Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg har lest mange innlegg her paa forumet, og er glad for aa se at saa mange mennesker engasjerer seg i saker som omhandler dyrevern, mishandling etc.

Jeg har bare en ting og si: hvis du virkelig bryr deg om dyr-- saa er det bare en veg og gaa- Bli vegetarianer! Jeg har inntrykk av at det er veldig mange nordmenn som synes det er saa forferdelig alt det som foregaar i kjottproduksjon etc.....og saa en halvtime etterpaa spiser de en stor kjottmiddag. Det blir litt for mye dobbeltmoral for meg.

Ta en titt paa siden: http://www.peta.org/mc/multi-veg.html

Her finner du mange filmer som er veldig sterke. Haaper du tar deg tid til aa se/lese mere om dette.

Selv ble jeg vegetarianer for 6 maaneder siden. Jeg forstaar ikke hvorfor jeg ikke har gjort det tidligere-men bedre sent enn aldri.

:)

Ellen

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Som kjøttspiaer går ann å mene at dyr skal behandles på en human måte så lenge de lever og at slakting skal foregå uten for store lidelser.

Jeg har ingenting imot å drepe dyr for å spise dem, men undødig lidelse er jeg imot.

Skrevet
Som kjøttspiaer går ann å mene at dyr skal behandles på en human måte så lenge de lever og at slakting skal foregå uten for store lidelser.  

Jeg har ingenting imot å drepe dyr for å spise dem, men undødig lidelse er jeg imot.

Helt enig!

Selv foretrekker jeg økologiske varer hvis jeg har mulighet til det; for i det økologiske landbruket stilles det større krav til dyras livskvalitet enn i det konvensjonelle landbruket. Nå vet jeg også at de fleste dyr i norsk landbruk har et godt liv, selv om det finnes unntak, men har ikke store betenkeligheter med å spise norsk kjøtt.

Skrevet
men har ikke store betenkeligheter med å spise norsk kjøtt.

Men foretrekker at det er pakket på slakteriet fremfor i butikken i våre dager, med næringsmiddeltilsynets avsløringer rundt omkring...

Skrevet

Ja, okologiske varer er uten tvil bedre enn andre produkter.

Og ja, selvfolgelig gaar det ann og mene at

"at dyr skal behandles på en human måte så lenge de lever og at slakting skal foregå uten for store lidelser."

Desverre tror jeg ikke det foregaar slik i praksis. Det er nok svaert vanskelig (umulig) og fore opp millioner av dyr, og saa slakte disse uten lidelser for dyret.......

Hvert år fôrer, slakter og spiser vi over 20 millioner dyr i Norge, mer enn et dyr hvert annet sekund. Bak hvert kjøttstykke ligger et uverdig liv i fangenskap. Dyrene lever størsteparten av livet sperret inne i trange bur og båser, uten mulighet til naturlig utfoldelse. Grunnet tvilsomme transportforhold dør titusener av fjærkre og andre husdyr på vei til slakteren. Alt fordi vi kjøper og spiser kroppene deres, og fordi markedet krever profitt og effektivitet.

Det er en myte at dyr "har det bra" i Norge. Om industriellt husdyrhold på mange måter er verre i andre land, så betyr ikke det at norsk husdyrhold er godt nok. Årlig avdekkes en rekke grove brudd på reglene for dyrehold som mangel på stell, utsulting og fysisk mishandling. Samtidig er lovverket på mange punkter så svakt at det legitimerer og systematiserer dyremishandling. Tror du for eksempel at ei verpehøne får utløp for sin naturlige adferd når hun lever i et metallbur med gulvareal på litt over et A4-ark per høne? Det tror tydeligvis de som har utarbeidet dyrevernsloven.

Jeg bor for tiden i USA, og som de flese vet; industrielt dyrehold er helt grusomt her. Av denne grunn, er veldig mange amerikanere ogsaa vegetarianere. Faktisk er ca 5 % av den amerikanske befolkningen vegetarianere.........mens det er fremdeles sett paa som uvanlig og "saert" i Norge-- med kun under 1 % som ikke spiser kjott.

Jo da, i mange aar var argumentene mine det samme som deres. Jeg saag paa meg selv som en tro dyrevenn-- OG spiste kjott. Naa har jeg endelig funnet ut at saa lenge jeg spiser kjott, er jeg ingen dyrevenn (eller en veldig ignorant dyrevenn). De fleste mennesker ser/tenker ikke paa at steika de spiser er ett stykke "dyr"-- eller kanskje de tenker paa det, men distanserer seg fra det.

Jeg begynte og tenke paa hva jeg spiste, og det ble til slutt helt avskyelig for meg............

Skrevet

helt enig med deg ellen. har vært vegetarianer i snart 6 år, pga jeg er opptatt av dyrenes rettigheter. det er mye dobbeltmoral i dette landet, og selvfølgelig i verden generelt. jeg bruker heller ikke produkter som er testet på dyr, ei heller klær laget av dyr. selvfølgelig er det vanskelig å gjennomføre alt dette pga JÆVLIG dårlig merking i dette dritt-landet, og jeg har sikkert gått på noen bommer i løpet av disse årene, men ikke med vilje. fint å se at flere og flere blir vegetarianere :D

når det finnes så mange kjøtt erstatninger som smaker så og si likt, i frysedisken på helsekosten (pølser, burgere, snitsler, falafel, kjøttboller, kjøttdeig osv) så ser jeg ikke helt vitsen i å spise kjøtt lenger. dere MÅ smake disse varene, de smaker helt fantastisk:) har lurt mange av vennene mine med det, og de få som har oppdaget av det ikke er kjøtt har faktisk synest det smakte BEDRE:) halleluja :hoho:

ellen: bare spør dersom du trenger tips til julemiddag, vi lager en fantastisk julegryte som hele familien spiser på julaften, selv om bare jeg og mamma er vegetarianere:)

klem Iset

Skrevet
Det er en myte at dyr "har det bra" i Norge. Om industriellt husdyrhold på mange måter er verre i andre land' date=' så betyr ikke det at norsk husdyrhold er godt nok. Årlig avdekkes en rekke grove brudd på reglene for dyrehold som mangel på stell, utsulting og fysisk mishandling. Samtidig er lovverket på mange punkter så svakt at det legitimerer og systematiserer dyremishandling. Tror du for eksempel at ei verpehøne får utløp for sin naturlige adferd når hun lever i et metallbur med gulvareal på litt over et A4-ark per høne? Det tror tydeligvis de som har utarbeidet dyrevernsloven.[/quote']

Jeg har jobbet innen norsk landbruk med både kyr og gris i flere år, og jeg har sett MANGE gårdsbruk og slakterier. Jeg vet at de aller fleste bønder steller godt med dyra sine, og at de fleste dyr i Norge faktisk har det bra. Som sagt så finnes det unntak, og derfor synes jeg det er tryggest å handle økologisk, for da VET jeg at kontrollen er bedre.

Jeg tror ikke burhøns har det bra, og jeg vet også at såkalte "frittgående" høner ikke har det bra; 2000 høner i ett stort bur, uten dagslys, betyr ikke god livskvalitet for hønene. Når det gjelder egg er økologisk produksjon det eneste jeg kan forsvare. Da vet du at hønene har fått være ute og at de har levd i flokker på forsvarlig størrelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Å være glad i dyr og å være opptatt av dyrebeskyttelse er ikke det samme som å måtte bli vegetarianer. At dyr, inkludert mennesket, spiser hverandre er en viktig del av økosytemet. Menneskets tarmsystem er laget for å fordøye både kjøtt og grønt, kroppen har ikke godt av ensidig kost i den ene eller andre retningen.

Jeg er en meget dyrekjær person selv og selvsagt skal dyr behandles på en god og human måte. Å være vegetarianer har ingenting med dyrevern å gjøre.

Hvorfor er du ikke veganer i steden for vegetarianer, når du streber sånn etter å være idealistisk?

Gjest LilleVille, ikke innlogga
Skrevet

Enig med Labella i mye her...

Jeg har jobbet innen norsk landbruk med både kyr og gris i flere år, og jeg har sett MANGE gårdsbruk og slakterier. Jeg vet at de aller fleste bønder steller godt med dyra sine, og at de fleste dyr i Norge faktisk har det bra.

Unntak finnes overalt.

Og burhøns har det ikke bra nei, dessverre.........

Skrevet

Kjaere gjest,

Jeg tenkte akkurat slik som du i mange, mange aar.

Du sier at aa vaere vegetarianer ikke har noe med dyrevern aa gjore?

Kjaere deg, det har faktisk ALT med dyrevern aa gjore! En sann dyrevenn stotter ikke en moderne kjottindustri.....Er man opptatt av at dyr skal behandles paa en human og fin maate, er det umoralsk aa stotte en kjottindustri der det finnes saa mye grusomheter ved aa kjope disse produktene.

Og til alle dere foler seg "safe" ved aa spise kjott fra norske butikker-- hvor mange av dere sjekker hvor produktet faktisk kommer fra? Norge importerer veldig mye kjott (til og med fra Afrika!!! - der folk sulter!!).

Mange av dere sier dere VET at de fleste norske dyr har det bra. Vel, jeg er ogsaa oppvokst paa landsbygda (faktisk omtrent oppvokst i et fjos), og jeg vet at alt ikke er rosenrodt.

Naa har de lagt ned alle lokale slakterier i omraadet der jeg bor. Saa en tur i en fullstappa trailer tar naa mange timer lenger for de stakkars dyra. Bare fordi industrien effektiviseres, og det var mer lonnsomt og satse paa faa, storre slakterier.

Naar det gjelder den helsemessige siden av aa vaere vegetarianer eller kjottspiser er jeg enig med deg gjest: ingen mennesker har godt av ensidig kost i den ene eller andre retningen. Et paradoks er bare at "kjott-etere" har mye oftere et mer ensidig kosthold enn en vegetarianer. Det er mange myter om at vegetarianere ikke faar den naeringen de trenger. Nyere forskning viser at dette dreier seg mest om myter. Saa lenge man spiser variert, og har kunnskap om hva man spiser-- er et vegetabilsk kosthold meget sunt.

Jeg er saa enig med deg Iset- hva er egentlig vitsen med aa spise kjott i det hele tatt-- i aar 2002, vi har saa mye kunnskap, teknologi og varer som erstatter kjott.

Tror det er veldig mange som ikke vil forsake den deilige smaken av kjott-- og derfor holder igjen oynene for det de ikke vil vite, innse eller tenke paa. Jo, jeg er veldig glad i kjott jeg-- men jeg synes det er et lite "sacrifice". Det er desverre alt for mange mennesker som holder oynene lukket, og ikke bryr seg med alt det vonde og tragiske i verden, bare for selv aa leve det "gode liv".

Og gjest: jeg streber ikke etter aa vaere idealistisk. Jeg gjor dette fordi det kjennes riktig for meg+ at jeg kjenner meg i bedre form psykisk og fysisk. Angaaende aa bli vegan: det er noe som jeg eventuelt vil begynne med etter hvert. For tiden er jeg vegetarianer, og kjoper kun melkeprodukter/egg som er organisk/okologisk produsert.

Skrevet

kjære gjest:

halloooo har ikke dyrevern og vegetarianisme noe med hverandre å gjøre? hvilken planet kommer du fra? please si det så slipper jeg å reise dit :hoho:

du sier også at menneksets fordøyelsessystem er skapt for å spise kjøtt. men HVORFOR I HULESTE da tar det sååå mye lenger tid å fordøye et kjøttmåltid enn det gjør å fordøye et måltid med korn og grønnsaker? og hvorfor er vårt fordøyelsessystem mer likt planteetende dyr enn kjøttetende?

et balansert vegetarisk/vegansk kosthold dekker alle kroppens behov, noe flere folkeslag verden over beviser med sin livsstil som vegetarianere!

mange spør også hvor vi skulle gjort av alle dyrene som ikke ble slaktet, at det hadde blitt for mange. virkeligheten er at menneskene driver storproduksjon av dyr. og tenk på hvor mange tonn kjøtt som hvert år blir kastet. jeg synes dette er helt sykt. tar iallefall avstand fra det.

en annen ting jeg reagerer på, og nå blir sikkert mange bønder sinte på meg, men det får så være. står på mitt, er at bønder sier de er glade i dyrene sine. men hva mener de med "glad i"? hva setter dere bønder i det begrepet? er det kjærlighet å drive oppdrett av dyr for å selge dem til kjøttproduksjon? jeg hadde aldri klart det. de sier det er naturlig, det er alltid slik det har vært. ånei du det er det ikke! NÅR BLE SLAKTERIER NATURLIG?? naturlig er å gå på jakt og bruke hele byttedyret, og ha respekt for naturen og det den gir oss.

slakterier er kun produksjon, dyr blir ikke regnet for levende vesener med følelser og er hjerte, men kun en handelsvare drept for å tilfredstille menneskets egoistiske behov for smak. kjøtt er ikke nødvendig i dagens samfunn, vi veggiser lever godt uten kjøtt. kjøtt er som pels, (JA jeg sammenligner og står på mitt uansett hva folk kommer til å si, er så vant med det uansett) laget kun for å ha det "godt", ikke for å overleve. og da mener jeg i dagens samfunn, ikke i steinalderen da det var nødvendig, som det også var med pels!

en vanlig oppfatning er at vegetarianisme er en ny urban "oppfinnelse". dette er feil. vegetarianisme har alltid eksistert, feks så var Sokrates og Platon vegetarianere. det har alltid vært og kommer alltid til å være.

til slutt et par sitater:

"the time will come when men such as I will look upon the murder of animals as they now look upon the murder of human beeings" - Leonardo Da Vinci

"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of a whole human beeing". - Abraham Lincoln

"Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures". - Albert Einstein

"The love for all living creatures is the most noble attribute of man". - Charles Darwin

Og et par om VEGETARIANISME:

"Truly man is the king of beasts, for his brutality exceeds theire. We live by the death of others. We are buriel places (vi er vandrende kirkegårder)" - Leonardo Da Vinci

"We dont eat anything that has to be killed for us. We have been through a lot and we have reached a stage where we really value life" - Paul McCartney

"What wickedness to swallow flesh into our flesh, to fatten our greedy bodies by cramming in other bodies, to have one living creature fed by the death of another" - Pythagoras, 6. århundre før Kristus.

nå gidder jeg ikke skrive mer for nå er jeg trøtt:)

nattaklem fra Iset

Gjest sexysadie
Skrevet

Vegetarianere er slike som spiser opp maten til de dyrene de elsker så høyt......

:evil: :evil: :evil:

Skrevet

:hoho::hoho:

fine hehe.

men desverre ikke riktig, det er heller omvendt! det ville faktisk vært mer mat i verden dersom alle ble vegetarianere. Bare 10 % av energien som brukes til å fore opp et dyr blir brukt til å fore mennesker - resten brukes opp i dyrets livsprossesser. 15 vegetarianere kan leve på det kornforbruket som må til for å skaffe kjøtt nok til EN kjøtteter. Fattige land får ikke brukt jorden sin til egen kornproduksjon fordi landet tjener mer på å ale opp kjøtt til eksport! hadde alle blitt vegetarianere ville det både blitt mindre husdyr, mer korn og mer mat til både mennesker og dyr.

et annet godt argument er jo at storfe, som er vegetarianere selv, blir tvunget tilø å spise sine egne, da de maler opp dyre-rester i foret dems, slik at de utvikler sykdommer som bla kugalskap. for ikke å snakke om hvor etisk det er. fy faen.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg Iset. Det er fint aa hore at flere mennesker tenker slik.

Til deg og ditt innlegg Sexisadie: Slike usaklige og dumme kommentarer gidder jeg ikke engang aa svare paa!

Til alle dere andre der ute: Jeg forstaar at mange har vanskeligheter med aa kutte ut kjottet over natten. MEN til dere som kaller dere saakalte "dyrevenner": TENK over hva du gjor neste gang du gaar i butikken og kjoper kjott. Tenk paa hva du spiser, hvor dyret kommer fra, hvordan, hvorfor etc.

Jeg har tro paa at ting vil begynne aa forandre seg i Norge ogsaa i aarene som kommer......Jeg haaper iallfall det.

Gjest sexysadie
Skrevet
Jeg er veldig enig med deg Iset. Det er fint aa hore slik.

Til deg og ditt innlegg Sexisadie: Slike usaklige og dumme kommentarer gidder jeg ikke engang aa svare på

Ellen26: Du svarte meg da visserligen.....?!

Gjest Brunhilde
Skrevet

Det verste jeg vet er mennesker som på død og liv skal pådytte meg sin idealisme!

JA jeg spiser kjøtt og JA jeg har tenkt å fortsette med det!

Ville jeg forvente at en vegeterianer på besøk hos meg skulle spise kjøtt? Neppe. Hvorfor forventer dere da at vi skal spise vegetarmat når vi besøker dere?

Det blir omtrent som å si "nei, jeg drikker bare kaffe, og er prinsipielt i mot å servere te"... :ler:

Hvis du Ellen26 ønsker å leve uten kjøtt, så må du gjerne det. Kan allikevel ikke unngå å mene at du virker nesten religiøs i ditt forsøk på å få oss andre fra å gjøre det.

Nei - jeg skal la dere ha grøntforet i fred, så får dere la meg spise det kjøttet jeg vil uten å blande dere!

Skrevet

For det første:

et annet godt argument er jo at storfe, som er vegetarianere selv, blir tvunget tilø å spise sine egne, da de maler opp dyre-rester i foret dems, slik at de utvikler sykdommer som bla kugalskap. for ikke å snakke om hvor etisk det er. fy faen.

Kjøttbeinmel i fôr til drøvtyggere er nå forbudt i Norge. Vi menneskene gjør mye rart, men har heldigvis evnen til å lære av våre feil.

Det er ikke sant at alle husdyr i verden har det bra. Og det er heller ikke sant at alle Norske husdyr har det bra. Men det jobbes stadig med saken (jeg jobber med det blant annet), og vi kommer oss! Tanken er at alle burhøns etterhvert skal forsvinne, og at fjøsene skal bygges om til løsdrift. Å ha kyr bundet på bås blir trolig forbudt om ikke så alt for lenge.

Selv etter å ha sett hundrevis av norske fjøs har jeg ikke blitt vegetarianer. Jeg forsøker imidlertid så godt jeg kan å holde meg unna kylling og kalkun, for det er produksjoner som jeg ikke kan støtte.

15 vegetarianere kan leve på det kornforbruket som må til for å skaffe kjøtt nok til EN kjøtteter.

Greit nok at gris og fjørfe trenger store mengder korn for å bli slaktemodne, og storfe og småfe får også litt. Men storfe og småfe eter i all hovedsak fôr fra arealer der det er umulig å dyrke mat til mennesker. I Norge har vi store arealer hvor det ikke nytter å dyrke særlig anna enn gras, og det tror jeg ikke selv den mest ihuga vegetarianer kan overleve på...

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet. Jeg prøver så langt det går å holde meg til norskprodusert kjøtt, og det gjør jeg fordi jeg har kunnskaper og erfaring om dette landbruket som gjør meg trygg på at det jobbes for å skaffe dyr så gode levevilkår som mulig.

Men aller helst kjøper jeg økolologiske varer. For den produksjonen gjelder et annet regelverk enn for det konvensjonelle landbruket. Reglene håndheves av Debio, og på hjemmesiden deres www.debio.no, finnes regelverket for økologisk produksjon + litt mer informasjon.

selvfølgelig er det vanskelig å gjennomføre alt dette pga JÆVLIG dårlig merking i dette dritt-landet' date=' [/quote']

Og selv om Iset mener at Norge er et dritt-land (hvorfor bor du her da??) som ikke klarer noe som helst, så er faktisk alle økologiske varer tydelig merka. Enten med det norke merket (en gul og grønn Ø) eller et utenlandsk merke som er godkjent.

Trifolii

Skrevet

Du sier at aa vaere vegetarianer ikke har noe med dyrevern aa gjore?

Kjaere deg, det har faktisk ALT med dyrevern aa gjore! En sann dyrevenn stotter ikke en moderne kjottindustri.....Er man opptatt av at dyr skal behandles paa en human og fin maate, er det umoralsk aa stotte en kjottindustri der det finnes saa mye grusomheter ved aa kjope disse produktene.

Jeg synes det du skriver der er temmelig drøyt. Jeg kommer aldri til å slutte å spise kjøtt, men jeg støtter absolutt at dyr skal behandles "på en fin og human måte". Jeg er klar over at veldig mange dyr lider pga oss mennesker og jeg mener i så måte at det er mer riktig å jobbe for at ulike torturmetoder under oppdrett, forskning og avlivning av dyr blir forbudt og straffet enn at man skal slutte å spise kjøtt. Det er jo metodene man er i mot, ikke at man spiser kjøtt, ikke sant.

Når det gjelder fordøyelsessystemet hos mennesker, lærte jeg faktisk i biologien på videregående av en med hovedfag i biologi, at dette verken er langt nok til tilhøre en fullstendig vegetarianer eller kort nok til å tilhøre en kjøtteter. Derfor er det meningen at mennesker skal spise begge deler.

Skrevet

Trifoli skrev:

Selv etter å ha sett hundrevis av norske fjøs har jeg ikke blitt vegetarianer. Jeg forsøker imidlertid så godt jeg kan å holde meg unna kylling og kalkun, for det er produksjoner som jeg ikke kan støtte.

Jeg er bare nysgjerrig; hvofor kan du ikke spise kylling og kalkun, naar du spiser rodt kjott? Synes du produksjonen av hvitt kjott verre enn rodt kjott?

Til babyface og dere andre: nei, jeg er ikke religiost opptatt av aa faa andre til aa bli vegetarianere. Men jeg ER opptatt av aa faa folk til aa tenke over hva de spiser. Spiser dere kjott, prov iallfall og spise norsk-produsert og okologisk.

Jo da, de fleste mennesker stotter vel at dyr skal behandles paa en fin og human maate babyface! Bare saa synd at de faerreste av oss faktisk gjor noe med det.......Som du sier, det er metodene og maaten vi produserer kjott paa som er saa ille. Derfor, saa lenge det foregaar paa denne maaten, spiser jeg ikke kjott.

Ellers; Jeg har ogsaa hovedfag (faktisk studerer jeg til doktorgrad for oyeblikket). Man skal vaere klar over at i akademia finnes det like mange ulike meninger om saker og ting som vi har her i denne debatten.

Hadde jeg levd i et samfunn der "hunting and gathering" var den primaere levemaaten, ville ogsaa jeg spist kjott. Det er den moderne, storproduksjon av levende individ jeg er prinsipielt imot................

Skrevet
Jeg er bare nysgjerrig; hvofor kan du ikke spise kylling og kalkun, naar du spiser rodt kjott? Synes du produksjonen av hvitt kjott verre enn rodt kjott?

Kommenterer dette selv om du stilte spørsmålet til trifolii.

Produksjonen av fjørfekjøtt er noe helt annet enn produksjon av storfe og svinekjøtt. Fjørfe lever tett i tett i enorme flokker, og de fores opp raskere enn kroppen tåler "de skal jo ikke leve så mange uker og da trenger de ikke sterke bein" Slaktekyllinger og kalkuner lever under uverdige forhold, og det er himmelvid forskjell på dette dyreholdet og på svine- og storfehold her i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...