Gå til innhold

Lutealfase og spotting

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Petrine_*
Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for halvannet år siden. Har hatt regelmessig mens og eggløsning hele tiden, men har også hatt småblødninger/spotting i minst en uke før mens. Siden vi planlegger å få barn snart begynner dette å bekymre meg litt, for jeg har hørt at det kan ha innvirkning på lutealfasen. Hvis lutalfasen regnes fra eggløsning til første dag med blod (selv om det bare er litt spotting) er min altfor kort (7-10 dager). Men jeg har også hørt at lutealfasen gjelder fra eggløsning til første mensdag. Hva er egentlig riktig? Kan det være at det er p-pillebruken som påvirker fremdeles selv om det er lenge siden jeg sluttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lutealfasen er tiden fra og med første dag etter EL til og med siste dag før friskt menstruasjonsblod. Spottingen din skjer altså i lutealfasen. Jeg har også hørt teorier om at det kan gjøre det vanskelig å bli gravid, men jeg har også lest svar fra leger om at det ikke har noe å si.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nok også altfor kort lutealfase, og har slitt med å bli gravid.

Tror at egget ikke rekker å feste seg før mensen kommer. Pergotime kan muligens gjøre syklusene litt lenger, eller endre tidspunkt for EL, ellers kan Puregon-tabletter hjelpe egget med å feste seg.

Be om en ordentlig utredning hos fastlegen din. Får du ikke noe ordentlig svar går du til en spesialist.

Skrevet

Spottingen trenger ikke ha noen betydning. Jeg hadde alltid flere dager med spotting før mens, men klarte å bli gravid uten hjelp fordet.

Men tar det lang tid, så kan det jo være greit å ta en tur til legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...