Gjest Nevrosa Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 Saken er den at jeg har kun hatt en jobb tidligere, og det var en svært liten stillingsprosent, og jeg søkte egentlig ikke på den jobben, men fikk den via bekjentskap. Annet arbeid har jeg ikke hatt pga at jeg har måttet ta meg av et sykt familiemedlem, bodd langt ute på landet, og slitt med fysiske og psykiske problemer selv. (angst/depresjon +++). På toppen av det hele har jeg ikke videregående skole. Så nå er jeg 23 år, og har nesten ingen arbeidserfaring, har flyttet til en by jeg ikke er kjent i for 6 mnd siden, og blir gradvis mer og mer desperat. Om det nå er butikk, vasking eller annet slikt er egentlig det samme, bare det ikke er syke/aldershjem og lignende (da holder ikke helsa mer enn i en uke eller to). Men dette går ikke i lengden, jeg har oppsparte penger jeg kan leve på fram til vinteren, men da kommer vinterdepresjonen tilbake og jeg klarer neppe å få meg arbeid. Så jeg må vel av gårde… Jeg er så redd for hva som kommer til å skje om jeg går inn der, og prøver å komme inn i systemet med et hull i Cv-en på flere år. Blir vel bare ledd av… Kan noen forsøke å berolige meg litt og si at dette går bra? Eller har jeg rett når jeg frykter at jeg kommer til å bli utskjelt for at jeg ikke har søkt jobb tidligere, avhørt på hvorfor jeg har “drevet dank” i flere år osv? Vet jeg høres selvmedlidende ut, men jeg er oppriktig redd og utslitt…
abelille Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Du må selvsagt bruke erfaringene dine slik at du står frem som en attraktiv kandidat. Om du har tatt deg av syke familiemedlemer kan du godt føre det opp på CV'n. DErsom du ikke er alt for kresen på jobber, så finnes det jobber selv om man ikke har særlig erfaring. Problemet akkurat nå er at mange begynner sommerjobb i disse dager, og en del av disse vil også være vikarer og ekstrahjelp utover høsten. Det sies av 70% av alle jobber aldri blir lyst ut. Det hjelper å være på riktig sted til riktig tid. Send åpne søknader til steder du har lyst å jobbe, trål avisen for ledige jobber, om ikke annet som vaskehjelp hos en eller annen familie, for man vet aldri hva kontakter kan føre til. Ta en rundt i butikker, hør om de trenger vikarer på barnehager/skoler i nærheten. Det er muligheter om man vil!
Gjest Gjest_Julia_* Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Hei! Hva med å registrere deg hos vikarbyråer? Det er jo verdt forsøket. Vikarbyråene er veldig forskjellige fra sted til sted. Jeg jobbet for Adecco i en liten by, og de var hyggeligere og mer personlige der enn i Stavanger hvor jeg bor nå. Ellers er jeg enig med hun som sier at du burde få deg litt arbeidserfaring, av mindre betydning hva det er. Jeg tror en god attest eller to er god å ha til videre jobbsøking. Du har ingen interesser du kan søke utfra da? Jeg tenker barnehage hvis du trives sammen med barn, fotobutikk om du har interesser i den retningen osv. Hva ville du helst jobbet med hvis du kunne velge? Lykke til!
Gjest Nevrosa Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Du må selvsagt bruke erfaringene dine slik at du står frem som en attraktiv kandidat. Om du har tatt deg av syke familiemedlemer kan du godt føre det opp på CV'n. DErsom du ikke er alt for kresen på jobber, så finnes det jobber selv om man ikke har særlig erfaring. Problemet akkurat nå er at mange begynner sommerjobb i disse dager, og en del av disse vil også være vikarer og ekstrahjelp utover høsten. Det sies av 70% av alle jobber aldri blir lyst ut. Det hjelper å være på riktig sted til riktig tid. Send åpne søknader til steder du har lyst å jobbe, trål avisen for ledige jobber, om ikke annet som vaskehjelp hos en eller annen familie, for man vet aldri hva kontakter kan føre til. Ta en rundt i butikker, hør om de trenger vikarer på barnehager/skoler i nærheten. Det er muligheter om man vil! ← Men kan jeg føre noe slikt opp når hun ikke er syk rent offisielt? (legens dom har vært lat hypokonder) Kan heller ikke bruke henne som referanse pga at helsen hennes gjør at hun ikke er mulig å kontakte. Håper egentlig at jeg kan unngå at min og hennes helse blir nevnt, det er ikke et tema jeg liker å ta opp med fremmede mennesker om det kan unngås. Tror uansett jeg klarer å gjennomføre selve arbeidet, og da blir helsen slik den var tidligere irrelevant. Vet det med at de fleste jobber ikke blir utlyst, men jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å lete utenom aetat. Har ikke noe sosialt nettverk utenom samboeren, og da begrenser det seg sterkt. Ang ta kontakt på butikker, vet jeg burde gjort det, men de gangene jeg har forsøkt så har de endt med at ting har gått så til helvete at jeg ikke har våget meg på den butikken på en evighet. Hei! Hva med å registrere deg hos vikarbyråer? Det er jo verdt forsøket. Vikarbyråene er veldig forskjellige fra sted til sted. Jeg jobbet for Adecco i en liten by, og de var hyggeligere og mer personlige der enn i Stavanger hvor jeg bor nå. Ellers er jeg enig med hun som sier at du burde få deg litt arbeidserfaring, av mindre betydning hva det er. Jeg tror en god attest eller to er god å ha til videre jobbsøking. Du har ingen interesser du kan søke utfra da? Jeg tenker barnehage hvis du trives sammen med barn, fotobutikk om du har interesser i den retningen osv. Hva ville du helst jobbet med hvis du kunne velge? Lykke til! ← Jeg har ikke overskudd til hobbyer, så pr dags dato bare på jakt etter noe som kan holde meg i live på et eller annet vis uten at jeg blir sykere av jobben i seg selv. Det som egentlig er aktuelt er jobb med barn (helst over barnehagealder, men det går vel greit i en periode), matbutikker, vasking, og liknende, det er jobber jeg tror jeg kan klare i en periode. Tviler sterkt på at jeg klarer å holde på en “ordentlig jobb” over lang tid. Helsen holder aldri i særlig lang tid av gangen, er jeg frisk på sommeren så skal jeg være glad til. Håper jeg kan jobbe så mye jeg orker nå i de 4-5 “friske” månedene jeg har at jeg har så jeg holder hodet over vannet når jeg blir såpass syk at jeg ikke kommer meg ut for å handle mat. Vikarbyrå har jeg vurdert, men jeg er redd det kan bli vanskelig når jeg ikke har sertifikat? Går heldigvis en del busser her, så det er kanskje mulig jeg hadde klart å finne ut av bussrutene på et eller annet vis.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 Data høres ut som tingen for deg. Kan du jobbe litt hjemmefra, og står friere.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Det er ikke sikkert det er for seint å få en sommerjobb med vasking, gressklipping e.l. Slike jobber finnes det "overalt", og du trenger ikke være kvalifisert til så mye annet for å få en sånn jobb. Selv har jeg hatt sommerjobb på gravlund og klippet gress og lukt bed - fin jobb. Kanskje du får beholde jobben eller får et vikariat/ekstravakter når sommern er over? Hvis ikke får du i hvert fall mer tid på deg. Du kan jo også ta kontakt med trygdekontor/aetat/sosialkontor og høre om det finnes tiltaksplasser i området du bor så du kan kvalifisere deg ytterligere til å jobbe, og kanskje bli utredet med tanke på arbeidsevne om du tror du ikke kan gå i full jobb. Dette er imidlertid en prosess som kan ta lang tid, så begynn med å søke jobber, du. Møt gjerne opp personlig med søknaden:-) Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Va\ikarbyråene kan forøvrig være skikkelig kjipe med tanke på hva man er kvalifisert for, så døk jobber direkte også, selv om det selvsagt ikke er dumt å gjøre et forsøk hos byråene også. Selv fikk jeg ingenting hos dem, enda jeg har fem år med høyere utdanning, gode karakterer, arbeidserfaring fra tre-fire totalt ulike arbeidfelt og gode attester fra alle steder...
liv Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Hva med å ringe på sykehjem? Da kan du si at du har tatt deg av en syk slektning...
Gjest Nevrosa Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Data høres ut som tingen for deg. Kan du jobbe litt hjemmefra, og står friere. ← Utdannelsen er problemet der. Jeg sitter mye med PC-en, men jeg har ingen formell kompetanse. Så har jeg flaks kan jeg kanskje få noe strøjobber via fjerne bekjente, men det er for ustabilt til at jeg kan basere livet på det. Det er ikke sikkert det er for seint å få en sommerjobb med vasking, gressklipping e.l. Slike jobber finnes det "overalt", og du trenger ikke være kvalifisert til så mye annet for å få en sånn jobb. Selv har jeg hatt sommerjobb på gravlund og klippet gress og lukt bed - fin jobb. Kanskje du får beholde jobben eller får et vikariat/ekstravakter når sommern er over? Hvis ikke får du i hvert fall mer tid på deg. Du kan jo også ta kontakt med trygdekontor/aetat/sosialkontor og høre om det finnes tiltaksplasser i området du bor så du kan kvalifisere deg ytterligere til å jobbe, og kanskje bli utredet med tanke på arbeidsevne om du tror du ikke kan gå i full jobb. Dette er imidlertid en prosess som kan ta lang tid, så begynn med å søke jobber, du. Møt gjerne opp personlig med søknaden:-) Lykke til. ← Hehe, jeg brøt kontakten med psykiatrien for ca 7 år siden, og har så vidt jeg vet ingen papirer på at jeg sliter med dette. Vil helst klare meg selv, selv om jeg i perioder tviler på om det går… Men jeg ser hvordan det er for enkelte andre jeg kjenner som har blitt stemplet med psykiske problemer, og jeg vil helst ikke slite med det stempelet på toppen av det hele. Gressklipping og lignende har jeg ikke tenkt på, får i det minste mye frisk luft og trim Va\ikarbyråene kan forøvrig være skikkelig kjipe med tanke på hva man er kvalifisert for, så døk jobber direkte også, selv om det selvsagt ikke er dumt å gjøre et forsøk hos byråene også. Selv fikk jeg ingenting hos dem, enda jeg har fem år med høyere utdanning, gode karakterer, arbeidserfaring fra tre-fire totalt ulike arbeidfelt og gode attester fra alle steder... ← Nei, utdannelse er ingen garanti for noen jobb i dagens samfunn. For min egen del får jeg se det positive i det, jeg vil iverfall ikke bli avvist med at jeg er overkvalifisert
Gjest Nevrosa Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 Hva med å ringe på sykehjem? Da kan du si at du har tatt deg av en syk slektning... ← Det er omtrent det eneste arbeidet jeg har en form for kvalifikasjon til, men det er og det arbeidet jeg med størst sikkerhet kan si at jeg ikke hadde holdt ut over lengre tid. Har verken fysisk eller psykisk helse som er sterk nok til det presset lengre.
Gjest Ertins Skrevet 10. mai 2006 #11 Skrevet 10. mai 2006 Er redd for å høres veldig negativ ut nå, men du må nok også forberede deg på at du blir spurt om dine store hull på CVen på et eventuelt intervju. Du kan jo prøve å snu situasjonen; Dersom du skulle ansette, hadde du ikke vært redd for at vedkommende skulle være en lat slask som aldri gadd å gjøre noe som helst, i alle fall ikke jobbe, og derfor ønsket å spørre om dette? Det er i alle fall greit å være bevisst på at spørsmålet kommer til å komme, sånn at du har tenkt igjennom hva du skal svare. Og det er nok heller ikke noen dans på roser å søke jobb uten verken erfaring eller utdanning, men det er absolutt ikke umulig. Du blir nok ikke spurt om detaljert medisinsk historie, og det har du vel ingen plikt til å svare på heller i så fall, men en slags forklaring bør du ha. Nekter du å svare kan du i alle fall være sikker på å ikke få noen jobb der! Og forøvrig - om du virkelig har så store problemer om vinteren som det kan virke som her, burde du ikke prøve å få med deg samboeren til et varmere land i vintermånedene? Slå dere sammen med alle de norske pensjonistene til Spania, for eksempel Når det er så ille som det tydeligvis er for deg å være her om vinteren, så synes jeg absolutt det er noe du burde tenke på! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #12 Skrevet 10. mai 2006 Angående siste innlegg: det er faktisk ikke i alle slags jobber man blir spurt om hull i CV-en. Grssklipping, jobb i Park og Idrett o.l er i hvert fall et av stedene jeg har erfaring med at de ikke vil ha CV-en selv om man tar den med. Uansett kan det være greit å være forberedt på å bli spurt om bakgrunnen sin, altså.
Gjest Nevrosa Skrevet 10. mai 2006 #13 Skrevet 10. mai 2006 Er redd for å høres veldig negativ ut nå, men du må nok også forberede deg på at du blir spurt om dine store hull på CVen på et eventuelt intervju. Du kan jo prøve å snu situasjonen; Dersom du skulle ansette, hadde du ikke vært redd for at vedkommende skulle være en lat slask som aldri gadd å gjøre noe som helst, i alle fall ikke jobbe, og derfor ønsket å spørre om dette? Det er i alle fall greit å være bevisst på at spørsmålet kommer til å komme, sånn at du har tenkt igjennom hva du skal svare. Og det er nok heller ikke noen dans på roser å søke jobb uten verken erfaring eller utdanning, men det er absolutt ikke umulig. Du blir nok ikke spurt om detaljert medisinsk historie, og det har du vel ingen plikt til å svare på heller i så fall, men en slags forklaring bør du ha. Nekter du å svare kan du i alle fall være sikker på å ikke få noen jobb der! Og forøvrig - om du virkelig har så store problemer om vinteren som det kan virke som her, burde du ikke prøve å få med deg samboeren til et varmere land i vintermånedene? Slå dere sammen med alle de norske pensjonistene til Spania, for eksempel Når det er så ille som det tydeligvis er for deg å være her om vinteren, så synes jeg absolutt det er noe du burde tenke på! Lykke til! ← Negativ er du ikke, bare realistisk Jeg er vel egentlig klar over at spørsmålet dukker opp, og har vel egentlig nok å vise til med fysisk helse og bosted (utflytterbygd med 0 arbeidsplasser) som jeg tror vil holde til å forklare nok. Har ingen problemer med å forstå at en arbeidsgiver ikke vil ha et vrak som meg, selv om jeg faktisk er fullt brukbar på enkelte områder. Må “bare” finne ut hvordan jeg bør ordlegge meg for å gi et minst mulig ille inntrykk, og helst unngå å utlevere både meg selv og familien. Ja, jeg ønsker å flytte til varmere strøk, men jeg får aldri samboeren med på det. Og flytter vi, så mister vi det lille kontaktnettet vi har her, noe som ikke er lurt. Så jeg får håpe jeg vokser det av meg, før det blir såpass ille at jeg må medisineres. Men halve året er tross alt en forbedring fra slik jeg var før Angående siste innlegg: det er faktisk ikke i alle slags jobber man blir spurt om hull i CV-en. Grssklipping, jobb i Park og Idrett o.l er i hvert fall et av stedene jeg har erfaring med at de ikke vil ha CV-en selv om man tar den med. Uansett kan det være greit å være forberedt på å bli spurt om bakgrunnen sin, altså. ← Takk for oppmuntringen Har hatt et håp om at den type jobb vil gå mer på inntrykket en gir under intervju enn CV, for da kan jeg ha et håp på en god dag. Forresten, noen som vet om fruktplukking kan være aktuelt? Hvem tar jeg eventuelt kontakt med, hva ligger lønnen på osv. (Må i så fall reise bort for sesongen, og må i det minste ha økonomisk overskudd etter campingplassen er betalt)
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #14 Skrevet 10. mai 2006 Med fare for å virke veldig negativ og å ta fra deg motet, vil jeg også komme med noen råd. Ja, det blir vanskelig for deg på arbeidsmarkedet siden du verken har videregående (som jo "alle" har) eller noen arbeidserfaring som formelt ansatt. Det som kan gjøre deg attraktiv som arbeidstager er arbeidsiver og ellers peronlige egenskaper. Du bør få deg en jobb så raskt som mulig. Du kan ikke regne med noen kremjobb, men ta til takke med det du kan få. Jeg ville feks søkt på jobb som avisbud. det er en jobb som alle får. Det er jo slike jobber mange innvandrere med lang universitetsutdannelse må ta til takke med, så at du som er helt uten utdannelse skal få så mye bedre er ikke noe du kan regne med. Det viktige er at du utfører de jobbene du får på en tilfredsstillende måte, og kan få gode attester. Ellers vil jeg råde deg til å engasjere deg i noe frivillig arbeid. Det er mye du kan engasjere deg i, og mange av oppgavene er veldig enkle. Da viser du initiativ overfor en ev arbeidsgiver og kan få et større sosialt nettverk. Det som er fordelaktig med frivillig arbeid er at du ofte selv bestemmer hvor mye ansvar du vil ha. Du slipper dette stresset som er i arbeidslivet, men alle gjør jobben kun fordi de ønsker det selv. (mange som er i arbeidslivet er jo der kun pga lønna). Og så synes jeg du må tenke mer positivt rundt dette å skulle få seg jobb. Du mener det ikke er mulig å jobbe som vikar, siden du ikke har bil?? Det går vel busser eller du kan sykle el? Ikke se problemene før de er der er mitt budskap her! Og jeg har selv slitt mye med psykiske problemer og fikk en vond belastningsskade av tung fysisk jobb. Men trass i at jeg ofte får angstanfall etter en vanskelig dag på jobb, er jeg tross alt glad jeg har en jobb! det gir meg faktisk mye å ha jobben, og jobben er noe av det som gjør at jeg ikke sklir helt ut mtp psykisk stabilitet. Jeg er ofte sliten og lei av å jobbe, men heller en slitsom jobb enn ingen jobb i det hele tatt! Ellers kan du jo også vurdere å ta opp videregående. Når du er over 23 kan du ta hele vdg på ett år, det er et visst antall du trenger for å få studiekompetanse. Da kan du etterhvert tenke tanken på mer utdannelse, for det lettere å overbevise en arbeidsgiver om ens egen kompetanse hvis du har noen papirer på egen kunnskap. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #15 Skrevet 10. mai 2006 Det er omtrent det eneste arbeidet jeg har en form for kvalifikasjon til, men det er og det arbeidet jeg med størst sikkerhet kan si at jeg ikke hadde holdt ut over lengre tid. Har verken fysisk eller psykisk helse som er sterk nok til det presset lengre. ← Hvordan vet du det om du aldri har jobbet noe særlig? kan jo ihvertfall være ok å ha over sommeren, mens du forsøker å finne noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #16 Skrevet 10. mai 2006 http://www.deltidsjobb.no/ Mange av jobbene som lyses ut på dette nettstedet har et veldig enkelt søknadsskjema som bare skal fylles ut. da slipper du å spekulere i det lange og det brede om formuleringen av søknaden og oppsettet av cven.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #17 Skrevet 11. mai 2006 Hei, trådstarter! Du kan føre opp alt du har gjort på på cv en din selv om det ikke er formelt eller "bevisbart", som dette med at du har tatt omsorg for familiemedlem. Du kan også føre opp at du har gode datakunnskaper uten å dokumentere dette. (For du er sikkert dreven i internettbruk! ) Ellers er den eneste måten å finne ut om du "holder ut" i en jobb over lengre tid å prøve! Viss det ikke går ville jeg ha tatt en prat med Aetat eller fastlegen din og forklart situasjonen, og hørt hvilken hjelp du evt. kan ha rett på (tiltak, attføring etc.) Men prøv deg i en jobb først! Kanskje det går mye bedre enn du tror!!! Lykke til! Hold oss oppdaterte på hvordan det går da!
kallamilla Skrevet 11. mai 2006 #18 Skrevet 11. mai 2006 ^ Dette var Kallamilla som ble logga av av en eller annen grunn!
ashera Skrevet 11. mai 2006 #19 Skrevet 11. mai 2006 Hva med jobb på SFO (du skriver at du hadde lyst til å jobbe med barn)? Kontakt skolene der du bor for å høre om der er noe ledig.
Nella Skrevet 11. mai 2006 #20 Skrevet 11. mai 2006 Hva med jobb på SFO (du skriver at du hadde lyst til å jobbe med barn)? Kontakt skolene der du bor for å høre om der er noe ledig. ← Det tenkte jeg på også. Eller barnehage. De trenger jo vikarer ofte og det er letteste måten å komme seg inn på + at du ikke binder deg til noe fast i starten og kan se hvordan det går. Er det en by du har flyttet til er det sikkert kort avstand mellom barnehagene og du kan være vikar i flere av de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå