Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før het det at man skulle ta tran de månedene som inneholdt "r", dvs. ikke mai til august - de var "fri"!! ;) I følge denne artikkelen burde man nå ta tran året rundt:

http://www.greteroede.no/bakgrunn/helse/ar...rtid354741.html

Hva gjør dere? :klø:

Selv tar barna og vi voksne tranen med en dråpe sanasol ( tips fra en av KG's brukere...) uten diskusjoner daglig. Er usikker på om vi skal fortsette året rundt...:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar trankapsler året rundt, rett og slett fordi fisk ikke er favorittmaten vår. Tar ingen andre vitaminer/kosttilskudd, det får jeg gjennom maten.

Gjest gjest1
Skrevet

Så lenge barna gjør det uten missnøye, ser jeg ingen grunn til å kutte ut om sommeren.

Det er jo bare sunt, så hvorfor kutte ut?

Skrevet

Hele familien tar tran hver dag, året rundt ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til at man har laget denne "regelen" om ikke ta tran om sommeren er fordi man faktisk kan få for mye a og d vitaminer. De blir ikke skilt ut av kroppen på vanlig måte, slik som de vannløselige vitaminene. Og om sommeren får man ofte mye sol, som gjør at det produseres dvitamin i huden.

Men for min del burde jeg iallefall ta tran hele året, siden jeg ikke er så mye ute om sommeren. Dette vet man altså best selv. Man skal også være veldig mye ute i sola for å få d-vitaminforgiftning, så det er vel en lite aktuell problemstilling for de fleste av oss ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Man skal også være veldig mye ute i sola for å få d-vitaminforgiftning, så det er vel en lite aktuell problemstilling for de fleste av oss ;)

Du får ikke d-vitaminforgiftning av sol alene. Huden produserer d-vitamin bare en kort periode, til "tanken" er full, deretter stopper det opp. 10-15 minutter om dagen er nok om sommeren. Det eneste du oppnår etter det, er å svi og skade huden.

Skrevet

Tran året rundt.

Gjest Gjest
Skrevet

Vitaminer er en ting, fettsyrer en annen. Og d e m trenger man hele året.

Gjest gjesta
Skrevet

Så lenge man ikke spiser laaangt mer fet fisk i det månedene det her refereres til, så bør man helt klart fortsette med sitt omega-3 tilskudd året igjennom. Omega-3, er blant annet gunstig i forhold til sol.. Skulle noen frykte å få overskudd av visse vitamniner, finnes det eventuelt tilskudd som ikke har slike vitaminer tilsatt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi tar trankapsler hver dag, hele året.

Skrevet

Året rundt, og med det er siste ord sagt i denne saken.

Skrevet
Året rundt, og med det er siste ord sagt i denne saken.

:overrasket: Okej...?

Vel, hvis noen har noe de skulle sagt hører jeg gjerne mere, jeg...;)

Skrevet

Jeg tar ikke tran jeg, gulper det opp igjen, selv om det blir tatt i kapsler... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...