Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Vi bor i 4.etg og har en veranda på ca. 12 m2. Det er treplanker på gulvet. Det har ikke vært gjort noe med på flere år og ser lite fin ut nå. Så vi må altså vaske den og få lakket eller beiset den. Først - hva bruker dere for å vaske verandaer? Og går det greit ovenfor naboer? (vi må jo bruke endel vann regner jeg med, og da vil det jo renne ned til de under. Skal si ifra selvsagt, men siden de er noen sure grinebitere er jeg redd de skal si at vi må ta av all planken og vaske de nede på plenen i steden) Hva er vanlig å gjøre? Og så - skal en lakke eller beise? Eller olje kanskje? Er ganske grønn på dette området, så om noen har erfaringer med det så hadde det vært topp.
Gjest Bare gjest Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Det beste er å fjerne gammel olje med terasserens først. Olje deretter vått i vått til treverket er mettet. Treoljen er enten natur, eller tilsatt fargene brun eller grønn. Med farge får du dekket over litt, men du må være nøyere når du pensler. Ujevn fordeling gir fargeforskjeller.
Spirito Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Jeg hadde heller vasket i regnvær enn å ta med plankene ned på plenen.
Cata Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Jeg har nettopp beiset. Min veranda var ikke så veldig skitten (vasket og oljet i fjor) så jeg skrubbet med børste og grønnsåpevann og skylte godt med rent vann etterpå. (I fjor da jeg oljet for første gang så var det faktisk han som solgte oljen som mente at det holdt med skrubbing med grønnsåpe når det ikke var veldig skittent og fullt av alger. Satset på at det holdt i år også, men terasserens er sikkert best hvis det er "gammel" plank.) Så lot jeg det tørke i et par dager før jeg beiset første strøket. Det ble egentlig helt greit, men siden det var mye beis igjen så la jeg på et strøk til i dag. (Vet ikke om det var så lurt. Leste bruksanvisningen på boksen etterpå og da så det ut som om det bare skulle være ett strøk....) Men det ser i allfall bra ut nå, så når det bare får tørket en dag eller to så blir det sikkert fint.
Pasha Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 grønnsåpe skal man jo ikke bruke. det er for fett. salmiakk eller terraserens er tingen
T.S Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 Det suverent beste er en flaske kaustisk soda til en bøtte vann. Man bruker børste med skaft, og dypper børsten i bøtta. Spyl så over og vips har du en ny veranda uten å slite deg ut! Fant dette tipset i et bygg-blad. Og det er helt suverent. Det tar all drit og sopp uten å ødelegge treverket. Olje etterpå. Bruk da gjerne rulle.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Ok, takk for mange godt tips. Og ikke noe av dette skal være noe problem å bruke når en bor i 4.etg? Verandaen under kommer jo helt sikkert til å bli våt av alt det jeg spyler av. (jeg skal selvsagt gi beskjed og prøve å ikke gjøre det en dag det er strålende sol)
T.S Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Ok, takk for mange godt tips. Og ikke noe av dette skal være noe problem å bruke når en bor i 4.etg? Verandaen under kommer jo helt sikkert til å bli våt av alt det jeg spyler av. (jeg skal selvsagt gi beskjed og prøve å ikke gjøre det en dag det er strålende sol) ← Jo, det blir den. Så det må samarbeides her ja... Event ta av plank og gjøre det nede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå