Gå til innhold

Nyfødte kattunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer med kattunger!

Så at du spurte om du kunne kose med dem, og det kan du! Det er viktig at tar dem opp og holder dem forsiktig og stryker litt på dem så de blir preget av mennesker. Det er slik kattene blir ordentlig kosete!

Kos dere videre - du går en kaotisk tid i møte, men utrolig koselig også!

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Pus var visst lengre på vei enn jeg trodde, for nå har hun fått 3 kattunger. Men problemet er at hun har forlatt 2 av dem og bare tar vare på den ene. Jeg har fjernet fosterhinna eller hva det heter på de to som har blitt forlatt, og de er i live. Men når jeg prøver å legge dem bort til mor og den tredje ungen, så tar hun bare "favorittungen" med seg og legger seg et annet sted. Skal jeg bare la naturen gå sin gang her, eller er det noe jeg kan gjøre for å redde de to som har blitt forlatt? Hvor lenge kan kattungene overleve uten mor? Er det sannsynlig at hun vil ombestemme seg og begynne å ta vare på de to forlatte ungene etterhvert?

Håper på svar fort

Kattemor vil desverre ikke ha noe med pusebarna dersom de er syke.

Det behøver nødvendigvis ikke å være slik i dette tilfellet altså.

Gjør det du kan.

Vil bare legge til noe:

Vi hadde en gang et tilfelle der en unge ikke automatisk tok til seg næring og moren var ikke aktiv i å hjelpe denne ungen slik hun gjorde med de andre. Vi hjalp til og ungen levde en kort stund.

Vet'n forklarte at dette ikke var unaturlig, moren hadde skjønt at ungen ikke ville leve opp og konsentrerte seg om de andre.

Morsmelkerstatning for katter skal være fint, aller helst Royal Canine, men andre merker duger også. Melken kan du gi med en liten sprøyte (fås på apoteket), selvfølgelig uten nål. Pass på å ikke sprøyte det inn i munnen på ungen, men la det komme en dråpe som den kan slikke i seg selv.

Endret av Miloine
Gjest Gjest
Skrevet
Kattemor vil desverre ikke ha noe med pusebarna dersom de er syke.

Det behøver nødvendigvis ikke å være slik i dette tilfellet altså.

Gjør det du kan.

Vil bare legge til noe:

Vi hadde en gang et tilfelle der en unge ikke automatisk tok til seg næring og moren var ikke aktiv i å hjelpe denne ungen slik hun gjorde med de andre. Vi hjalp til og ungen levde en kort stund.

Vet'n forklarte at dette ikke var unaturlig, moren hadde skjønt at ungen ikke ville leve opp og konsentrerte seg om de andre.

Morsmelkerstatning for katter skal være fint, aller helst Royal Canine, men andre merker duger også. Melken kan du gi med en liten sprøyte (fås på apoteket), selvfølgelig uten nål. Pass på å ikke sprøyte det inn i munnen på ungen, men la det komme en dråpe som den kan slikke i seg selv.

Ja, i dyreverden så er det sånn. Syke dyrebarn blir utstøtt og forlatt! Fugler kaster ut syke fugleunger fra redet osv.

Gjest Gjesta
Skrevet
gleder meg til nye bilder :danse:

Det kommer flere når de har begynt å åpne øynene. :) I følge dem som har sett kattungene hittil, så ser de foreløpig mer rare enn søte ut. Selv om jeg personlig syns de er kjempesøte :ler: . Så jeg antar at flere vil syns at de er søte når øynene er åpne. :)

Jeg har begynt å håndtere ungene nå (de er 5 dager gamle), og de slapper helt av og sover gjerne når jeg bærer dem. Håper jeg klarer å lære dem til å bli trygge og kosete katter etterhvert som de vokser til.

Kattemor ble ikke håndtert i det hele tatt som kattunge, og hun hater å bli løftet. Hun har også vært veldig utrygg ovenfor alle andre enn meg, så jeg håper at ungene blir mer harmoniske enn mor.

(Men etter at kattemor ble gravid har hun vært mye roligere og svært avslappet, også ovenfor fremmende. Antar at det har med hormoner å gjøre, men håper at hun tar med seg noe av den roen og tryggheten også etter at ungene har vokst opp. Det å få unger har iallefall ført til en stor og positiv endring hos kattemor)

:)

Gjest Ninakanin
Skrevet

Så koselig å lese!

Jeg håndoppmatet en kattunge som var ca to uker da jeg fant ham forlatt i fjor på akkurat denne tiden.

Han er verdens mest kosete pus, og er så hånd-tolmodig som dagen er lang!!

Du er heldig som har søte små puser å kose med :)

Selv har jeg en rakett av et lekemonster som utforsker den nye skittentøyskruven min akkurat nå :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Katter er slemme dyr, under bilhjulet med dem, eller sett dem i fyr.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Katter er slemme dyr, under bilhjulet med dem, eller sett dem i fyr.

:ler:

aner jeg litt spam'e humør?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en vennine som er oppdretter. Var innom henne igår og så på de 5 ukegamle kattungene hennes. Hun sa at kattunger lager en spesiell lukt (som smitter over på kattemoren). Lukten gjør at de andre kattene blir redde/skyr kattungene. Det gjør at de er litt beskyttet overfor de andre kattene inntil de er blitt større. Da jeg var på besøk hadde kattemor en pause ifra avkommet. Det som var merkelig var at de andre kattene sprang vekk ifra henne når hun nærmet seg dem for en kos. Det er noe de ikke gjør til vanlig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det var jeg ikke klar over, og det forklarer egentlig mye. Når den andre katten min kommer inn, stopper han og snuser i lufta. Jo nærmere soverommet han kommer jo mer usikker blir han, samtidig som han snuser og snuser. Når han er et par meter fra ungene kryper han omtrent langs golvet, før han bråsnur og springer ut. Samme reaksjonen ser jeg også hos andre katter som sniker seg inn i leiligheten innimellom. De reagerer også på kattemor, snuser på henne mens de kryper mer og mer før de til slutt snur og går sin vei.

Pussige greier, men en flott mekanisme som tydeligvis beskytter ungene :)

Skrevet

herlige små krek, den sort (?) hvite var nydelig :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå har kattungene begynt å åpne øynene, men jeg lurer litt på om den ene ungen er helt i orden. Den åpnet det ene øyet for 3 dager siden, men viser fortsatt ingen tegn til å åpne det andre. Kanskje ungen er enøyd?

Gjest Miloine
Skrevet
Nå har kattungene begynt å åpne øynene, men jeg lurer litt på om den ene ungen er helt i orden. Den åpnet det ene øyet for 3 dager siden, men viser fortsatt ingen tegn til å åpne det andre. Kanskje ungen er enøyd?

:ler: Ja, kanskje det du!

Det er ikke så uvanlig det, men dersom ikke kattemor "slikker" det opp etter enda noen dager, kan du prøve med å fukte en myk klut med litt kokt vann (avkjølet så klart) å hjelpe til.

Du er sååå heldig som har pusebabyer, jeg vil også ha :sjenert:

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå har jeg sett litt nærmere på det ene øyet som ikke har åpnet seg, og det ser ut til å være litt betent med gult gørr. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre, eller bør jeg la det være i fred?

Gjest gjest1
Skrevet

Æsj, jeg hadde tenkt å skrive "vi gidder ikke hjelpe før du legger ut fler bilder av kattungene!" men det var vel litt upassende nå :forvirret:

Jeg ville kontaktet dyrlege, jeg. Stakkar pus med betennelse på øyet også så liten :(

Skrevet
Nå har jeg sett litt nærmere på det ene øyet som ikke har åpnet seg, og det ser ut til å være litt betent med gult gørr. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre, eller bør jeg la det være i fred?

Jeg ville gjort som Miloine beskriver.

Skrevet

Det er helt vanlig tror jeg, ihvertfall hadde en av kattungene hos oss også problemer med å få åpnet det ene øyet, og gørr innpå. Jeg vasket med kokt, avkjølt vann, og lurer på om vi ikke fikk en salve hos veterinæren også. Ring vetten for å høre du.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Da prøver jeg med klut med lunka vann, og så får jeg heller kontakte dyrlege dersom det ikke blir bedre. Dette er den ungen som fikk tøffest start, så kanskje den ikke er like robust som de andre :klø: .

Og så kommer et par bilder :) .

Her er hele familien, ungene er nå 9 dager gamle.

post-9708-1148066641_thumb.jpg

Og så kunne jeg sikkert lagt inn bilde av en av de søte kattungene, men denne her er så rar at jeg har falt fullstendig for den :ler: . Kanskje ikke så lett å se på bildet, men øynene er så langt fra hverandre at den ser seriøst tilbakestående ut. Og siden den er så fascinerende underlig, har jeg fått veldig lyst til å beholde denne selv. Den heter foreløpig Rarepusen.

Det kommer flere bilder etterhvert, men ungene er ikke særlig komfortable med å bli løftet for langt bort fra mammaen enda, så da blir det litt vanskelig å få nærbilder av dem.

Endret av Fairy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...