Gå til innhold

Bygge kattestativ selv

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg bor i en liten leilighet og har to innekatter, og nå skal de få tilgang til litt større areal, nemlig i høyden!

Har et hjørne i stua som er til propellene mine, så stativet blir vel over to meter høyt!

Tenke å bruke kryssfiner og stifte på sånn pusepels :)

Men har noen her gjort dette før, og har noen gode tips og ideer? Eller noen tegninger kanskje, på hvordan ting skal sages til og utføres? Praktiske løsninger?

Alle tips og linker mottas med takk!!

:hoppe:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Her har du en side som selger sånt hvertfall. Har tenkt til å bygge selv og, men har ikk blitt noe til enda.
Gjest Ninakanin
Skrevet

kjempefin inspirasjon da!!! :hoppe:

Takk, helt supert!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe et ferdig klatrestativ. Man sparer nok ikke så veldig mye ved å bygge selv. Dessuten er det veldig praktisk at de også brukes som klorestolper. Det finnes klatrestativer som går helt opp til taket. Jeg har løst det med å kjøpe to stk og satt de oppå hverandre. Har også måttet feste det til veggen, så det ikke skulle tippe.

Desverre bruker ikke kattene kattemøbelet så mye som jeg kanskje skulle ønske. De synes det er like gøy og hoppe opp på bokhylle, utforske klesskapet ol. De syntes også det var gøy og kravle opp på gardinstanga, helt til den ramla ned (det gikk heldigvis bra, men det beviser vel at de ikke får for lite mat her hjemme :ler: )

Finnes mange nettbutikker som selger disse kattemøblene relativt billig. Det blir vel på drøyt tusen kroner, men materialer til å lage selv kan også bli på noen krones, hvis det skal bli like fint. :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja jeg begynner å se på disse nettstedene nå at det gjerne er likegreit å kjøpe et gigastort ett!!

Skal ha det opp i høyden, sånn at kattene har et sted å trekke seg bort når urokråka kommer i hus om 3 uker...

(valpen)

Gjest Gjesta
Skrevet

Det var det jeg tenkte og da kattene fikk seg hund i hus.. Jeg holdt av alle høyder til pusene, så idag er de like mye i høyden som på gulvet. De selger et ganske billig et på Ellos! Se her!

Gjest Ninakanin
Skrevet

De skal få et på minst to meter, tenkte jeg...

Skal kose meg med surfing i kveld, ser det ut til!

Skrevet

Tenke å bruke kryssfiner og stifte på sånn pusepels :)

:hår:

:erter:

Gjest Gjesta
Skrevet

Kattestativ er jo svindyrt i Norge, iallefall i de butikkene jeg har sett. Så jeg endte opp med å lage selv, og det ble mye billigere.

Jeg tvinnet tau rundt alle stolper som ble brukt, slik at de kunne brukes til å kvesse klørne på. Og så brukte jeg tepperester på platene og inni og utenpå en liten hule jeg laget. Dersom du skal bruke tepperester, er det viktig å passe på å ikke bruke slike med masse små løkker. Disse er det lett å hekte klørne fast i og de kan heller ikke brukes til kvessing av klør.

Det viktigste er vel å lage stativet såpass stabilt og tungt nederst at kattene kan klatre til topps og leke uten at det er fare for at hele greia velter. Dersom stativet skal nå helt opp til taket, kan det være en ide å feste det til taket.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja jeg er liksom litt i tvil..

tenker at det sikkert blir til at vi lager selv, egentlig. For å spare pengene..

Menmen jeg kan jo bli inspirert av de som ligger på linkene!! :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...