Gå til innhold

Halsbånd på katter en nødvendighet?

Anbefalte innlegg

Gjest synseren
Skrevet

Vi lurer på om vi skal ha halsbånd på pus. Egentlig hadde vi tenkt å ikke ha, fordi vi var redd den skulle henge seg fast i div. ting ute. Men vi har fått høre at de regner katter uten halsbånd som hjemløse :overrasket: og katten kan risikere å bli tatt med til politiet og i verste fall bli skutt :tristbla:. Er dette sant?

Ett annet spørsmål er hvor stramt halsbåndet skal sitte?

Er takknemlig for svar.

Vi vil jo at pusen vår skal ha det best og tryggest mulig :Nikke:.

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det er ikke sant, det beste du kan gjøre for å unngå at katten din blir tatt for å være hjemløs er å ID-merke den, enten via en øretatovering eller en ID-chip. Ingen veterinær vil avlive en ID-merket katt uten å kontakte deg først. (Og om de likevel gjør det kan du anmelde dem for det.) Dersom du gjerne vil ha halsbånd på katten får du kjøpt sånne som løser seg ut dersom katten henger seg fast, men selv synes jeg ikke det er noe poeng i å ha det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har hørt at de gjør det noen steder i perioder. Dette for å fange alle villkattene i området. Men jeg vet ikke noe mer om det..

Men mine to katter flyr rundt uten halsbånd, det har de gjort alle stedene vi har bodd. Og av de kattene jeg ser rundt omkring så er det svært få som har halsbånd på seg.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Halsbånd er ikke nødvendig, men i områder med villkattproblemer *kan* du risikere at katten blir avlivet hvis den ikke er id-merket.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vi har pleid å ha halsbånd på pusen vår, med strikk i, sånn at hvis han henger seg fast i noe, så kan han likevel komme seg ut av halsbåndet. Det siste vi kjøpte var det refleks på også, sånn at han syntes veldig godt hvis han skulle komme foran en bil. Men i det nye nabolaget vårt så er det tydeligvis noen som synes at halsbånd er dyreplageri, for hver gang vi slipper ham ut med halsbånd, så kommer han hjem uten. Trodde først han hadde satt seg fast og kommet seg ut av halsbåndet, men tredje og fjerde gangen ble det litt påfallende... spesielt da vi fant igjen det ene - åpnet.

Jeg er ikke millionær, og har ikke råd til å kjøpe nytt halsbånd til katta flere ganger i uka. Så hvis noen gjør sånt: Drit i det. Det er en GRUNN til at katta har halsbånd.

Skrevet

Jeg ville heller tatt på meg jobben og ID-merket katten, gjerne med en chip.. Hvis noen fanger inn katten ved f.eks ulykker o.s.v. blir de som oftest tatt med til veterinær hvor de kan sjekke chippen..

Et halsbånd kan som oftest forsvinne hvis katten henger seg opp i et tre eller noe og hvis den da havner i en ulykke kan den bli tatt for som villkatt..

Skrevet

Halsbånd er en klar fordel mener jeg - da er det ingen tvil om at katten har en eier.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har merket min med id-chip. Prøvde halsbånd en periode, men pusen min hater halsbånd og gikk hele tiden og prøvd å klø det vekk. Resultatet ble et sår på halsen som ikke ville gro på månedsvis. Ikke syntes halsbåndet heller i den lange pelsen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er bra kattene mine har blitt litt runde over beltestedet i vinter da, så er det ingen tvil om at de får mat et sted..

Gjest gjesta
Skrevet

Synes for det første at alle katter bør merkes på en eller annen måte, som mange over her har foreslått. For det andre, så synes jeg generelt at katter skal få slippe å ha halsbånd. Men så vil jo dette nødvendigvis igjen avhenge av kattens utseende og synlighet, samt området katten beveger seg i.

Min helt sorte katt, lite synlige katt, har vært nødt til å bruk refleks halsbånd i flere år. Synes det er bedre at den bærer et slikt, enn at den skal bli utsatt for enda mer risiko for påkjørsel. Selv om det altså strider i mot hovedprinsippene mine i denne sammenheng. Hadde vi bodd annerledes til, så skulle den lille vakre så absolutt ha sluppet unna båndet..

Skrevet

mine bruker bånd, har vent de til det fra de var små og vurderer nå og sette en litt mer hørbar bjelle på de så de ikke tar fugl.

de er chipmerket i tillegg men vi har hatt noe trøbbel med villkatter og feller etc så jeg synes det er greit å ha bånd på de.

de som sjekker fellene slipper løs katter med bånd umiddelbart, de som ikke har bånd blir tatt med og sjekket for chips. like greit å la dyra slippe den ekstra turen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...