Gå til innhold

Nyfødte kattunger

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

BEIBIER :D De er så nydelige! Håper du ikke har noe imot at jeg blackmailer deg for fler bilder når de blir større :Hehe:

Gjest Gjesta
Skrevet

Hihi morsomt med kattunger :hoppe: . Men den andre katten min (den i signaturen) har midlertidig flyttet til naboen. Han er så skeptisk til ungene at han heller sitter ute i regnet enn å være i samme leilighet som dem. Så nå har nevøen min (som er naboen) det som plommen i egget med Storepusen boende hos seg. Jeg prøver å passe på at han får god mat og masse kos når han først stikker innom sånn at han kanskje føler seg velkommen igjen snart. :)

Spørsmål: Jeg er litt usikker når det gjelder å venne kattungene til mennesker og det å bli bært. Når jeg løfter dem, spesielt to av dem, så piper de av full hals. Jeg prøver å klappe, kose og løfte på forskjellige måter, men skal jeg fortsette selv om de piper etter mammaen? Vet ikke om jeg stresser dem unødvendig ved å drive å løfte på de, men de må jo bli vandt til håndtering på en eller annen måte. Innspill?

Gjest Gjesta
Skrevet
BEIBIER :D De er så nydelige! Håper du ikke har noe imot at jeg blackmailer deg for fler bilder når de blir større :Hehe:

Hihi bare morsomt å ta bilder :) . Kjøpte svindyrt digitalkamera for noen måneder siden, og nå har jeg endelig noe å ta bilder av :hoppe:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Når de piper så vil de tilbake til mor, så du bør levere dem tilbake da. Bruk litt tid ved der de ligger, og ikke bær dem for langt vekk i begynnelsen. Du kan også kose og håndtere dem mens de ligger hos moren også, dersom hun synes det er greit. Så tidlig er det viktigste at du tar kort på dem en gang i blant, for å sette lukten din på dem, siden de er født blinde og døve er luktesansen den viktigste de har så langt. Fra de er ca tre uker er det mye viktigere at du bruker tid sammen med dem også, når det gjelder lek og kos.

Også er det medfødte forskjeller på katter også, jeg hadde tre kattunger i "mitt" kull, to av dem ble som moren og hater å bli løftet, og skal bare kose på sine premisser, mens den tredje er en kosegris uten like. Og de ble sosialisert helt likt fra fødselen av til de var 12 uker gamle.

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for svar :) . Er de født døve? Det visste jeg ikke, og nå føler jeg meg litt dum, for jeg har brukt mye tid på å prate til dem og lage lyder sånn at de skulle vokse opp til å bli trygge på menneskelyder :ler: . Det kunne jeg nok ha ventet med da. Vet du når ungene begynner å høre?

Takk for tips ang hvordan å håndtere ungene. Er redd for at de skal bli slik som moren er (når hun ikke har unger, for akkurat nå er hun merkelig nok kjempetrygg). Hun er den engsteligste katten jeg har vært borti, og kan ikke bæres uten at klørne kommer ut. Jeg vurderte å la dyrlegen ta en titt på henne pga det, men fødselen har forandret henne totalt. Er det sannsynlig at hun vil fortsette å være så kosete og trygg etter at ungene er voksne, eller er det mer sannsynlig at hun vil gå tilbake til å være så engstelig som hun var før? Er det noe dyrlegen kan gjøre for en superengstelig katt, eller er det ikke noen vits å få ham til å se på henne?

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Er redd for at de skal bli slik som moren er (når hun ikke har unger, for akkurat nå er hun merkelig nok kjempetrygg). Hun er den engsteligste katten jeg har vært borti, og kan ikke bæres uten at klørne kommer ut. Jeg vurderte å la dyrlegen ta en titt på henne pga det, men fødselen har forandret henne totalt. Er det sannsynlig at hun vil fortsette å være så kosete og trygg etter at ungene er voksne, eller er det mer sannsynlig at hun vil gå tilbake til å være så engstelig som hun var før? Er det noe dyrlegen kan gjøre for en superengstelig katt, eller er det ikke noen vits å få ham til å se på henne?

Min katt var også sånn som din, men hun ble veldig mye mer trygg og kosete i tiden etter kattungene også(og er det forsatt, 4år senere) :)

Endret av Binna
Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Takk for svar :) . Er de født døve? Det visste jeg ikke, og nå føler jeg meg litt dum, for jeg har brukt mye tid på å prate til dem og lage lyder sånn at de skulle vokse opp til å bli trygge på menneskelyder :ler: . Det kunne jeg nok ha ventet med da. Vet du når ungene begynner å høre?

De "åpner" ørene ca samtidig som øynene, så rundt to-ukers alder kan du regne med at alle hører. Fra de er født manøvrerer de kun etter lukt og berøring/varme. Vet ikke om du har lagt merke til det men de har også faste plasser når de ammer. Dette finner de fram til fordi de har sitt sin egen lukt på "sin" patte hos moren. Og dersom man vasker moren med noe sterilt, som fjerner denne lukten, vil det bli kaos ett par dager, til de har funnet seg nye plasser.

Når det gjelder moren så høres hun litt ut som min katt, som også var veldig nevrotisk og til dels fiendtlig i forhold til håndtering ol før hun fikk ungene sine. Og hun ble mye mere harmonisk da hun hadde ungene, og det har vart også etter at de ble voksne. Hun er fortsatt en veldig sær katt, men hun er mye mere trygg på både oss og seg selv etter at hun hadde ett kull.

Det er ikke så mye annet enn dyrlege kan gjøre med en sær katt enn å utelukke at det kan være noen fysiske plager som er årsaken. Min katt har forøvrig fått den offisielle diagnosen "humørsyk" av dyrlegen sin... :ler:

Endret av Varg-Menja
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

"Humørsyk" ja :ler: . Høres ut som min katt, men veldig oppmuntrende å høre at katten din forble mer harmonisk også etter at ungene var voksne. Da er det håp for pusen min også :)

Endret av Fairy
Gjest Miloine
Skrevet

Fairy, de er jo såååå nydelige da :)

(glemte å nevne det i innlegget mitt over her)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes at dette skal være en kosemosetråd om kattebabyer!!

De er så søøte!

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Nå begynner de å bli skikkelig søte :hjerter_rundt: .

Her er et bilde av den kattungen som åpnet øynene sist.

Endret av Fairy
Gjest Miloine
Skrevet
Jeg synes at dette skal være en kosemosetråd om kattebabyer!!

De er så søøte!

Helt enig med deg!

Nå begynner de å bli skikkelig søte :hjerter_rundt: .

Her er et bilde av den kattungen som åpnet øynene sist.

Du er heldig du, kjempenusselige :rosasmil:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Fairy og alle andre pusevenner, se på linken nedenfor, så ser du Trulta mi da hun var 7 uker gml. Det er hun som er helt lysegrå :)

Gå inn på "noen dyr vi har omplasert" og deretter på "katteungekull nr.2"

Vi hentet henne der, tatt fra moren alt for tidlig da!

http://www.dyrlegene.net/

Endret av Miloine
Skrevet

Tråden er delt.

Den andre tråden kan dere finne her

Veslejenta - moderator

Annonse
Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Tråden er delt.

Den andre tråden kan dere finne her

Veslejenta - moderator

Det var en god ide! :)

FAIRY: Har sendt deg en PM :klem:

Endret av Miloine
Gjest Gjest
Skrevet

Å, kan jeg få en svart katt av deg???

Min svare gode katt Nusse ble avlivet for noen uker siden, og jeg er så lei meg :tristbla:

Gjest Gjesta
Skrevet
Å, kan jeg få en svart katt av deg???

Min svare gode katt Nusse ble avlivet for noen uker siden, og jeg er så lei meg  :tristbla:

Jeg har nok allerede funnet eiere til dem. Har faktisk for mange interesserte i forhold til hvor mange kattunger jeg har, og jeg tror jeg har lyst til å beholde en selv også. Så resten får jeg henvise til Dyrebeskyttelsen eller noe sånt, for utrolig nok så er det for lite kattunger i forhold til folk som ønsker seg katt her i bygda. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå har en av kattungene (den svarte og hvite på det siste bildet) begynt å bevege seg litt rundt og utforske omgivelsene. Den har fortsatt problemer med å holde hodet oppe lenge av gangen, men den virker veldig nysgjerrig og kravler rundt alt den orker.

De andre tar det mer med ro og holder seg for det meste ved moren.

Men det som er det morsomste er at den svarte og hvite kravler meg i møte når jeg går bort til dem, og den begynner å male når den ser meg. Den liker at jeg klapper den, da sovner den ofte, og den legger seg gjerne på ryggen slik at jeg kan klappe den på magen. Det ser ut til at denne blir tillitsfull og trygg på mennesker, så nå håper jeg at resten av dem blir like trygge. Veldig oppmuntrende :)

Gjest Miloine
Skrevet

Så koselig da! Kattungen kjenner igjen lukten av deg så da er det ikke så rart den kommer mot deg. Du har jo vært der for den hele tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...