Gå til innhold

Nyfødte kattunger

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Du kan godt gi dem maisgrøt som er ment for menneskebabyer, det er det mange oppdrettere som gjør (har gjort det selv med superkresne kattunger).

Maisgrøt? Som i grøt laget av mais? Det er det jo fullstendig meningsløst å gi til en katt, da de ikke kan ta til seg noe næring fra det. Har aldri vært bort noen som gir barnemat til kattunger, de spiser stort sett alltid det de ser moren spise.

Kattungematen fra RC er veldig god, og kattunger begynner å ta til seg føde fra 3-4 ukers alder. Frem til dette tar moren seg av dobehovet, men når de begynner med fast føde må de også lære å bruke kassa. Detet tar i utgangspunktet moren seg av, men regn med at det blir noen uhell i begynnelsen. Mest vanlig er at de bommer på kassa, eller ikke rekker frem i tide.

Kassa bør være maks ett par meter fra der de pleier å være, og du vil fort se om den er nærme nok. Så bør den ikke stå kloss oppi maten deres, da kan det hende de nekter å bruke kassa. Etterhvert som kattungene får større raduis, og begynner å farte rundt, kan det hende at du trenger flere kasser, feks en i hvert rom de oppholder seg i.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Gidder ikke å sitere folk, so here goes:

Til dere som anbefaler grøt og annet tull: Kutt ut. Mennesker har meter på meter med tarmer slik at vi skal kunne ta tl oss næringen i fibermat som grøt og lignende. Fordøyelsessystemet til katter er laget for å ta til seg proteiner.

Proteiner er spesielt viktig for små kattunger som vokser fort.

Du finner IKKE proteiner nok til en kattunge i vekst i grøt.

Å anbefale grøt og tull og tøys er sikkert ment godt, men bare kvitt deg/dere med disse ideene først som sist...

Dere gir vel kanskje melk til pinnsvin også, tenker jeg..? ;)

Fairy:

Kattungene dine er aldeles nydelige, jeg elsker denne tråden :hoppe: Bestiller stadig nye bilder, spesielt av han som alltid går rundt og utforsker :) Den er skikkelig fin..

Du er heldig som har babypuser i hus!!

Og Royal Canin er perfekt pusemat. Jeg brukte selv deres melke-erstatning når jeg håndoppmatet en forlatt kattunge i fjor vår, og den fikk skryt hos dyrlegen for å ha lagt på seg fort :) Når den gikk over til tørr-foret deres skøyt vekten og veksten i været! Så RC kan du trygt bruke :) Er det pusene spiser her i hus iallefall.. Og noe som er godt nok for rasekatt burde være godt nok for søte gatemixer ;)

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Fairy
Gjest Gjesta
Skrevet

Nå har alle kattungene begynt å spise litt tørrfor. Men bare når de ser at kattemor spiser, da kommer de bort og skal smake. Noen av dem tygger mer på skåla enn på maten, men de skjønner det vel etterhvert ;) . Jeg setter dem også oppi sandkassa etter at de har spist, men det skjønner de ikke stort av. Jeg har lagt litt "skitten" sand fra en annen kasse oppi den, slik at de skal skjønne på lukta hva som skal gjøres der. Kattemor bruker ikke den sandkassa som står på soverommet, så de har jo ikke sett hva den skal brukes til. Men snart går de vel så langt som ut i stua til sandkassa som kattemor bruker, og jeg har byttet den ut med en lav variant uten tak. Så jeg håper det går seg til etterhvert.

Nå fikk jeg nettopp besøk av nabokatten, og da han gikk inn på soverommet ble han nedrent av 4 små. De begynte å klatre på ham og det syntes han tydeligvis at var veldig merkelig. Han stivnet helt og rygget ut ganske kjapt. :ler:

Skrevet

Så nyyyydelege!! :)

Gjest gjest1
Skrevet

*smelt* :D Jeg likte best skrikepus på siste bildet!

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå begynner kattungene å bli morsomme :) . De leker, spiser tørrfor og driver og lærer seg å bruke sandkassa. De er også veldig interessert i føttene mine av en eller annen grunn. Om de først får øye på dem, så følger de etter dem og prøver å fange dem (au :ler: ) over hele leiligheten.

post-9708-1149803634_thumb.jpg

(Pappesken er foret med et tykt lag teip for å gjøre den vanntett.)

post-9708-1149803619_thumb.jpg

Gjest Gjesta
Skrevet

VILHAVILHAVILHAVILHA!!!

Så fine bilder du legger ut, og takk for at du deler dem! Den siste med sokkene var helt nydelig.. *smelte*

Skrevet

den siste der så uhyre bestemt ut... "jeg har sett noe og dit SKAL jeg" :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
den siste der så uhyre bestemt ut... "jeg har sett noe og dit SKAL jeg"  :ler:

Det den har sett er kameralinsa :ler: . Alle kattungene er helt ville etter kameraet. Nesten så det er vanskelig å få tatt bilder, for om de først får øye på kameraet er det umulig å få annet enn nærbilder av snutene deres. Vet ikke hva det skyldes, kanskje det er lydene og blinkinga fra blitzen, men kameraet er iallefall ekstremt interessant. :)

Endret av Fairy
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Å, nå begynner de å bli skikkelig nydelige. :)

Skrevet

Sukk.. :)

(NEI jordbær! Holder med to katter og snart en baby + akvariet og samboern!)

Gjest gjest1
Skrevet

Så utrolig fine katter :) Kjenner at jeg ordentlig savner det å ha en katt i huset.. Og dine små er jo så nydelige!

Gjest Gjesta
Skrevet

I dag er de 4 uker og 1 dag gamle, og de er helt renslige. Siste uhell var for 6 dager siden, og jeg er overraska over hvor lett de lærte å bruke sandkassa. De begynner å bli ganske viltre, skal undersøke alt og leke med alt, og nå springer de rundt i hele leiligheten, ikke bare på soverommet. Den ene ungen var veldig nysgjerrig på støvsugeren i dag, så den endte opp med å sitte på støvsugerfoten mens jeg støvsugde hele leiligheten :) .

post-9708-1150039507_thumb.jpg

post-9708-1150039519_thumb.jpg

Gjest gjest1
Skrevet

Har du sett :D Han nederste ser ut som han gjør "Hva så?"

Skrevet

Så søte de er!!! :grine:

Har ikke sett denne tråden før nå, utrolig nok! :overrasket: Gratulerer med babymjauer :-D

Husker sist vi hadde kattunger.. Det var så trist å gi de bort! :grine: Måtte beholde den ene selv.. Hehe. Både jeg og mamma gråt da vi ga bort den andre :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...