Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2006 #101 Skrevet 27. mai 2006 (endret) Kjønn kan man se nesten med en gang, jeg så det da mine var nyfødte selv.. Men husk at både hunn og hannkatter har patter da Man må se på "utstyret" til kattungene, se forklaring på link Her har du en link med illustrasjon http://www.kattensvern.no/index.php?option...id=58&Itemid=69 Endret 27. mai 2006 av Binna
Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2006 #102 Skrevet 27. mai 2006 Kjønn kan man se nesten med en gang, jeg så det da mine var nyfødte selv.. Men husk at både hunn og hannkatter har patter da Man må se på "utstyret" til kattungene, se forklaring på link Her har du en link med illustrasjon http://www.kattensvern.no/index.php?option...id=58&Itemid=69 ← Har både hun og hankatter patter? Er ikke det litt underlig? Jeg har visst ikke mye peiling på katteanatomi skjønner jeg, men takk for linken. Syns det var litt vanskelig å se egentlig, har bare sjekket 3 av dem og alle så ut til å ha like kort avstand mellom de to hullene. Kan jo hende at alle de tre faktisk er hunkatter, men jeg tror jeg venter til de blir litt større før jeg prøver å avgjøre det.
Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2006 #103 Skrevet 27. mai 2006 (endret) Har både hun og hankatter patter? Er ikke det litt underlig? Jeg har visst ikke mye peiling på katteanatomi skjønner jeg, men takk for linken. Syns det var litt vanskelig å se egentlig, har bare sjekket 3 av dem og alle så ut til å ha like kort avstand mellom de to hullene. Kan jo hende at alle de tre faktisk er hunkatter, men jeg tror jeg venter til de blir litt større før jeg prøver å avgjøre det. ← Jo, det er litt rart, men så har gutter brystvorter og, da blir det straks litt mer logisk? Jeg hadde både jentepuser og guttepuser, så jeg så det godt. -Hvis du skjekker de andre, så kan det tenkes du har en gutt og, da blir det mye lettere. Du ser det kanskje bedre når de blir litt eldre ja. Har hørt at det ikke er så lett å se på litt langhårede kattunger.. Endret 27. mai 2006 av Binna
Gjest Gjesta Skrevet 27. mai 2006 #104 Skrevet 27. mai 2006 Jo, det er litt rart, men så har gutter brystvorter og, da blir det straks litt mer logisk? Jeg hadde både jentepuser og guttepuser, så jeg så godt at det var forskjell.. Du ser det nok bedre når de blir litt eldre? Har hørt at det ikke er så lett å se på litt langhårede kattunger.. ← Selvfølgelig, nå ble det mer logisk ja . Disse kattungene er ganske langhårete og det er litt vanskelig å se hva som befinner seg under alt håret, så jeg får nok bare vente.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. mai 2006 #105 Skrevet 27. mai 2006 Min erfaring er at du ser kjønnet lett rett etter fødselen, så blir det vanskeligere igjen en periode. Men fra de er ca 5-6 uker skal det være tydelig hvilket kjønn de har. Man kan kikke på tegninger og forklaringer, men helt sikker blir man ikke før man har litt erfaring med det, siden det er vanskelig. Det beste er om du kjenner noen som har kjønnsbestemt kattunger før, og får dem til å vise deg forskjellen.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #106 Skrevet 28. mai 2006 Og kanskje du bør foreslå for eieren av barnefaren at de bør vurdere å kastrere den ivirge herremannen? Ja, for man blir jo halshugget hvis man sterilisert hunkatten sin! mulig du bare tullet men...
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #107 Skrevet 28. mai 2006 Har både hun og hankatter patter? Er ikke det litt underlig? Tuller du? Menneskemenn har jo "patter" de og.
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2006 #108 Skrevet 28. mai 2006 Ja er klar over det, og hadde jeg tenkt meg om hadde jeg vel visst det . Men jeg har en voksen hankatt og en voksen hunkatt, og jeg kan ikke huske å ha lagt merke til pattene til hankatten. Hos hunkatten er de derimot ganske tydelige, men hankatten er langhåret så de kan jo ha gjemt seg i alt det lange håret
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #109 Skrevet 28. mai 2006 Og det kan vel egentlig ikke kalles patter. Det er jo bare brystvorter... Gratulerer med pusebabyer!
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #110 Skrevet 30. mai 2006 Noen som vet når det er vanlig at kattunger begynner å gå på sandkassa? Hvordan pleier kattemor å lære dem å gjøre fra seg der? Ungene er ca 3 uker nå, og de har såvidt begynt å utforske verdenen utenfor "hiet" sitt, men de er jo altfor små til å klare å komme seg opp i de sandkassene jeg har stående. Hvis de er klare for å lære å bli renslige snart, så må jeg nesten lage noen mindre og lavere kasser slik at de har mulighet til å komme seg opp i kassa. Og når pleier de å begynne med fast føde?
Gjest kattus Skrevet 30. mai 2006 #111 Skrevet 30. mai 2006 Noen som vet når det er vanlig at kattunger begynner å gå på sandkassa? Hvordan pleier kattemor å lære dem å gjøre fra seg der? Ungene er ca 3 uker nå, og de har såvidt begynt å utforske verdenen utenfor "hiet" sitt, men de er jo altfor små til å klare å komme seg opp i de sandkassene jeg har stående. Hvis de er klare for å lære å bli renslige snart, så må jeg nesten lage noen mindre og lavere kasser slik at de har mulighet til å komme seg opp i kassa. Og når pleier de å begynne med fast føde? ← Ungene dine er i akkurat rette alderen for å begynne med dobesøk og fast føde. Sett frem litt tørrfôr, så finner de nok ut av det. Men, om det ser ut som de legger nok på seg av mors melk er det ingen grunn til å bli stressa om de ikke forstår poenget med en gang. Når det gjelder dobesøk kan det være en idé å sette inn en kasse med så lav kant at de lett kommer oppi. Husk å ha sand som ikke klumper, ettersom de ofte synes det er kjempegodt å spise dosanda den første tiden.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #112 Skrevet 30. mai 2006 Og når pleier de å begynne med fast føde? ← Du starter med å gi dem babygrøt, ikke tørrfor eller vanlig våtfor! Du må kjøpe spedbarnsgrøt.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #113 Skrevet 30. mai 2006 Ungene dine er i akkurat rette alderen for å begynne med dobesøk og fast føde. Sett frem litt tørrfôr, så finner de nok ut av det. Men, om det ser ut som de legger nok på seg av mors melk er det ingen grunn til å bli stressa om de ikke forstår poenget med en gang. Når det gjelder dobesøk kan det være en idé å sette inn en kasse med så lav kant at de lett kommer oppi. Husk å ha sand som ikke klumper, ettersom de ofte synes det er kjempegodt å spise dosanda den første tiden. ← Takk for svar . Kattungene er ganske så lubne, så det er tydelig at de får nok næring foreløpig iallefall. Du starter med å gi dem babygrøt, ikke tørrfor eller vanlig våtfor! Du må kjøpe spedbarnsgrøt. ← Virkelig? Men inneholder ikke babygrøt melk da? Katter skal vel kun få laktoseredusert melk?
Gjest Ninakanin Skrevet 30. mai 2006 #114 Skrevet 30. mai 2006 tror IKKE babygrøt for mennesker er ment på kattunger, nei.. Spedbarn trenger ikke i nærheten av så mye proteiner som en katt gjør! Fy for noe tull... Har ikke noe konkret forslag annet enn å kanskje maile en oppdretter og spørre, eller ta en rask telefon til dyrlegen
Gjest Miloine Skrevet 30. mai 2006 #115 Skrevet 30. mai 2006 Er enig med Ninakanin! Ville kjøpt Eukanuba framfor Friskies, og Royal Canin framfor Eukanuba. Jeg anbefaler deg å bruke RC til kattungene dine. De har ett for som heter babycat (fram til 4 mnd), og ett som heter kitten (fram til 1 år). Anbefales!!! Kan du ikke bare spørre en dyreforetning hva de anbefaler av for til "babyene" dine eller ta en telefon til dyrlegen? Når det gjelder bestemmelse av kjønn er det en fin side her: http://www.birmanett.no/oppdrett/kjonnsbestemming.html
Gjest kattus Skrevet 30. mai 2006 #116 Skrevet 30. mai 2006 Virkelig? Men inneholder ikke babygrøt melk da? Katter skal vel kun få laktoseredusert melk? ← Du kan godt gi dem maisgrøt som er ment for menneskebabyer, det er det mange oppdrettere som gjør (har gjort det selv med superkresne kattunger). Bland den da med geitemelk i stedet for kumelk. Geitemelk er veldig bra for kattunger, og fås kjøpt i de fleste matbutikker (hvit kartong med grønn dekor). Men, det er absolutt ikke noe vits å gå via babygrøt om ikke kattungene er spesielt vanskelige i matveien, du kan trygt gå rett på tørrfôr. Eventuelt kan du bløte det litt opp i vann eller geitemelk. Du får kjøpt spesielt tørrfôr for små kattunger (veldig små biter), men jeg har gitt mine vanlig Hill's kattungefôr og det har gått strålende. Mange kattunger jeg har hatt kontakt med har også gått rett på voksenfôret, fordi det er dette de har funnet mest interessant. Og som sagt, ingen fare om de ikke vil spise fast føde så lenge de er lubne og gode, morsmelk er jo uansett det beste de kan få i starten. Men husk da å gi mammakatt ekstra god mat så hun ikke blir altfor tynn.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #117 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Nå har jeg satt fram en skål med babycat-maten fra Royal Canin, og den ene ungen begynte å spise med en gang. Denne er tidlig ute på det meste i forhold til de andre ungene, den er bl.a. den eneste som virkelig har begynt å utforske rommet de befinner seg i. Jeg satte fram en skål med vann også, men den er det ingen som har rørt. Nå har jeg laget en ekstra lav dokasse, men hvor langt fra der de ligger bør jeg plassere denne? Nå står den ca 3,5 meter fra liggestedet, er det passe? Dette er den kattungen som er tidligst ute. Her spaserer den rundt på soverommet mens de andre ligger i en bylt og sover. Endret 6. juli 2006 av Fairy
Cata Skrevet 30. mai 2006 #118 Skrevet 30. mai 2006 Åååååå, så søte. De har sånne fine stumpneser når de er i den alderen der.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #119 Skrevet 30. mai 2006 Ååååh de ser ut som de griner Men snakker om rasshøl, han cedric-katta jeg kanskje skal overta har større pupper enn miojenta mi! Er han transe?
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #120 Skrevet 30. mai 2006 Nå har jeg laget en ekstra lav dokasse, men hvor langt fra der de ligger bør jeg plassere denne? Nå står den ca 3,5 meter fra liggestedet, er det passe? Det er hvertfall ikke for nærme. Tror jeg hadde halvannen meter selv, det gikk hvertfall bra hos meg Husk å ta masse masse bilder av dem mens du kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå