Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å lease bil som privatperson?

Jeg vet at leasing ikke lønner seg i lengden. Men når "lønner" det seg/hvem leaser?

Vi har eldre biler og ikke råd til nye biler, men er avhengig av bil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

En vestentlig forskjell mellom leasing og billån er at man ikke får skrevet av leasingleien på selvangivelsen - lånerenter får man som kjent skrevet av.

Leasing for privatpersoner er galematias.

Det er firmaer som leaser.

Husker ikke hvem det lønner seg for - er lenge siden jeg jobbet med billeasing. :ler:

Gjest ArneP
Skrevet

DinSide.no har skrevet en del om privatleie, feks her.

Skrevet
Det er firmaer som leaser.

Husker ikke hvem det lønner seg for - er lenge siden jeg jobbet med billeasing. :ler:

Ja, og tidene har forandret seg.
Gjest Gjest
Skrevet
Ja, og tidene har forandret seg.

Unnskyld for at jeg brukte tid på å svare. Skal skygge unna videre.

Skrevet

Det er vel ofte en en gangs sum i det man inngår leasing avtalen også. Den summen varierer litt, men dersom man bruker den summen (evnt låner den), så kan man få en bil som er grei nok for noen år.

Skrevet

Dere må betale et innskudd med en gang som dere ikke får igjen.

Så kommer den mnd. regningen (størrelen er avhengig av biltype/størrelse på innskudd/lengde på avtalen), og den er momsbelagt (25% i tillegg).

Hvis dere får en bot MÅ den betale med en gang, hvis purring kommer til firmaet så sender de den til deg men legger på moms.

Har du passert bomring uten å betale (mange steder kommer regningen i posten 14 dager etterpå), eller blir tatt i fartsboks så kommer gebyr/bot fra firmaet med moms i tillegg.

Årsavgiften (som er stor nok) slenger de også moms på (helt utrolig) bare for å sende den til deg og dete har de lov til så det nytter ikke å "prute".

Når endelig bilen skal leveres etter 2-5 år så går de over den med en lupe.

Det skjer alltid noe med en bil- Lakkriper, mæøøete seter/teppe, liten bulk osv.

De finner det og de tar seg GODT betalt for det. Så regn med en stor regning fra dem etter at bilen er levert.

For ikke å glemme at alle servicer MÅ følges opp, på din bekostning.

Kjører du 3 kilometer over avtalt kjørelengde så svir det i lommeboka.

Du må forsikre bilen med full kasko og det er ganske dyrt.

Jeg fraråder dere leasingbil på det sterkeste. Det har aldri og kommer aldri til å bli en god deal.

Bor dere på Østlandet så ville jeg heller satset på å kjøpe bil på auksjon.

Der kan dere gjøre noen gode kupp, og har dere med en bilkjenner så unngår dere bomkjøpene.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg leaser, og er fornøyd mde det - min eneste sjanse til å kjøpe meg ny bil.

Jeg solgte min gamle bil til bilforhandleren og fikk pengene cash for den. Jeg betalte så et innskudd på 50 000 (som jo var tatt fra pengene jeg fikk for min gamle bil) Man skriver så en leasing avtale der du i stor grad selv kan bestemme hvor mye du greier å betale i mnd - innskuddet + det du betaler i mnd har jo innvirkning på restlånet, som er det forhandler forplikter seg til å kjøpe tilbake bilen for etter 3 år så sant du ikke har kjørt utover avtalt kjørelengde. Dette restlånet er også den summen du må betale leasingselskapet om du vil beholde bilen etter tre år.

Min bil er en sånn som er veldig ettertraktet, og for meg vil det da lønne seg og selge bilen privat etter tre år, og betale restlånet til leasingselskapet - da sitter jeg med penger igjen.

Leasing er dyrere enn billån, men for mange mer overkommelig, og bruker en hodet er det en helt grei måte å få seg ny bil på.

(Men IKKE bryt leasingavtalen - det har du ikke råd til!!)

Gjest Landra
Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren min har leaset en bil. For oss lønte det seg pga han er ferdig utdannet megler til sommeren og jeg skal begynne å studere til høsten. Vi veit ikke hvor mye han tjener, selv om han kommer til å tjene ganske bra, så er han helt ny i yrket og som sagt så kommer jeg til og studere. Han trenger en grei bil som for det første ikke feiler noe (som starter hver gang og ikke trenger vedlikehold) og en bil som ser pen ut, siden meglere må vise seg fram på best mulig måte til selgeren. Husk bare at engangsbeløpet som er reklamert er uten mva og andre kostnader kommer også i tillegg. Så når "leie" perioden er løpt ut, så kan du faktisk kjøpe bilen som brukt bil (under markedspris)

Man må bare være OBS på at bilen må ha normal slitasje etter endt bruk ellers må dere betale ekstra for det.

Må også si at bilen er helt FANTASTISK!

LYKKE TIL.

Gjest Gjest
Skrevet

Hørte på radioen for noen måneder siden hvor (tror det var Din Side.no) de hadde undersøkt leasing vs lån. Konklusjonen var at det gikk nesten på det samme økonomisk sett. Avhenger selvfølgelig av hvilken rente man får tilbud om.

Vi leaser selv en bil og har en meget gunstig rente. Vi har også begrensninger på kjørelengden men for oss vil det lønne seg å kjøpe ut bilen og selge den privat, og da har ikke kjørlengden noe å bety der vi leaser. Det er også nevnt at man i et innlegg over at man må ha fullkasko, men det trodde jo jeg var relativt vanlig å ha på en nyere bil?

Vi er i hvertfall veldig fornøyde og har fått ny bil til en billig penge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...