Gå til innhold

Tegnsetting

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg skjønner at noen av kommareglene kan være vanskelige, men hvorfor bruke så mange tegn etter hverandre? Og hvorfro bruke utropstegn så mange steder? Etter et spørsmål skal det være ett spørsmålstegn. Det eneste tegnet det skal brukes flere av er punktum, men der skal det bare være 3. Og bare hvis setningen er laget sånn at man kan tenke litt videre på den. Og utropstegn skal ikke brukes etter alle setninger. Det blir fryktelig slitsomt å lese.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

:sjenert:

jeg avsluttet akkurat et innlegg med ca 10 !

Det er fordi jeg ble provosert og ville markere poenget mitt , men skjønner hva du mener

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg skjønner at du gjorde det, men det holder med ett. ;)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Og bare hvis setningen er laget sånn at man kan tenke litt videre på den.  Og utropstegn skal ikke brukes etter alle setninger. Det blir fryktelig slitsomt å lese.

Man skal også unngå å starte setninger med "og". :)

Gjest Bellatrix
Skrevet

OK. Da skal jeg prøve å unngå det. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner at noen av kommareglene kan være vanskelige, men hvorfor bruke så mange tegn etter hverandre? Og hvorfro bruke utropstegn så mange steder? Etter et spørsmål skal det være ett spørsmålstegn. Det eneste tegnet det skal brukes flere av er punktum, men der skal det bare være 3. Og bare hvis setningen er laget sånn at man kan tenke litt videre på den.  Og utropstegn skal ikke brukes etter alle setninger. Det blir fryktelig slitsomt å lese.

Jeg skjønner ikke at det går an å bry seg med sånt. Noen må ha for lite å gjøre. :ler:
Skrevet

Og så er vi der igjen...

Ja, det er kanskje noen dager (uker?) siden siste "rettskrivnings-tråd"?!

Ja ja... :sjenert:

Skrevet

Når vi først er i gang...

Stor bokstav etter punktum...

Stor bokstav i navn (Oslo, Bergen, Kari, Ola, osv...).

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Når vi først er i gang...

Stor bokstav etter punktum...

Stor bokstav i navn (Oslo, Bergen, Kari, Ola, osv...).

Du gjør feil, du har en sånn . etter ) helt galt :ler:

på denne måten: (bla, bla, bla....).

Du mener vel (bla, bla bla....)

:)

Endret av Miloine
Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)
Du gjør feil, du har en sånn . etter ) helt galt  :ler:

Det staves sånn... :ler:

Endret av Gamle Alex
Skrevet

Fillern... :sjenert:

:sjarmor:

Tenkte at poenget skulle være STORE BOKSTAVER...

:ler:

Skrevet

Jeg er enig med hovedinnlegger, korrekt tegnsetting hadde vært å foretrekke, selv om jeg ikke akkurat får spasmer av å se de mer fantasifulle innslagene. Forøvrig er det ikke feil å sette punktum etter en parantes, dersom denne er en del av setningen (og det var den jo). ;) Er det snakk om en egen setning står den for seg selv. (Det får ikke hjelpe at det blir litt ensomt.)

Skrevet
Jeg skjønner ikke at det går an å bry seg med sånt.  Noen må ha for lite å gjøre. :ler:

Det har ikke så mye med det å gjøre. Jeg synes det er slitsomt å lese tekster med dårlig tegnsetting. Jeg ser jo at forum kanskje ikke er helt ideelt for meg i så måte. Jeg bruker ikke tid på å irritere meg over det, men det ødelegger en del av leseopplevelsen. Tidligere hadde jeg en tendens til å avslutte alle setninger med utropstegn, men etterhvert ble jeg bare andpusten av å lese det jeg selv hadde skrevet. :ler:

Skrevet (endret)

Fullstendig enig med deg, Bellatrix.

Til alle dere som ikke forstår hvorfor noen er opptatt av slike ting: Skrift er kommunikasjon. Å skrive godt er viktig for å få kommunisert på en best og tydeligst mulig måte. Å lesse på med tegn (eller mye feilstaving) gjør kommunikasjonen vanskeligere. Så dette er faktisk ikke unødig pirking, det er ganske viktig - synes jeg! Men vi kan godt være uenige ;)

Endret av Ciara
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg skjønner at noen av kommareglene kan være vanskelige, men hvorfor bruke så mange tegn etter hverandre? Og hvorfro bruke utropstegn så mange steder? Etter et spørsmål skal det være ett spørsmålstegn. Det eneste tegnet det skal brukes flere av er punktum, men der skal det bare være 3. Og bare hvis setningen er laget sånn at man kan tenke litt videre på den.  Og utropstegn skal ikke brukes etter alle setninger. Det blir fryktelig slitsomt å lese.

Fullstendig enig med deg, Bellatrix.

Til alle dere som ikke forstår hvorfor noen er opptatt av slike ting: Skrift er kommunikasjon. Å skrive godt er viktig for å få kommunisert på en best og tyddeligst mulig måte. Å lesse på med tegn (eller mye feilstaving) gjør kommunikasjonen vanskeligere. Så dette er faktisk ikke unødig pirking, det er ganske viktig - synes jeg! Men vi kan godt være uenige ;)

Jeg blir så glad så glad av slike innlegg!!!!!!!

:ler:

Og er helt enig. Språk og tegnsetting er viktig for oppfattelsen av et innlegg...

Skrevet

I tillegg vil jeg gjerne nevne noe om mellomrom etter punktum og sånt.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_luna_*
Skrevet

Både rettskriving og rett tegnsetting er for mange utrolig vanskelig. I de fleste tilfellene er det snakk om slurv og latskap. For oss som skal lese innlegg, brev, e-post og lignende, blir det veldig slitsomt når det er feil på feil på feil. Dessuten er det fort gjort å misforstå.

Jeg foreslår at flest mulig tar en titt på korrekturavdelingen.no. Sjekk også sprakrådet.no.

Til dere som mener at ønsket om rettskriving og riktig tegnsetting er flisespikkeri: Det er det faktisk ikke. Det handler om kommunikasjon. Vi ønsker å forstå og bli forstått.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Tror ikke det er feil å ha . etter )

Eks.: Jeg har syklet i dag (all den tid man faktisk kan kalle det å sykle).

Selvfølgelig er det ikke feil. Skal man da eventuelt starte en ny setning uten punktum foran?

Skrevet

Feil!

Punktumet skal være på utsiden av parantes slutt.

Stor bokstav i navn (Trondheim, Bergen, London, osv ...). <-- Dette blir riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...