Gjest undrer Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 Noen som kan forklare meg med sikkerhet hva som er hva her? Havfruer har hale og er snille? Nymfer har bein? er en sirene en havfrue eller en nymfe?
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Nymfer er en slags naturånder, som det finnes mange ulike typer av, feks bergnymfer, skognymfer, og havnymfer. Ordet kommer fra gresk mytologi, og de har mye til felles med våre nordiske alver, som det også finnes flere typer av. Sirener kommer også fra gresk mytologi, men er en slags fugler med kvinnehoder, som lokker sjømenn ut i forlis med sangen sin. Havfruer har overkroppen til en kvinne, men fiskehale, og blir noen ganger også kalt sirener, fordi de kan lokke til seg menn i havet. Noen havfruer er vennlige, og hjelper mennesker med å få oppfylt ønsker ol, mens de som regel blir nevnt i negativ sammenheng, ved at det betød ulykke for sjøfolk å se havfruer osv.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Takk! Har sett de blitt brukt om hverandre, og trodde at sirener hadde hale. Jeg skrev en oppgave om sirenenes sang på vgs som jeg fikk bra karakter på.. Tror jeg må finne den igjen, for jeg er temmelig sikker på at "sirenene" mine hadde hale, altså var feil..
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Men hva er de havfruene som får bein når de reiser seg opp fra vannet? Er de nymfer eller havfruer?
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 Kan ikke de fleste havfruer ta menneskeform for en begrenset periode? Også finnes det jo en del eventyr som forteller om havfruer som har blitt gjort om til menensker og giftet seg med en mann, som regel med noe trolldom inne i bilde. Noe i tråd med at dersom man kaster stål på huldra så kan man ta henne med hjem og gifte seg med henne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå