Emma3 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Har lenge tenkt på å skrive ein viljeserklæring for barnet vårt. Fekk eit lite "puff" då eg såg tråden om barnevernet under. Min kjære og eg har blitt enige i kven vi vil skal overta omsorgen for barnet, om noko hender oss begge. Dei vi har skreve ned, er klar over at vi vil gjere dette, og at dei er "valgt". Vi har skreve avtale oss imellom, slik at han overtar om noko hender meg, sidan vi er samborar. Korleis gjer vi praktisk dette? Er det eit skjema å fylle ut, og kor fin vi det? Kvar skal denne oppbevarast, og må det vere vitner? Vi ventar eit nytt barn i august, kan denne avtalen omhandle det og om vi skriv no, eller må det ha egen?
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Du skriver en helt vanlig greie, altså på et vanlig ark, du trenger ikke noe skjema. Du skriver fex Det er min / vår siste vilje at omsorgen for mitt / vårt barn (a) Emma, Katrine og Jens (og fødselsdatoer) skal overlates til xxxx (og xxxx) dersom jeg / vi skulle falle fra. (og så en eventuell begrunnelse, hvis du syns det er viktig) Datoen må du ha med, og en eventuello tidsbegrensning må være med. Du bør også ha med et alternativ (hvis fex du ønsker å overlate omsorgen til dine foreldre, og de dør samtidig med deg (og din mann)) Dette skal bevitnes av minst to personer som ikke er begunstiget, altså ikke de du overlater omsorgen til. Personene må være over atten år og kjenne deg godt, og de må se på at du skriver under. Disse vitnene bør ha hver sin kopi, det samme bør de du begunstiger. Videre kan du få det tinglyst, eller sende kopi til skifteretten eller din advokat. Dessuten bør du oppdatere dette minst annethvert år, slik at det er av nyest mulig dato. vennlig hilsen Evelina- (som har skrevet sånne så lenge hun har hatt barn)
Gjest allium Skrevet 10. mai 2006 #3 Skrevet 10. mai 2006 Det er ikke så mye å legge til Evelinas glimrende svar, jeg vil bare nevne at du ikke trenger å skrive noe om at sambo skal overta hvis du dør - det skjer automatisk. Dere behøver ikke ha felles foreldreansvar en gang, når den som evt. har foreldreansvaret dør, overtar den andre forelderen automatisk ansvaret hvis de bodde sammen ved dødsfallet.
Emma3 Skrevet 10. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2006 Tusen takk Evelina. Veldig bra forklart,no er det berre igjen å gjere det
Pusekatt Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Det er ikke så mye å legge til Evelinas glimrende svar, jeg vil bare nevne at du ikke trenger å skrive noe om at sambo skal overta hvis du dør - det skjer automatisk. Dere behøver ikke ha felles foreldreansvar en gang, når den som evt. har foreldreansvaret dør, overtar den andre forelderen automatisk ansvaret hvis de bodde sammen ved dødsfallet. ← Dersom foreldrene ikke bor sammen ved dødsfallet da? I situasjoner hvor f.eks. foreldrene er skilt - er reglene like da? Kan steforeldre inkluderes i en slik viljeserklæring dersom en av foreldrene er gjenlevende, eller vil ikke det bli tatt hensyn til?
Gjest allium Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Dersom foreldrene ikke bor sammen ved dødsfallet da? I situasjoner hvor f.eks. foreldrene er skilt - er reglene like da? Kan steforeldre inkluderes i en slik viljeserklæring dersom en av foreldrene er gjenlevende, eller vil ikke det bli tatt hensyn til? ← Dersom foreldrene har felles foreldreansvar, får den andre omsorgen. Hvis den som døde hadde ansvaret alene, må det tas en avgjørelse ut fra "barnets beste". Da blir en viljeserklæring fra avdøde tillagt stor vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå