Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Var hos legen idag og han sa at jeg var i min 7 uke. Mens nett terminkalkulatoren sier at jeg er 6uker på vei. Hvbilken skal jeg stole på og hva skyldes at de kommer frem til så forskjellig termin, enda jeg oppga samme dator for første dag i siste mens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja..

Når var første dagen i din siste mens? Og hvilken kaklulator brukte du?

www.babyverden.no sin synes jeg er kjempefin! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Første dag i siste mens var 23/3. Brukte den på babyverden.no, men da har kanskje noe med å gjøre at jeg satte at jeg har et 30 syklus, mens han regnet kanskje utifra en 28 dagers?

Hvor vanlig er det at denne datoen stemmer overens med den man får vite på ultralyd? Er det vanlig at førstegangs fødende går noen dager over?

Skrevet

Legen regner stortsett 28-dagersykluser.

Det er egentlig ikke vanlig at termindato stemmer nøyaktig! For det er jo ikke alltid man har eggløsning "den 14.-dagen" i syklusen.

Jeg f.eks. har menstermin den 9. juli. Mens jeg har UL-termin den 18. juli. Altså 9 dager i forskjell... Men det er ingen endelig dato. Det er sånn ca. Noen babyer er ferdig og kommer tre uker før.. og noen kommer fjortendager etter.

Det er veldig vanlig at førstegangsfødende går over tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Okay, takk for en lett forståelig tilbakemedling:)!

Skrevet
Var hos legen idag og han sa at jeg var i min 7 uke. Mens nett terminkalkulatoren sier at jeg er 6uker på vei. Hvbilken skal jeg stole på og hva skyldes at de kommer frem til så forskjellig termin, enda jeg oppga samme dator for første dag i siste mens?

Når du har gått over 6 uker, f. eks 6+3, så er du jo i din 7 uke. Kan det ha vært det han mente tro?

Skrevet

I tillegg regner vi 40 uker + 2 dager i Europa, mens de i USA kun regner 40 uker, så slike sider med tellere (som den jeg har i signaturen min) viser to dager annerledes selv om man bruke de samme datoene.

Ellers er det jo faktisk svært få av disse barna som kommer på "dagen", så jeg har ikke tatt det så tungt om telleren viser et par dager feil jeg...

Skrevet

Jeg tror at både lege og babyverden mener det samme. For som sagt over når du er 6 fullgåtte uter så er du i din 7. uke :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, men 7 uker på vei og 6 uker på vei er to forskjelligw ting.

Kan barnet ha blitt laget noen dager før samleiet da? Det går jo ikke.

Skjønner ikke bære det med termin.

En vennine av meg fikk termin hos legen sin 12. desember, og det stemmer veldig med hennes første dagen i siste mens og sånn.. men så var de på ultralyd på sykehus, og da ble terminen hennes flytta! Hun har nå termin 10. desember. Ble unnfangeksen gjort to dager før hun hadde samløeie da? Eller kan det hende at hun lå med andre enn typen? fordi det stemmer vedlig bra det hun sa til meg om hennes første dag i siste mens og sist gang hun og typen hadde ubeskyttet sex. Men to dager før hennes termin? Da kan man begynne å lure egentlig! Håper ikke hun lå med andre. Jeg skjønner ihvertfall ikke disse termin greiene!

Skjønner ikke!

Skrevet

Du kommer nok til å skjønne litt mer etter hvert. Jeg tror ikke veninna de har ligget med noen andre, det er helt vanlig å få forskjøvet termindato på UL. Da måler de utifra fosterets vekst, og det er den som gjelder resten av svangerskapet. Min termin ble også forskjøvet med 3 dager, men 3 dager er da ingenting.

Vet du med sikkerhet hvor lange sykluser du har hatt? Det er vanlig at leger tar utgp i 28 dagers sykluser dersom du ikke sier noe annet.

Nei, 6 og 7 uker er ikke det samme, men som skrevet over, når du er 6+0, da er du 6 fullgåtte uker og inne i din 7. uke, når du er 5+0, da er du 5 fullgåtte uker og inne i din 6. uke. Vet ikke helt om hvordan jeg skal klare å forklare det bedre :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Termin er en beregning for når ungen "er ferdig." Derfor kan den flyttes etter en UL i uke 17-19, som er de ukene der fostere er mest like. At det ikke alltid klaffer med samleiedagen er derfor fullt mulig. Termin er dessuten ikke nøyaktig- 2 uker før og 2 uker etter termindatoen regnes som vanlig.

Skrevet

Det er ikkje heilt lett å forstå alt dette med terminberegning. Man får aldri den heilt eksakt tid for når barnet vart unnfanga. På den ordinære ultralyden i veke 17-19, har dei fleste babyar like store, og ma finn ein termin då. Eg veit 100% sikkert når babyen vart unnfanga, men likevel vart terminen min flytta 4 dagar. Babyen kjem når den er klar.

Det einate det har betydning for, er når du skal starte din permisjo, og når du skal igangsettast. Og det er grunn veldig få som blir satt igang fordi dei går for lenge over.

Men forstår dei som får flytta terminen sin mange veker tilbake, det må vere veldig kjedelig..

Skrevet

Og uansett hvilken termindato de ender med å sette på deg: Kun 8 % føder på termindato, det er like vanlig å føde to uker før som to uker etter også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...