Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når man søker om nødhjelp fra sosialkontoret, hvor lang tid tar behandlingen av søknaden da? Og hvordan får man beskjed om hva avgjørelsen ble?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De skal behandle søknader om nødhjelp innen 48 timer. Vet ikke om de ringer deg, eller om du må ringe dem for å få svaret.

Gjest Gjest
Skrevet

På Kjetil og Kjartan-show sa hvertfall damen på sosialkontoret at man ikke kunne få hjelp så raskt , selv om de bare kom i underbuksene.

Skrevet

Jeg vet at det er flere kommuner som sier at nødhjelpssøknader skal behandles i løpet av 24 timer.

Tror du må møte opp for å få svar og eventuell utbetaling.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet at det er flere kommuner som sier at nødhjelpssøknader skal behandles i løpet av 24 timer.

Andre operer med 3 virkedager. Forskjellig fra kommune til kommune. Man ser jo an saken, og vurderer saksbehandleren at det er "krise" går det ganske kjapt.

Skrevet

Hvis huset ditt brenner ned f.eks... Har du krav på hjelp med en gang. Dvs. plass å bo(en natt på hotell eller noe slikt), basic klær og toalettsaker. + penger til mat.

Det mener jeg å huske bekjent fikk.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
På Kjetil og Kjartan-show sa hvertfall damen på sosialkontoret at man ikke kunne få hjelp så raskt , selv om de bare kom i underbuksene.

Det stemmer jo ikke, jeg har fått det flere ganger. Det som er viktig er at man bruker ordet "nødhjelp" når man skriver på søknaden hva det gjelder, da skal saken behandles fortere enn standard behandlingstid. Hvor lang tid varierer visst litt, men 48 timer er nok det vanligste. Og dersom man står helt uten noe som helst skal man kunne få hjelp enda fortere, feks ved å få losji på hospits ol på dagen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Men hva hvis saksbehandler benekter at nødhjelp er en mulighet? Det har jeg opplevd flere ganger. Jeg fikk bare en sur beskjed om at det ikke var noe som hette nødhjelp, og at behandlingstiden uansett var minimum 4 uker. Jeg visste jo at de løy, men hva kan man gjøre med det?

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Det man bør gjøre dersom de forsøker å bli kvitt en ved å skrankebehandle en, som jeg kaller det, er å slutte å krangle med dem, bare be om å få ett søknadsskjema. Du har alltid, uansett, krav på å levere en skriftlig søknad, og få den behandlet. Dersom du mistenker at de vil "rote bort" søknaden eller deler av dokumentasjonen, kan du også ta kopi av alt sammen, og be dem skrive under på at de har motatt dette fra deg, den og den dato. Du kan også levere en klage på slike ting direkte til fylkesmannen der du bor, som også er den instansen du bør klage til, dersom de behandler søknader feil ol.

Endret av Varg-Menja
Gjest gjesta
Skrevet

For det første: Hvor rask hjelp du får i slike tilfeller, vil avhenge av om søknaden din blir betraktet som en reell nødhjelpssøknad eller som en vanlig søknad. Søknader må nemlig oppfylle visse kriterier for å bli behandlet som krisehjelpssøknader. Går det tydelig frem av din søknad at dreier seg om nødhjelp? Og er det egentlig nødhjelp du har søkt om?

For det andre: Har du dokumentert nødhjelpsbehovet? Slike søknader kan nemlig avslås på grunnlag av at behovet ikke er tilstrekkelig dokumentert.

Dersom du oppfyller kriteriene for nødhjelp ville jeg tatt kontakt med det gjeldende sosialkontoret snarest. Det er svært sjeldent at ansatte ved sosialkontor, har tid til å ringe opp alle de som søker om hjelp. Da hadde de vel nærmest ikke fått gjort noe annet.. Men dette varierer naturligvis fra kontor til kontor. Du har for øvrig selv et ansvar for å følge opp saken din. Det kan også være en god ting i forhold til å få ordnet opp i eventuelle misforståelser e.l.

Gjest gjesta
Skrevet
Men hva hvis saksbehandler benekter at nødhjelp er en mulighet? Det har jeg opplevd flere ganger. Jeg fikk bare en sur beskjed om at det ikke var noe som hette nødhjelp, og at behandlingstiden uansett var minimum 4 uker. Jeg visste jo at de løy, men hva kan man gjøre med det?

Klag til fylkesmannen!

Skrevet

Det er riktig at det kommer an på hvor nødvendig nødhjelpen er. De fleste av oss har litt mat i huset så vi klarer oss et par dager, selv om alle penger er borte. Og man bør søke så fort man ser at "dette går ikke", ikke vente til kjøleskap og fryser er fullstendig tomme, det er nok å gjøre på et sosialkontor likevel, og å komme kl. 14:45 på en fredag og kreve penger til helga er rett og slett dumt, og faktisk direkte arrogant og uhøflig - i den forstand at du da krever at saksbehandleren kaster fra seg alle andre saker (som sikkert er like viktige/ viktigere enn din) for å behandle nettopp DIN sak.

Ett tilfelle jeg har hatt (har vært vikar på et sosialkontor) gjaldt ei jente som hadde rømt fra en voldelig samboer. Hun ble sendt på krisesenteret på sosialkontorets regning (vi betalte kost og losji), og fikk med seg litt penger til å kjøpe seg noen klær, da hun ikke turte å gå tilbake til leiligheta og hente noen.

Ta kontakt med sosialkontoret en dag eller to etter at du leverte den inn, og husk som skrevet av andre: nok dokumentasjon. De har en liste over det i skranken - men saldobekreftelse fra alle konti er viktig.

Du har uansett krav på en skikkelig behandling, uansett om du oppfyller kravene til nødhjelp eller ikke!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...