Gå til innhold

barn i begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

skal i begravelse for ei venninde i morgen og ungen min (10år) vil bli med.

hennes relasjon til avdøde er at avdøde har en unge i klassen til min unge, men jeg vet ikke helt om jeg skal si nei eller ja.

hva ville du gjort?

og har egentlig barn på seg svart i begravelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Så leit at din venninne er død, kjempetrist.

Din datter vil gå, da syns jeg du skal la henne gå! En 10 åring er "større" enn du tror. Hvis du ikke lar henne gå, kan det være at hun vil snakke om det i langt tid etterpå.En begravelse er en hyllest til den avdøde. Det kan også være at din datter kan være en støtte for barnet til avdøde.

:klem:

Gjest Gjesta
Skrevet

Sier som gjest over her, la datteren din gå. Hun har tatt en avgjørelse på hva hun vil, og hun er stor nok til å bli respektert for den. Og hun bør ha på seg svart hvis det er det du skal ha på deg.

Gjest Miloine
Skrevet
Så leit at din venninne er død, kjempetrist.

Din datter vil gå, da syns jeg du skal la henne gå! En 10 åring er "større" enn du tror. Hvis du ikke lar henne gå, kan det være at hun vil snakke om det i langt tid etterpå.En begravelse er en hyllest til den avdøde. Det kan også være at din datter kan være en støtte for barnet til avdøde.

Absolutt enig i dette!

Gjest gotthard
Skrevet

ok, da lytter jeg til de kloke hoder her inne og leiter febrilsk etter noe svart.

takk

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke det er veldig viktig at barnet er kledd i svart. Men jeg ville nok uansett valgt mørke eller i hvert fall pene og "alvorlige" klær.

Gjest Very Victoria
Skrevet

La henne bli med, når hun er 10 år er hun stor nok til selv å velge. Døden er en del av livet og det er viktig for barns utvikling at de ikke blir holdt utenfor slike begivenheter.

Har hun er sort kjole så bruk den, hvis ikke så gå ned på H&M, de har lassevis med kjoler nå. Er ikke en tilhenger av at barn ikke skal følge kleskoder slik voksne må/bør ved slike anledninger.

Skrevet

La meg overbringe mine kondolanser først og fremst...

så -

Generelt sett tror jeg vi er for redde for døden - vi bør være mer opne og snakke om den for å ufarliggjøre den og for å erkjenne følelsene knyttet til sorgen. La barna få sørge på sin måte, hvis det betyr å ta dem med så må vi gjøre det.. dersom de ønsker noe annet må vi respektere det også.. Men døden er ikke farlig, det er ikke noe å være redd for - det er en smerte knyttet til den blandt de som står igjen og ikke hos den døde, dette bør barn få vite for å ufarliggjøre døden som en stor skremmende sort "ting" som kommer og "tar fra dem" noe de setter pris på. Sorg er en del av livet, det eneste som er sikkert er at vi på et gitt tidspunkt vil møte død på nært hold så det bør behandles annerledes enn vi gjør i dag - det bør ikke være noe vi skjuler og later som er "utenfor" vår sfære..

La din datter bli med, støtt og trøst hvis du klarer eller la henne se din sorg - la henne snakke om sine følelser også.

Gjest mormors jente
Skrevet

Et av mine savn er at jeg ikke fikk være med i min mormors begravelse da jeg var nesten 13 år. Det var en selvfølge at mine barn var med og tok farvel med sin bestefar da han ble begravd. Jeg forklarte og tegnet opp hva som skulle skje og hvor under begravelsen for at de skulle få en bedre forståelse av begravelsen.

Ungene hadde mørkt tøy, ikke nødvendigvis sort. Døden er en del av livet og som en annen sier her så er vi for redde for døden og hvordan det skal virke inn på barn. Men jeg tror at med skikkelig forklaring så klarer ungene seg gjennom det meste.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var i begravelse første gang da jeg var fire og et halvt og farfar døde. Jeg taklet det veldig bra, og har i alle fall ikke slitt med det i ettertid. Jeg fikk ikke lov til å se ham etter at han var død, og det er jeg glad for, jeg husker ham bare slik han var.

Det var godt for meg å se pappa og resten av familien gråte, og helt naturlig å sørge.

Så at ei jente på ti skal få gå i begravelse er jeg ikke i tvil om! At hun viser interesse på den måten er sunt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Så lenge barnet er stort til å uttrykke at det ønsker å være med, så mener jeg de er gamle nok. Selvsagt vil det være trist også for barn å delta, men naturlig sorg er ikke noe man tar skade av.

Gjest gotthard
Skrevet

er ikke sorgen jeg tenker på, hun har hvert i begravelse før. tenker mere på at hun nesten ikke viste hvem den avdøde var, selv om hun kjenner avdødes datter godt.

men, som noen her sier så er det jo også for og støtte dateren.

Skrevet

Enig med de andre her, ta med datteren din når hun så gjerne vil.

Hva angår sort så er det vel de færreste som kler seg i helt sort til begravelse nå lenger? Ihvertfall av de forholdsvis unge. Pent kledd bør holde lenge, spesielt når det ikke er nær familie.

Det er trist at du mistet venninnen din, varme tanker.

Gjest Gjesta
Skrevet

I dag har mine barn vært med på en urnenedsettelse. Trist og fint på en gang, og fint å se at ungene både kan vise sin sorg og utvise empati for andre de ser er lei seg.

Skrevet

SElv om hun ikke kjente damen så godt, så var hun jo mammaen til venninnen hennes. Jeg tror det er riktig at hun blir med, og det kommer til å gå helt fint.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes ikke det er veldig viktig at barnet er kledd i svart. Men jeg ville nok uansett valgt mørke eller i hvert fall pene og "alvorlige" klær.

Enig at det ikke er veldig viktig at antrekket til ungen er helt sort og "dystert". Barn har (heldigvis!) ikke så mange svarte klær, og det er helt vanlig at ungene i begravelsen har på seg klær i mørke farger.

Jeg husker faktisk veldig godt min bestemors begravelse da jeg var ca 10 år gammel. Jeg forsto mer enn mange nok trodde om en jente på den alderen. Ikke fordi jeg var mer moden enn andre tiåringer, men jeg tror veldig mange undervurderer barns evne til å føle sorg. De er jo så ofte glade og bekymringsløse, men opplever jo også å ta innover seg slikt som sorg og død.

Husker jeg gråt som en foss da vi satt i begravelsen. I alle de andre begravelsene jeg har vært siden da, har jeg også grått enormt mye, selv om jeg nesten ikke har kjent personen. For meg er det selve begravelsesstemningen som vekker følelsene i meg, kanskje minnene fra min bestemors begravelse?

Gjest gjest1
Skrevet

Så lenge de vil selv synes jeg de bør få lov. Da fetteren vår døde fikk ikke mine søstre være med, noe begge ville. Jeg fikk ikke være med i mormors, og vi var veldig nære, det er veldig leit å tenke på

Skrevet

Først vil jeg bare si at det er leit å høre at du har mistet en venninne.

Så lenge datteren din selv vil bli med synes jeg at hun skal få lov til det. Selv var jeg alltid med i begravelse fra jeg var liten så lenge jeg kjente den som var død(den første jeg kan huske, var jeg ca. 7år). Har aldri hatt noen negative opplevelser med det, bortsett fra at det selvfølgelig er veldig trist, men det er greit.

Når det gjelder antrekk til barnet synes jeg ikke det er viktig. Ta på noe mørke klær hun har fra før. Var nettopp i begravelse til et familimedlem og der var barna kledd i 'vanlige klær' uten at noen reagerte på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...