Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Pus var visst lengre på vei enn jeg trodde, for nå har hun fått 3 kattunger. Men problemet er at hun har forlatt 2 av dem og bare tar vare på den ene. Jeg har fjernet fosterhinna eller hva det heter på de to som har blitt forlatt, og de er i live. Men når jeg prøver å legge dem bort til mor og den tredje ungen, så tar hun bare "favorittungen" med seg og legger seg et annet sted. Skal jeg bare la naturen gå sin gang her, eller er det noe jeg kan gjøre for å redde de to som har blitt forlatt? Hvor lenge kan kattungene overleve uten mor? Er det sannsynlig at hun vil ombestemme seg og begynne å ta vare på de to forlatte ungene etterhvert? Håper på svar fort Endret 12. mai 2006 av Fairy
Gjest Elfrida Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Her er noe i samme gate, ikke helt likt, men kanskje til hjelp? http://www.birmanett.no/oppdrett/avviser_kattunger.html
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Ring dyrlegen for råd. Antageligvis må du begynne å flaske opp ungene om det ikke skjer noe snart.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Puh, nå ser det heldigvis ut til at det ordner seg. Hun har godtatt alle 3 og nå ligger de og dier. Alle kattungene er helt svarte, så nå vet jeg iallfall hvem faren er . Nervepirrende dette her . Er livredd for at noe skal gå galt, men katter pleier vel kanskje å klare dette selv uten for mye problemer. Men jeg har funnet fram til veterinæren bare i tilfelle. Og jeg har tydeligvis kjempeflaks, for han befinner seg på nabogården i dag, så det er bare å stikke bort dersom noe går galt. Men jeg har ikke mulighet til å være hjemme i hele dag. Om et par timer skal jeg sitte barnevakt, og er det noe som jeg vet at stresser pusemor, så er det små barn. Så jeg må nesten holde meg unna til jeg får avlevert gutten klokka 8, og så håper jeg at alt står bra til når jeg kommer hjem igjen. Men takk for hjelpen allikevel
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 Gratulerer med kattunger! Det går nok bra med kattungene alene et par timer. De gjør likevel ikke så mye annet enn å spise og sove, og kattemor vil nok passe på!
Gjest Ninakanin Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Gratulerer!! Fytti så morsomt da, du skriver innlegg tidlig på dagen om pus-unger, og så vips, så er de her!!! De var det fart i! Du får gi dem farts-navn. Ferrari og sånn Kos deg med pusene!!
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Takk for gratulasjoner Ja, jeg var nok litt seint ute med å be om råd ang gravide katter i den andre tråden . Nå er jeg litt usikker på om det er 3 eller 4 unger, for jeg syns jeg ser noe som er svart og hvitt i tillegg til de tre helsvarte ungene. En ting jeg lurer på er det med at kattemor skal være så beskyttende ang ungene, og at kattemor kan bli veldig sint og farlig dersom noen nærmer seg ungene: Hun her er ikke sånn i det hele tatt. Hun begynner å male når jeg nærmer meg, og legger seg på ryggen slik at jeg skal kunne se ungene. Virker iallefall som at det er det hun tenker. Og så maler og strekker hun seg når jeg klapper henne og ungene. Er det vanlig? Og den andre katten min er herved utestengt fra soverommet. Han så veldig pussig ut, ikke sint akkurat, men iallefall litt usikker. Og så laget han rare lyder som jeg aldri har hørt før da han hørte pipene fra ungene. Så jeg tar ingen sjanser. Får heller se litt seinere når jeg har mulighet til å følge med på hva han foretar seg. Juhu Dette er faktisk litt morsomt. Har hatt en skikkelig ekkel følelse i magen siden jeg innså at jeg kom til å være med å sette flere kattunger til verden, men de er jo så søte . Så nå får jeg bare glede meg over dem, det hjelper ingen at jeg går rundt med dårlig samvittighet nå.'
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Jeg foreslår at ihvertfall en bør hete Lyn Gordon.. Og kanskje du bør foreslå for eieren av barnefaren at de bør vurdere å kastrere den ivirge herremannen? Eventuellt betale barnebidrag?
Gjest Catwoman Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 En ting jeg lurer på er det med at kattemor skal være så beskyttende ang ungene, og at kattemor kan bli veldig sint og farlig dersom noen nærmer seg ungene: Hun her er ikke sånn i det hele tatt. Hun begynner å male når jeg nærmer meg, og legger seg på ryggen slik at jeg skal kunne se ungene. Virker iallefall som at det er det hun tenker. Og så maler og strekker hun seg når jeg klapper henne og ungene. Er det vanlig? Kattemoren stoler nok og er trygg på deg, derfor føler hun ikke hun trenger å beskytte de for deg. Jeg har hatt kattunger noen ganger - og heller aldri oppleved at pusemor har blitt sint når jeg har nærmet meg de. Pusebarn er jo så skjønne
Snuppelure Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 Kattemor maler når ungene ammer. Det er slik det skal være ;-) Grattis med søte små. Klart hun vil vise deg ungene sine. Du kan bare kose og stelle med dem så lenge hun er ok med det. Liker hun ikke unger (menneskebarn) synes jeg du skal la henne få slippe å bli stresset i såmåte nå. Hun klarer seg fint med ungene none timer alene. Har du en hankatt i huset fra før synes jeg du skal holde ham vekk fra mor og barn en liten stund til. Ikke alle katte-fedre eller onkler er like glade for familieforøkelser.
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mai 2006 #11 Skrevet 10. mai 2006 En ting jeg lurer på er det med at kattemor skal være så beskyttende ang ungene, og at kattemor kan bli veldig sint og farlig dersom noen nærmer seg ungene: Hun her er ikke sånn i det hele tatt. Hun begynner å male når jeg nærmer meg, og legger seg på ryggen slik at jeg skal kunne se ungene. Virker iallefall som at det er det hun tenker. Og så maler og strekker hun seg når jeg klapper henne og ungene. Er det vanlig? ← En vill katt vil være svært beskyttende ovenfor ungene sine, men hos tamme katter varierer det veldig. Det at hun liker å ha deg i nærheten betyr bare at hun har tillitt til deg, og det er jo ett godt tegn. Fra kattungene begynner å åpne øynene om en ukes tid bør du også løfte dem opp daglig og håndtere dem litt, for at de skal blir mest mulig menneskevante. Maling hos katter er hovedsaklig mor-barn kommunikasjon, det er bare tamme katter som maler hele livet. Gratulerer med kattungene, skjønner godt at du synes det er morsomt, det er jo alltid stas med kattunger. Og så lenge du har mange nok hjem klar på forhånd slipper du jo den hodepinen også.
Gjest Thalassa Skrevet 10. mai 2006 #12 Skrevet 10. mai 2006 oi så gøy! Grattis! "jordmor" for første gang det må jo være morsomt da Katter er jo veldig selvstendige dyr, så jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye. Katten din ordner nok opp i ting selv. Vi har hatt endel kull med kattunger hjemme opp gjennom kan du si, og i de fleste tilfeller har det gått bra, utenom ett par dødfødsler. Hos oss lå dem som regel på vaskerommet, for da fikk dem mest ro og stillhet. En annen ting var at vi ikke klasset så mye på kattungene første uken og lot dem bli vant til moren først. Men ellers så ordnet moren opp. Den ene katten drev å flytta kattungene fra badet og inn i mitt klesskap (hadde ikke skapdører bare forheng) skal si jeg skvatt litt noen ganger når jeg skulle finne klær. Det endte med at vi flytta kattungene inn på vaskerommet, og da roet den seg. Vet ikke om du trengte mine erfaringer, men her fikk du dem iallefall. Lykke til da, det blir sikkert kjempegøy når dem begynner å bli lekne og stabber rundt osv :-D
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #13 Skrevet 10. mai 2006 Nå er jeg hjemme igjen, og alt står bra til. Nå har jeg fått tatt en bedre titt på de små, og det er 4 stk av dem. 2 helt svarte, 1 helt grå med lang pels og en svart og hvit. Mor er svart og hvit og far er svart, så det måtte nesten bli sånne farger. Pusemor har valgt en sammenklappet lenestol som oppholdssted og det er forsåvidt greit. Hun har brukt denne til å sove i de siste dagene, så det var nok planlagt. Men jeg syns det er litt underlig, fordi denne lenestolen er full av hår fra den andre katten min (hankatten) etter at han har brukt den til i sove i over lengre tid. Så den må da lukte av både hankatten og kattemor, men det ser ikke ut til å bry henne. Har lyst til å legge ut bilde av de, men vil ikke drive og styre med blitzing i nærheten av de helt enda. De får være i fred, så kan jeg ta bilde litt seinere.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #14 Skrevet 10. mai 2006 De 2 første (de som ble forlatt) ble født i klesskapet, jeg laget en kattehule nederst i klesskapet for en stund siden men den falt visst ikke helt i smak . Så jeg antar at kattemor ikke følte seg trygg der, og derfor flyttet seg til en tryggere sted for å få resten av ungene. Litt rart at hun forlot de to første i klesskapet og ikke tok dem med seg, men det gikk jo bra til slutt så da gjør det ingenting. De er så søte
Gjest Ninakanin Skrevet 10. mai 2006 #15 Skrevet 10. mai 2006 dette blir en koselig kattungetrååååd!!
liv Skrevet 10. mai 2006 #16 Skrevet 10. mai 2006 Da vår kattemor skulle ha kattunger (da jeg bodde hjemme...) valgte hun heldigvis skinnstolen og ikke vegg til veggteppet Litt lettere å få ren skinnstolen etterpå! Jeg prøvde å flytte henne over i kassen vi hadde laget men første gangen tok hun å bar ungene tilbake i stolen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #17 Skrevet 10. mai 2006 Da vår kattemor skulle ha kattunger (da jeg bodde hjemme...) valgte hun heldigvis skinnstolen og ikke vegg til veggteppet Litt lettere å få ren skinnstolen etterpå! Jeg prøvde å flytte henne over i kassen vi hadde laget men første gangen tok hun å bar ungene tilbake i stolen. ← ja, jeg vil fraråde å flytte noe særlig rundt på kattungene den første tiden, så mor ikke blir stressa. Desverre kan moren finne på å føde et lite egnet sted, men sånt er vanskelig å styre. Hun legger seg jo der hun føler det er tryggest for seg selv og ungene. Hvor gammel er kattemoren da?
Trampe Skrevet 10. mai 2006 #18 Skrevet 10. mai 2006 Grattis så mye med kattunger! Det er så moro! :-D Da katta til ekskjæresten min fikk unger for første gang var det bare jeg som var hjemme. Katta hoppa opp i sofaen, la hodet på fanget mitt og fødte der og da.. en helt utrolig opplevelse!! Så katter trenger ikke være beskyttende på den måten, de kan la deg komme nær hvis de stoler på deg. Det hendte flere ganger de første ukene at kattemamma kom bærende med ungene, la dem i fanget på meg eller eksen for så å forlate huset. Hun skulle være sikker på at ungene hadde det bra, og vi var visst gode barnevaktemner
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #19 Skrevet 10. mai 2006 ja, jeg vil fraråde å flytte noe særlig rundt på kattungene den første tiden, så mor ikke blir stressa. Desverre kan moren finne på å føde et lite egnet sted, men sånt er vanskelig å styre. Hun legger seg jo der hun føler det er tryggest for seg selv og ungene. Hvor gammel er kattemoren da? ← Jeg kommer ikke til å flytte på henne nei. Rett etter fødselen flyttet jeg litt på stolen hennes slik at hun skulle få ligge litt mer skjermet, men det reagerte hun ikke på. Sånn som hun lå da, måtte jeg tråkke over henne og ungene hver gang jeg skulle inn på badet og det hadde nok stresset henne mer enn at hun ble flyttet på. Kattemor er ca 1 1/2 år gammel. Her er et bilde av familien. Kanskje ikke det søteste bilde, men ikke så lett å få et pent bilde når en står på avstand med zoom
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mai 2006 #20 Skrevet 10. mai 2006 ja, jeg vil fraråde å flytte noe særlig rundt på kattungene den første tiden, så mor ikke blir stressa. ← Enig i denne, så lenge hun ikke har valgt ett direkte idiotisk sted. Benytt heller anledningen og flytt ungene når de er ca en uke gamle, da er det naturlig for moren å flytte dem uansett, så det øker sjansen for at hun finner seg i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå