Gjest Husmusa Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 Av og til syns jeg frp har tendenser til å vise nødvendig nytenkning innenfor politikk, feks med bompengesystemet. Mens andre ganger syns jeg de er totalt på villspor, feks innenfor familiepolitikken: Hva tror dere skjer dersom frp får gjennomført sin politikk om at alle barnefamilier skal få økt beløp for å ha unger og at støtten til barnehageplasser skal fjernes (det vil koste rundt 10 000 for en plass)? De påstår det skal gi valgfrihet men realiteten vil bli en annen: Unger som blir hjemme har foreldre som har råd til å la være å jobbe. Barn med ressurssterke foreldre som vil jobbe (les: god jobb og god lønn) vil velge barnehageplasser med faglært arbeidskraft. Men det verste vil være at unger som har foreldre som tjener "dårlig" (eller normal lønn for en offentlig ansatt) vil velge svart, ufaglært arbeidskraft som vil ligge langt under i pris. Vi vil få et utrolig klasseskille. Har man en lønn på 300 000,- vil nok mange vurdere sterkt å betale 3000 til en dagmamma enn 10 000 for en barnehageplass. Ønsker samfunnet et slikt skille?
Gjest Nåja Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Vel vel, jeg vet nå ikke helt jeg. Jeg er heller ikke veldig fan av dette forslaget, men når det er sagt, vil det gi større utslag med tanke på klasseskille enn ordningen som er idag? Jeg tenker selvsagt på ordningen med kontantstøtte. 3300,- i måneden er ikke et reelt alternativ til inntekt, så en stor gruppe av de som mottar denne støtten og er hjemme med barna sine i 2-3 år er folk som har råd til de. Lavinntektsfamilier har ikke råd til dette og blir på sett og vis tvunget ut i arbeid etter endt permisjon. En annen ting er den store gruppen (jeg kjenner flere) som ikke har råd til å både miste kontantstøtten og betale barnehage - så de har valgt alternativet å motta kontantstøtte og sende ungene til dagmamma (som i de fleste tilfeller jobber svart). Kontantstøtten betaler dagmammaen og de har dermed ingen utgifter til barnepass, mens de som velger offentlig barnehage må ut med 2-3000,- Jeg kan på sett og vis forstå logikken ved at hvis alle får et gitt beløp (nå vet jeg ikke hva beløpet er men la oss si 10.000,- siden det er det du bruker som eksempel på barnehagepris). Med en slik sum er de som velger å være hjemme med barna sine bedre stilt en tidligere, med nesten 7000,- mer inn i måneden. Langt flere vil ha mulighet til å være hjemme med barna sine. Videre forstår jeg problematikken ved at mange som får så mye penger opp i hendene heller vil bruke bare litt av dem på barnepass og dermed velge svart dagmamma i steden for barnehage, men om denne gruppen blir større enn gruppen som "utnytter seg" av smutthullet i kontantstøtten er jeg jaggu ikke sikker på. (ingen kritikk til de som mottar kontantstøtte og likevel er i jobb. Det er systemet som tillater dette jeg kritiserer)
Gjest Chrizzy Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Jeg vet ikke. Innlegg nummer to virket også overbevisende. Men jeg har en eller annen feilkobling i hjernen, som sier FRP -Ureflekterte profittslanger som helst skal krype tilbake under stenen sin
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #4 Skrevet 11. mai 2006 Jeg er nok ikke så glad i kontantstøtten. Men jeg tror enda flere vil bli "fristet" til å velge svart dagmamma når gapet mellom barnehagepris og dagmammapris vil øke. Slik jeg har forstått frp er det heller ikke snakk om at dette bare varer til barnet er 3 år (slik som kontantstøtten). Det er vel mer snakk om til barnet begynner på skolen. Og dersom man regner det ut vil det bli en betydelig del mer i barnhageutgifter kontra dagmamma. Husmusa
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2006 #5 Skrevet 11. mai 2006 En annen ting er den store gruppen (jeg kjenner flere) som ikke har råd til å både miste kontantstøtten og betale barnehage - så de har valgt alternativet å motta kontantstøtte og sende ungene til dagmamma (som i de fleste tilfeller jobber svart). Kontantstøtten betaler dagmammaen og de har dermed ingen utgifter til barnepass, mens de som velger offentlig barnehage må ut med 2-3000,- Ikke har råd til? Hva skulle de gjort hvis kontantstøtten ble fjernet? Husk at dette ikke er en ordning vi har hatt i så veldig mange år, og at de aller fleste her i landet greidde å betale barnehageplassen til barna sine allikevel. Disse menneskene du prater om, hva skulle de gjort hvis Jens fjernet kontantstøtten fra nyttår?
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2006 #6 Skrevet 11. mai 2006 Jeg synes FrP sitt forslag er ganske festlig. Konsekvensen blir at flere kvinner vil ønske/bli tvunget til å gå hjemme, færre vil jobbe innenfor f.eks. pleie og omsorg og det må derfor tas inn flere innvandrere. Og innvandrere er jo FrP kjempepositive til. Så det er flott at de konsekvenstester forslagene sine før de flasher dem i media. Forresten tenker jeg problemet løser seg selv; med billig bensin og færre bompenger blir de gamle så lykkelige at de trenger knapt en eneste pleier.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #7 Skrevet 11. mai 2006 Hvilke gamle? Med Frp kan vi jo privatisere eldreomsorgen også. Så bruker vi av oljefondet til å kjøpe sykehjemsplasser i Latvia, Ungarn eller Sudan. Enkelt og greit....
Gjest Nåja Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 Ikke har råd til? Hva skulle de gjort hvis kontantstøtten ble fjernet? Husk at dette ikke er en ordning vi har hatt i så veldig mange år, og at de aller fleste her i landet greidde å betale barnehageplassen til barna sine allikevel. Disse menneskene du prater om, hva skulle de gjort hvis Jens fjernet kontantstøtten fra nyttår? ← Det er vel gjerne satt litt på spissen at de ikke har råd. Men det er klart at om en har det trangt økonomisk så vil veldig mange heller velge dagmamma eller annen form for privat barnepass, slik at utgiftene til barnepass går opp i opp med hva en får i kontantstøtte, i steden for å takke nei til kontantstøtten og i tillegg betalt 2-3000,- for plass i offentlig barnehage. For de fleste, særlig de med dårlig råd, er 2-3000,- i mnd. ganske mye penger. Så joda, om ordningen med kontantstøtte falt bort ville de selvsagt vært nødt til å ordne seg på andre måter. Men så lenge ordningen er der er det klart at mange vil velge å benytte seg av dette smutthullet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå