Cathie Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 (endret) Jeg skal kjøpe kjøkken fra IKEA i helga, men det jeg lurer på er hvordan benkeplate jeg skal kjøpe... Egntlig hadde jeg sett meg ut en at de i heltre, men så syns jeg det er litt kjipt at den er en helt annen farge enn gulvet (gulvet er ask cognac, som er ganske mørkt) Har ikke noe andre trefarger i huset! Men så så jeg at den ene laminat typen de hadde der passet veldig godt til gulvet!! Og var egentlig mye finere til kjøkkenet også! Er laminaten så mye dårligere i kvalitet?? Den har jo 10 års garanti den å! Den jeg så på var bestillingsvare, vet ikke om det har noe å si. Jeg kan jo bytte ut plata om noen år også, når vi har bedre råd... Bestille fra en butikk som har mørk benkeplate i heltre, men det har vi ikke råd til nå! Hva hadde du gjort? Endret 9. mai 2006 av Cathie
Arkana Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Vi har benkeplate i heltre fra Ikea, og er veldig fornøyd med den. Nå har vi bøk på gulvet, så det passet ypperlig med bøk benkeplate. Vi hadde opprinnelig valgt laminat, men den ble faktisk ødelagt før vi knapt fikk den på plass, det skulle ikke mye til så vi tok dem tilbake og byttet i heltre. I ettertid er jeg veldig glad for det. Selv om den må pusses og oljes 1-2 ganger i året (men det tar ikke mye tid) har den mye bedre kvalitet. Skader på heltre kan repareres, får du riper/hakk eller misfarging på laminat kan du ikke gjøre noen ting. Jeg skjønner dilemmaet ditt med at fargen ikke passer inn. Har du tenkt å bytte ut platen med noe bedre i riktig farge om noen år ville jeg kanskje gått for laminat likevel selv om kvaliteten og utseende ikke er like bra.
Cathie Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2006 Mamma har benkeplate i laminat fra IKEA på kjøkkenet sitt som er nesten 20 år gammelt, og den er ikke mye ødelagt!! Bare på sidene inntil der hvor ovnen står. Og den er hvit Jeg tenkte også på den i bøk, for den er jo fin!! Men det er litt kjedelig når den ikke passer inn i det hele tatt! Men går det ann å olje den heltre plata så den blir mørk? Vellykket assa
Arkana Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Jeg er helt sikker på at du kan gjøre den mørkere, men jeg skal ikke uttale meg om hvordan siden jeg aldri har gjort det. Spør på Ikea, evt i en malerforhandler. Mens vi er inne på oljer vil jeg bare si at den oljen de selger på Ikea ikke er særlig bra. Vi kjøpte den og brukte den først, og det ble mange strøk uten at benkeplaten føltes særlig mettet. Så leste jeg en anbefaling (her på KG faktisk) om Liberon olje (fås bl.a. på Fargerike) og møbelpolish (brukes før du oljer) og den var mye bedre! Benkeplaten så skikkelig flott ut, den ble raskt mettet og den tåler mye mer.
Twigi Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 Det spørs helt på hvor nøye du er med å rydde og holde kjøkkenet strøkent til enhver tid. Det blir fort stygge merker på heltre benk, vannsøl lager sprekker, og forskjellig mat setter flekker. Det er krevende å holde den pen, og mer jobb å holde den helt ren. Sterke vaskemidler bleker (hvis de står på benken en stund, og dessverre var litt lekk..), hermetikkbokser setter runde flekker som må slipes bort...... Jeg vet, for jeg har en (mishandlet) Ikea bøkeplate, og den er stygg. Min livsstil er mer tilpasset en laminatplate
Elle Melle Skrevet 10. mai 2006 #6 Skrevet 10. mai 2006 Kan man bruke møbelpolish på en benkeplate da? Jeg trodde det var relativt lite gunstig å få i maten? Jeg hadde i alle fall ikke oljet en arbeidsplass på kjøkkenet med noe annet enn giftfri olje tror jeg.
Gjest -eline- Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Men går det ann å olje den heltre plata så den blir mørk? Vellykket assa ← Går an å blande inn farge i oljen ja, stikk innom en fargehandel så kan de helt sikkert hjelpe deg.
Arkana Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Kan man bruke møbelpolish på en benkeplate da? Jeg trodde det var relativt lite gunstig å få i maten? ← Ja, det kan man. Denne er anbefalt for bruk på benkeplater.
Susan Sto Helit Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Det spørs helt på hvor nøye du er med å rydde og holde kjøkkenet strøkent til enhver tid. Det blir fort stygge merker på heltre benk, vannsøl lager sprekker, og forskjellig mat setter flekker. Det er krevende å holde den pen, og mer jobb å holde den helt ren. Sterke vaskemidler bleker (hvis de står på benken en stund, og dessverre var litt lekk..), hermetikkbokser setter runde flekker som må slipes bort...... Jeg vet, for jeg har en (mishandlet) Ikea bøkeplate, og den er stygg. Min livsstil er mer tilpasset en laminatplate ← Har helt motsatt erfaring av deg! Min ikea bøke- benkeplate har ikke det miste tegn på at den er dårlig behandlet, til tross for at den er det. Det nærmeste vi kommer sprekker, er at den tørker litt lett ut i kanten mellom komfyren og varmtvannsberederen. (Men er vi flinke til å olje, så blir ikke dette noe problem.) Tror forøvrig olje er alfa og omega. Vi ble anbefalt Liberon olje av ikeas kjøkkenmontør, som p.g.a. noe kluss med bestillingen kom og satte opp benkeplaten for oss. Mener å huske at man også fikk liberon-olje i farge, slik at man kunne bruke denne til å olje treet mørkere. (Men vi har bøke-kjøkken, med skifer-gulv, så det var penest med ren bøk hos oss.)
Gjest Bodillen Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 (endret) Vi har laminerte benkeplater fra IKEA nå, og de har dessverre fått noen småskader... Bl.a. falt en sånn dings med flere umbrakonøkler på ned fra overskapet, og det gikk et skikkelig skall av benkeplata. Man må jo nesten regne med at sånt skjer, spesielt hvis man har barn i huset. Er noen flere småskader (gått skall), men vi vet ikke hvordan de kom. Vi skal ha nytt kjøkken, og da blir det heltre benkeplater. Endret 10. mai 2006 av Bodillen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå