Gjest Gjesten Skrevet 11. mai 2006 #21 Skrevet 11. mai 2006 Både barnehagar, SFO og skular har ufaglærte assistentar, så eg syns du skal prøve eg! Lykke til.
Jane How Skrevet 12. mai 2006 #22 Skrevet 12. mai 2006 Søk på alt du kommer over, og i tillegg meld deg hos Aetat og vikarbyråer. Hos dem du blir kalt inn i intervju til, framhev den erfaringen du har, og legg vekt på det du har lært av det. Feks av å pleie den syke slektningen, har du lært å organisere deg, jobbe mer enn normal arbeidsdag, osv. Spinn mest mulig rundt hver erfaring, uten å overdrive selvsagt. Hos vikarbyråer, har jeg selv lagt vekt på tingene jeg kan, selv om det egentlig er banale ting (jeg skriver raskt på pc, lærer fort nye ting osv, sier jeg, framhever dette istedet for å tenke på at det er mange som er bedre enn meg). Prøv å ha et selvsikkert kroppspråk selv om du ikke føler deg noe sikker. Si du vil jobbe med mange forskjellige ting, ikke vær kresen. Førerkort trenger du ikke tenke på med mindre du søker jobb som krever det. Du kan jo ta et oppdrag på sykehjem for noen uker bare? Kanksje du kan jobbe litt på sfo en annen gang, og med noe annet etter det igjen, så finner du ut hvilke grenser du har og hva du trives med. Det å jobbe fast er også en vanesak, som kan virke helt uoverkommelig når man ikke er vant til å jobbe daglig. Sannsynligvis vil du få jobber du hater, men også jobber du trives i, etterhvert, og vil "lære deg" å like å jobbe. Om du ikke orker jobbe fullt, er det uansett bra for psyken å jobbe noe, om det så bare er en dag i uka. (men du må prøve deg fram)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #23 Skrevet 12. mai 2006 Det å jobbe fast er også en vanesak, som kan virke helt uoverkommelig når man ikke er vant til å jobbe daglig. Sannsynligvis vil du få jobber du hater, men også jobber du trives i, etterhvert, og vil "lære deg" å like å jobbe. Om du ikke orker jobbe fullt, er det uansett bra for psyken å jobbe noe, om det så bare er en dag i uka. (men du må prøve deg fram) ← Enig i dette. For mange er det bra for selvtilliten og psyken å jobbe, enten det er mye eller lite. Kanskje til og med vinterdepresjonene blir litt lettere:-) Selv er jeg heldig og kan jobbe hjemmefra, men jeg har også trivdes i mange slags jobber "ute". Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2006 #24 Skrevet 13. mai 2006 Saken er den at jeg har kun hatt en jobb tidligere, og det var en svært liten stillingsprosent, og jeg søkte egentlig ikke på den jobben, men fikk den via bekjentskap. Annet arbeid har jeg ikke hatt pga at jeg har måttet ta meg av et sykt familiemedlem, bodd langt ute på landet, og slitt med fysiske og psykiske problemer selv. (angst/depresjon +++). På toppen av det hele har jeg ikke videregående skole. Så nå er jeg 23 år, og har nesten ingen arbeidserfaring, har flyttet til en by jeg ikke er kjent i for 6 mnd siden, og blir gradvis mer og mer desperat. Om det nå er butikk, vasking eller annet slikt er egentlig det samme, bare det ikke er syke/aldershjem og lignende (da holder ikke helsa mer enn i en uke eller to). Men dette går ikke i lengden, jeg har oppsparte penger jeg kan leve på fram til vinteren, men da kommer vinterdepresjonen tilbake og jeg klarer neppe å få meg arbeid. Så jeg må vel av gårde… Jeg er så redd for hva som kommer til å skje om jeg går inn der, og prøver å komme inn i systemet med et hull i Cv-en på flere år. Blir vel bare ledd av… Kan noen forsøke å berolige meg litt og si at dette går bra? Eller har jeg rett når jeg frykter at jeg kommer til å bli utskjelt for at jeg ikke har søkt jobb tidligere, avhørt på hvorfor jeg har “drevet dank” i flere år osv? Vet jeg høres selvmedlidende ut, men jeg er oppriktig redd og utslitt… ← Du bør ta kontakt med a-etat å få en time hos en saksbehandler snarest. Det kan hende du kan få help til å ta skole/opplæring. Ser ut som du sliter og vil trenge noe hjelp? hjelp til å komme igang
jordbær Skrevet 15. mai 2006 #25 Skrevet 15. mai 2006 Ta kontakt med aetat! Her får du jobbsøkekurs og etterutdanning, hvis det er nødvendig. www.aetat.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå