Cherie Skrevet 28. mai 2006 #21 Skrevet 28. mai 2006 Mens man er inne på ting som gir en spader. Sammensatte ord, eller mangel på sådan. Når folk deler opp alt de kan av ord, da får jeg spader. "Kristen dom er en fin religion". *klikk* Nå kom jeg faktisk til å lure på noe. Når jeg lager et sistat, som over, skal da punktumet stå før eller etter sidet hermetegnet? Jeg vil gjette at det blir som med parentesen. Jeg skal være den første til å innrømme at komma ikke er min venn, men jeg prøver. Dette innlegget ble veldig rotete, klebager.
Rannva Skrevet 28. mai 2006 #22 Skrevet 28. mai 2006 Jeg vil gjette at det blir som med parentesen. ←
Crazee Skrevet 28. mai 2006 #23 Skrevet 28. mai 2006 (endret) Eg nemnde i den førre språktråden ei nettside: http://www.korrekturavdelingen.no/ - der er det råd å slå opp til dømes kommareglar og dei vanlegaste kommafeila. Når det gjeld punktum og parantes, så kjem det an på om parantesen er ein del av setninga (punktum etter) eller om parantesen omsluttar ei sjølvstendig setning (punktum inni). Endret 28. mai 2006 av Crazee
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #24 Skrevet 28. mai 2006 Med frykt for å virke veldig pirkete i en tråd som allerede er pirkete, men tre punktum på rad representerer vel en utelatt del av en tekst. F.eks. "Ole snakket med Anna... så derfor kom de til en løsning." Derfor vil det da si at hvis disse er på slutten av en setning, så skal det være fire punktum. Det må være for den utelatte teksten og ett for at setningen slutter. F.eks. "Ole snakket med Anna...." Det irriterer meg noe helt grenseløst at folk gjør feil. Det og at man ender en setning med en preposisjon. :D
Crazee Skrevet 29. mai 2006 #25 Skrevet 29. mai 2006 For å vera enno meir pirkete, så er ein ellipse eit eige teikn (… - Alt + 0133) og ikkje tre punktum … Ein ellipse kan brukast som pause i ein tankestraum, oppstykka tale, utelating av bokstavar i eit ord, eller utelating av ord. Det skal vera mellomrom før ellipsen, med unntak av utelating av bokstaver.Døme kan vera: Eg vil … eh … eh … Fy f… Ole snakka med Anna … Ved utelating av delar av eit sitat, vert ellipsen plassert i hakeparantesar: Ole […] snakka med Anna. Dersom det kjem eit teikn etter ellipsen, skal det ikkje vera mellomrom: Kom her, din fordømrande …! Eg nemner dette berre i teneste for allmennopplysninga.
Klips Skrevet 30. mai 2006 #26 Skrevet 30. mai 2006 Flott å lære noe nytt, Crazee. (Eller, nytt og nytt, glemt blir vel riktigere )
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #27 Skrevet 30. mai 2006 Jeg irriterer meg over dem som skriver hvem istedet for hvilken. For eksempel hvem bok leser du, eller lignende. Høres skikkelig dumt ut!
Gjest kenneth Skrevet 30. mai 2006 #28 Skrevet 30. mai 2006 Jeg skjønner ikke at det går an å bry seg med sånt. Noen må ha for lite å gjøre. ← Noe sier meg at "Jeg skjønner ikke" er et høyst relevant begrep i din hverdag. Hvor går grensen for hva man kan tillate seg å bruke tid på? Det kunne jo blitt et interessant tema. At slike bagateller som kommunikasjon ikke har nevneverdig appell til deg, for stå for din regning. Hadde det vært av interesse, hadde du sannsynligvis skjønt at "Noen må ha for lite å gjøre" o.l., svever høyt på listen for snevre utsagn. *klemz*...
Festus Skrevet 30. mai 2006 #29 Skrevet 30. mai 2006 Jeg irriterer meg over dem som skriver hvem istedet for hvilken. For eksempel hvem bok leser du, eller lignende. Høres skikkelig dumt ut! ← Helt enig! Noen skriver også hvordan overalt. f.eks. hvordan sko. Hvilken er et ord som må brukes mer! Er også enig ang. ordelinger... meldte meg inn i AMO for leeenge siden. Har heldigvis ikke noe problem med rettskrivning (tror jeg...?), og er av den typen som "irriterer" seg over skriveleifer og elendig setningsoppbygging i aviser og blader.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå