Gjest Gjest_Bea_* Skrevet 10. mai 2006 #1 Skrevet 10. mai 2006 Leste diskusjonen om viljeserklæring. Jeg er alene med et barn. Av ulike årsaker så er faren ikke egnet som daglig omsorgsperson, men barnet har jevnlig kontakt med faren. Jeg har ingen andre som barnet kan bo hos dersom noe skjer med meg. Det beste hadde vært at barnet fikk bo hos en stabil familie og ha jevnlig samvær med faren sin. Hvordan kan jeg formidle mine ønsker? Kan jeg også skrive en viljeserklæring selv om jeg ikke utpeker noen til å ha barnet, men bare argumenter på hvorfor faren ikke bør ha den daglige omsorgen? Og la meg slippe kommentarene om mødre som holder barnet borte fra faren. Det er gode grunner til at far ikke bør ha daglig omsorg uten at jeg trenger å utdype det her.
Gjest allium Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Det kommer an på om dere har felles foreldreansvar. Hvis du har foreldreansvaret alene, kan du skrive en slik erklæring, men det vil nok være best om du har funnet noen konkrete personer. Det er viktig at du begrunner erklæringen godt. Da vil den få stor betydning hvis avgjørelsen må tas.
Gjest Miloine Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Enig med Allium! Du må skrive det ned, og helst la en advokat få din bekreftelse! Dersom du går bort, vil dine ønsker bli lagt vekt på! Det kan nok lønne seg å ha noen konkrete personer, helst noen du og barnet kjenner. Endret 10. mai 2006 av Miloine
Carrot Skrevet 10. mai 2006 #4 Skrevet 10. mai 2006 Det kommer an på om dere har felles foreldreansvar. ← - bare det?? Jeg kjenner til et tilfelle fra min manns kamerat der far og mor var samboere (ikke gifte) med felles ansvar hvor far alikevel måtte "sloss" mot bv etc når mor døde av kreft for å beholde sine barn - noe det ble sagt da ikke ville skjedd om de var gifte og bare da........??
Gjest allium Skrevet 10. mai 2006 #5 Skrevet 10. mai 2006 (endret) - bare det?? Jeg kjenner til et tilfelle fra min manns kamerat der far og mor var samboere (ikke gifte) med felles ansvar hvor far alikevel måtte "sloss" mot bv etc når mor døde av kreft for å beholde sine barn - noe det ble sagt da ikke ville skjedd om de var gifte og bare da........?? ← Det høres merkelig ut, men reglene var kanskje annerledes før? Idag trenger ikke samboende far å ha foreldreansvar en gang hvis mor dør; han får foreldreansvaret og omsorgen automatisk. Det står i klartekst i barneloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html Se spesielt §38 og §63. Endret 10. mai 2006 av allium
Gjest Gjest_Bea_* Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Vi har delt foreldreansvar. Barnet har aldri bodd i sammen med faren sin, men har hatt jevnlig samvær. Dessverre så er det ingen andre som barnet kan bo hos. Vi har få slektninger og ingen av de kan ha barnet. Ei heller venninner som kunne tenke seg å stille opp. Skulle så skje at jeg dør og barnet flytter til faren sin så er det utrolig viktig at de får oppfølging av f.eks. barnevernet. Faren er ikke den som tar ansvar og barnet har spesielle behov som krever noe ekstra av de voksne.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Trådstarter: Jeg skjønner at dette er viktig for deg å få klarlagt. Hva med å ta kontakt med barnevernet og be om råd og innspill fra dem?
Gjest allium Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Enig med siste gjest. Og hvis du ser i Barneloven §63, så ser du at selv om faren automatisk får foreldreansvar, så har andre en frist på 6 måneder til å reise søksmål om ansvaret. Hvis barnevernet er informert, og du har beskrevet din bekymring, har de et bedre grunnlag for å gripe inn.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Akkurat det her spurte jeg faktisk advokaten min om da jeg og min eks- samboer lagde samboerkontrakt der nede. Han sa da at i praksis fungerer det ikke slik, i praksis får far foreldreretten/omsorgsretten for barnet. Men det sier seg jo selv at dersom far er uskikket, kan omsorgsretten gå til noen andre.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Idag trenger ikke samboende far å ha foreldreansvar en gang hvis mor dør; han får foreldreansvaret og omsorgen automatisk. Det står i klartekst i barneloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html Se spesielt §38 og §63. Klartekst? Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar. Fører dødsfall til at ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, skal lensmannen, namsfuten eller politistasjon med sivile rettspleieoppgåver eller tingretten få opplysning om det i dødsfallsmeldinga. Andre enn foreldra kan krevje å få foreldreansvaret til barnet etter dødsfall etter reglane i § 63. Endret 10. mai 2006 av Evelina
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2006 #12 Skrevet 11. mai 2006 Ops, sorry, leste litt fort, jeg så ikke at du hadde spesifisert at det gjaldt samboere...... Unnskyld
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2006 #13 Skrevet 11. mai 2006 -jeg ble litt engstelig i forhold til min egen situasjon, bare, og ville være på den sikre siden
Snupsi79 Skrevet 14. mai 2006 #14 Skrevet 14. mai 2006 Uff, når jeg leste dette innlegget tenkte jeg umiddelbart på denne saken : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1316988.ece Hva er det som får mødre til å tro de er de eneste i verden som kan gi et godt hjem til barna sine? Tror de virkelig de er så uunværlige at de rett og slett ser seg nødt til å ta med seg barna sine i døden? Grusomt
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #15 Skrevet 15. mai 2006 Uff, når jeg leste dette innlegget tenkte jeg umiddelbart på denne saken : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1316988.ece Hva er det som får mødre til å tro de er de eneste i verden som kan gi et godt hjem til barna sine? Tror de virkelig de er så uunværlige at de rett og slett ser seg nødt til å ta med seg barna sine i døden? Grusomt ← Hei Snupsi. Her synes jeg du spekulerer litt vel mye over årsaken til denne tragedien. Tror ikke du er i nærheten av å ha rett i dine spekulasjoner en gang.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #16 Skrevet 15. mai 2006 Hei Snupsi. Her synes jeg du spekulerer litt vel mye over årsaken til denne tragedien. Tror ikke du er i nærheten av å ha rett i dine spekulasjoner en gang. ← Det har jeg nok helt sikkert ikke, men det vet man jo aldri når man ikke har annet enn media å gå etter? Jeg kom bare til å tenke på den saken når jeg leste dette innlegget. Jeg tror at barn kan tilpasse seg ganske bra, og når tragedier hender så går det ofte bedre med barna enn det foreldrene i utgangspunktet tror.
Sofia Skrevet 16. mai 2006 #17 Skrevet 16. mai 2006 Vi har delt foreldreansvar. Barnet har aldri bodd i sammen med faren sin, men har hatt jevnlig samvær. Dessverre så er det ingen andre som barnet kan bo hos. Vi har få slektninger og ingen av de kan ha barnet. Ei heller venninner som kunne tenke seg å stille opp. Hva med Gudforeldrene til barnet?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #18 Skrevet 16. mai 2006 Hva med Gudforeldrene til barnet? ← Det er ikke alle som blir døpt da... Dessuten, faddere er ikke det samme nå som det det var i "gamle dager"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå