne prisklassen... Dersom man har kaskoforsikring må egenandel, bonustap etc. tas med i betraktningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #14 Del Skrevet 12. mai 2006 Håper du ikke gir deg med denne saken. Fy f.. så frekt å holde deg ansvarlig for at bilen har sunket i verdi pga påkjørsel. Tror jeg hadde skaffet meg en advokat selv jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #15 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg gir meg ikke her nei,aldri i livet Bilen ble påkjørt på parkeringsplassen ved ei blokk der han bor og han tror det var naboen som gjorde det,men naboen nekter,derfor må han i tilfelle ta skaden på seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffegjesten Skrevet 13. mai 2006 #16 Del Skrevet 13. mai 2006 Leo skriver:Ring ham opp igjen og fortell ham at du skal være grei og undertegne ny salgsmelding under forutsetning av at han slutter å plage deg! (Trafikkstasjonen har en ganske så rigid holdning til innsendte salgsmeldinger og den registrert så er den registrert... Om noen av de som har undertegnet protesterer bryr de seg lite om, så lenge det ikke foreligger en anmeldelse om f.eks. dokumentforfalsking). Hvis du skal få han til å "trekke" saken mot deg - så be om å få det skriftelig. Du vet tydeligvis aldri når han finner på neste stunt. Du må aldri undertegne noen ny salgsmelding før han bekrefter at han ikke har noen heftelser overfor deg skriftelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 13. mai 2006 #17 Del Skrevet 13. mai 2006 Min kjære mener at det er den som hadde nøkkelen i ulykkesøyeblikket som har ansvaret. Han mener også at selger har ansvaret til varen er overlevert. Isåfall bør det jo være en grei sak. Hvis man låner en annens bil er man jo ansvarlig for eventuelle skader, uavhengig av hvem som eier den. Jeg ville ihvertfall betalt egenandelen hvis jeg hadde lånt en bil og den ble påkjørt. Her er jo ikke bilen lånt, men prinsippet blir jo det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2006 #18 Del Skrevet 14. mai 2006 Hehe.. du har jo fått bilen du.. Selger leverte salgsmelding uten å skrive kjøpekontrakt, uten å motta penger eller i det minste en skriftlig avtale om hvordan overleveringen av penger skal skje og hvor mye osv. For en idiot. Du har like mye sak på han som han har på deg. Han har jo bilen din. Han har bulket din bil og må da selvsagt stå økonomisk ansvarlig for det. Selvsagt blir dette litt firkantete tenkt, men som andre også her har påpekt, så har du mer enn nok forhandlingsmakt i denne saken, til at den skal la seg løse uten at du skal lide økonomisk for det. Ikke la deg bli lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Colargol66 Skrevet 4. juli 2007 #19 Del Skrevet 4. juli 2007 [Lurer på hvordan denne saken endte, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 5. juli 2007 #20 Del Skrevet 5. juli 2007 Ja dette var jo spennende. Gi bort en bil slik uten videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå