Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Hvordan trene hunden på å være rolig når den blir sluppet løs på jorder og sånn? Jeg har en energisk hund, og jeg prøver å gå tur på steder der hun får løpe av seg litt. men hun blir alltid så tulling når jeg slipper henne. freser avgårde så sanda spruter, lager en høy kurrelyd og løper gjerne tilbake til meg bare for å hoppe på meg et par ganger. hvis vi møter noen andre når hun er på dette stadiet kan hun nok skremme vettet av dem men det er bare de første 2-5 minuttene, så roer hun seg og snuser og tisser og sånn i steden. men hvordan kan jeg få henne mer kontrollert når hun er løs? ved langline? tips til hvordan trene på dette?
Gjest Raffeline Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Jeg har samme problemet.. de er så gira med en gang "det er noe som skjer"..
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Det er stress. Når dere kommer til jordet, så vent med å slippe hunden løs. Sitt eller stå i ro til du ikke er i tvil om at hunden har roet seg helt ned, og at det ikke lenger er forventninger om noe. Dette kan gjerne ta opp til en halv time, om ikke mer... Når hunden er heeeelt rolig, slipper du den løs uten å si noe. Hvis hunden ikke blir rolig, så går dere igjen. Men ikke slipp den før du er helt sikker på at den er rolig. Noen ganger kan det også være greit å gå forbi de aktuelle jordene UTEN å slippe hunden løs. Og husk at selv om du ikke SER at det ligger fugl og hekker, så er det fullt mulig at de er der likevel nå i båndtvangen. **Leyla**
Floja Felíz Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Det er stress. Når dere kommer til jordet, så vent med å slippe hunden løs. Sitt eller stå i ro til du ikke er i tvil om at hunden har roet seg helt ned, og at det ikke lenger er forventninger om noe. Dette kan gjerne ta opp til en halv time, om ikke mer... Når hunden er heeeelt rolig, slipper du den løs uten å si noe. Hvis hunden ikke blir rolig, så går dere igjen. Men ikke slipp den før du er helt sikker på at den er rolig. Noen ganger kan det også være greit å gå forbi de aktuelle jordene UTEN å slippe hunden løs. Og husk at selv om du ikke SER at det ligger fugl og hekker, så er det fullt mulig at de er der likevel nå i båndtvangen. **Leyla** ← Vi har gjort det slik, og det fungerte kjempebra.
Cherie Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 (endret) Jeg tenkte litt på.. hva sier du til hunden når du slipper den? Sier du noe i det hele tatt? Når jeg kommer ut på golfbanen oppe i leia her, slipper jeg hunden og sier FRI! eller Yaah, fordi jeg ønsker at hun skal sette avgårde som en tulling. Men nå er frøkena mi tilsnakkenes selv om hun freser avgårde så sand eller hva det måtte være fyker rundt ørene mine. Lærte på et valpekurs en gang i verden at det å bli sluppet løs ikke skal behandles som noe overvettes positivt for hunden. Bare noen tanker. Endret 9. mai 2006 av Cherie
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Vi har gjort det slik, og det fungerte kjempebra. ← Så fint at det fungerte, da Fortell litt om nøyaktig hvordan du gjorde og hvordan hunden reagerte? **Leyla**
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå