Gå til innhold

arve sko

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har arvet noen par sandaler til min datter på 22 mnd. Men jeg mener å ha hørt at man ikke skal bruke sko til barn som andre har gått med og slitt. Dette er veldig gode og solide sko, men jeg lurer på om jeg har lest noe om at brukte sko gir feil belastning for foten. men det er det kanskje bare skobutikkene som mener?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke lurt å arve sko. Så det du skriver er helt korekt. Men er sandalene solide og ikke slitt så kan vel ikke det være så galt .

Gjest Very Victoria
Skrevet

Det er ikke bare skobutikkene som mener dette, legene mener det også. Det hemmer fotens utvikling å bruke sko som allerede er gått inn av noen andre fordi foten formes etter den som har brukt skoen før.

Gjest Gjest
Skrevet

Det heter seg at man ikke skal arve sko ja. Det er ikke så ofte vi arver sko, men det hender seg at vi får tilbud om noe, og da bruker jeg skjønn. Samme med arv mellom søsken. Sko som er lite brukt og lite slitt, så som "gåbortsko", pensko, bunadsko, har jeg ingen problemer med å arve. Eksempelvis tar jeg også vare på joggesko og vintersko etter største her i huset, det kan alltids være greit å ha et tørt arvepar å bruke mens skoa til minste blir tørr etter en tur i sølepytten.

Og har jeg veldig dårlig råd akkurat når snøen kommer, ja så har jeg ingen betenkeligheter med å ta på ungene arva sko, hvis jeg skulle ha det liggende, fram til økonomien tilsier kjøp av nye.

Gjest Gjesta
Skrevet

Bunadsko og pensko som har vært lite brukt/slitt, synes jeg man kan gå i arv. Dette er jo sko som blir lite brukt, og ofte bare noen få timer i gangen.

Skrevet

Det har jag aldrig tänkt på!

Nu har vi inte heller fått ärvda skor men jag har sparat sonens skor för att använda till framtida syskon. De är ju inte mycket slitna.

Nu blir jag tveksam.

Tycker nog att goda vinterskor, gummistövlar och sandaler ska få ärvas men är tveksam.

Hur mycket går barnen ut och in skorna? Jag tänker på barn upp till 2-3 års ålder. De går väl inte så fasligt mycket och är inte så tunga som vi vuxna är? Är det verkligen en sån påverkan på skorna? och så farligt att använda dem?

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker sunn fornuft når det gjelder arving av sko. Finsko og skisko er sko som er lite brukt og lite slitt. Dette er i tillegg sko som ungene ikke bruker over en lang periode av gangen Støvler er skjelden oppbygd i det hele tatt så her er det vel heller ikke problem å arve. Litt slitte joggesko og sandaler kan fint brukes til reservesko mens de nye skoene tørker eller de er glemt på hytta el. Tror jeg vil være litt forsiktig med å la godt brukte skinnsko (og som er formet av forrige eiers fotform) gå i arv, særlig dersom skoene skal brues daglig.

Husmusa

Gjest gjest1
Skrevet

Sier det samme som andre her. Finsko, bunadsko, skisko ol. ser jeg ingen grunn til å ikke bruke opp igjen. De blir brukt så lite, at de knapt er gått med.

Men joggesko og sandaler blir i alle fall brukt flittig her i huset, så de går nok ikke i arv til lillesøster.

Skrevet

Her og er det eneste som taes vare på er pensko og skisko.

Ellers bruker de jo skoene såpass ofte at det ikke er noe og arve.

Skrevet
Sier det samme som andre her. Finsko, bunadsko, skisko ol. ser jeg ingen grunn til å ikke bruke opp igjen. De blir brukt så lite, at de knapt er gått med.

Men joggesko og sandaler blir i alle fall brukt flittig her i huset, så de går nok ikke i arv til lillesøster.

Sier meg enig med Niko! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Sko bør ikke arves, nei, med mindre det dreier seg om pensko eller ekstrasko som er svært lite brukt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...