Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 har lyst til å flytte hjemmefra før aller første gang. vil kjøpe meg en 2 roms til rundt en million tenkte jeg... det er det som passer best, og som jeg tror jeg kan tjene på.. bo der et par år og selge... men jeg er 22 år, bor hjemme og aldri hatt noen stor formue! jeg jobber deltid, tjener ca 6000 kr mnd. har vel rundt 60 000 kr på min brukskonto, har ingen sparekonto! men har hatt samme bank i alle år! hva er da sjansen? og hvordan går man frem??
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Hvordan man går frem? Man kontakter banken, og de vil be om dokumentasjon på hva du tjener og hva du har i egenkapital. En tommelfingelregel er at du får boliglån tilsvarende din årlige brutto inntekt (før skatt) * 3. Hvis du har brutto årsinntekt på 100 000, betyr det at du får lån på 300 000. Så kan du plusse på egenkapital. Hvis du tjener 6000 i måneden, kan jeg ikke tenke meg at du vil finne en bank som vil gi deg lån på en million.
Gjest Elfrida Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Gå i banken og si at du ønsker boliglån. De vil da gå gjennom økonomien din, så vær forberedt på å svare på spørsmål om inntekt, faste utgifter som strøm og telefon og sånt, gjeld og formue. Det kan være lurt å ta med siste lønnslipp og eventuelt ligningsattest fra i fjor. Utifra det beregner banken hvor mye lån de vil gi deg. Sett deg godt inn i nedbetalingsplanen, og se på hvor mye du må betale i avdrag slik at du vet at du kan betjene lånet. Banker gir noen ganger lån som er på kanten av hva folk kan betjene, men de er forpliktet til å ikke gi deg lån som du helt åpendbart ikke har råd til.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Du kommer ikke til å klare å betale et lån på en mill på din inntekt. Vårt førstehjemslån på en mill kostet til å begynne med (i 2001, med den renten som var da) nesten 8500 kr i mnd. I 2005, med den lave renten som var da, kostet det rundt 5500 kr i mnd. Nå har renten gått litt opp igjen siden da. Tror du skal satse på å få deg en heltidsjobb for det første, og kanskje leie et rom et sted til å begynne med. Det koster å bo! Det er ikke bare lånet som skal betales. Eier du selv, så er det forsikringer, strøm, vann, kommunale avgifter osv osv. Sparepengene dine blir brukt opp på tre mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå