Gå til innhold

Rusken-aksjoner

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Flott at trådstarter ønsker at det offentlige virkelig skal ta tak i de viktige oppgavene. Ja til mindre offentlig sektor, og mer offentlige ressurser til å plukke søppel spredd på privat initiativ.

Konsekvent og rørende, sånn ut fra en liberalistisk tankegang.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Flott at trådstarter ønsker at det offentlige virkelig skal ta tak i de viktige oppgavene. Ja til mindre offentlig sektor, og mer offentlige ressurser til å plukke søppel spredd på privat initiativ.

Konsekvent og rørende, sånn ut fra en liberalistisk tankegang.

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

På vår skole har vi en dag med Rusken (det hender vi deler det på to dager, men kortere økter) og de får utdelt hansker.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne lillesøsteren høres ut som en skikkelig fjortis, for da er alt man MÅ gjøre fryktelig feil og urettferdig. Å måtte gjøre de tingene man ikke har lyst til, er en viktig del av utdannelsen, lille Frysepulver :frustrert:

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Denne lillesøsteren høres ut som en skikkelig fjortis, for da er alt man MÅ gjøre fryktelig feil og urettferdig. Å måtte gjøre de tingene man ikke har lyst til, er en viktig del av utdannelsen, lille Frysepulver :frustrert:

DEt var da voldsomt da :klø:

Jeg husker tilbake på mien rusken dager , hvor vi faktisk gikk og plukket opp sprøytespisser :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
DEt var da voldsomt da :klø:

Jeg husker tilbake på mien rusken dager , hvor vi faktisk gikk og plukket opp sprøytespisser :overrasket:

Og da lært du vel å ikke slenge den far deg, men å putte nåla i spesialsprøytekassene etter bruk :hoho: Dugnadsånden er en viktig del av den norske folkesjela, så ut og rusk dere alle menn og kvinner!

Gjest Gjest
Skrevet

Det lå en butikk ved skolen vår, og vi følte vel at vi ryddet den søpla som butikken strengt tatt skulle ha tatt ansvar for. Men egentlig er det vel bare rett og rimelig at man lærer å bidra til et bedre bomiljø. Skulle sønnen min (6 år) sluppet å rydde etter lillesøsteren sin (10 mnd) forfi det ikke er hans rot? Vi hjelper hverandre hjemme og vi hjelper hverandre ute, og så blir det litt triveligere for oss alle. OD-dagen går ut på det samme. Desverre hang jeg bare sammen med Frp-ere på det tidspunktet, og var en av de som boikottet det hele. Skammer meg fremdeles...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med Frysepulver, jeg, selv om hun sikkert ville hatt det annerledes i idealsamfunnet sitt, eller..?

Nei, fra spøk til alvor. Noen steder i landet er Rusken sikkert helt greit, koselig og lærerikt. Da jeg vokste opp på Grorud (ja, det er jeg som har skrevt kritisk mot NKS) plukket vi hundedrit, kondomer og sprøyter under de årlige aksjonene. Iført tynne porøse engangshansker og til den strålende belønning av en dårlig kulepenn.

Det er vel for alvor ingen som tror at barneskoleelever er skyld i mesteparten av forsøplinga langs veiene og rundt kjøpesentrene?

Jeg er f... meg LEI av at barn skal gjøre dugnad på ting osm helt klart er de voksnes ansvar, evt at frivillige skal gjøre det offentliges jobb. På den lokale skolen der jeg vokste opp ble det faktisk foreslått at barna skulle ha "vaktmesterfag" som valgfag, for at noe i det hele tatt skulle bli gjort der. Skolegården som ble anlagt med store, flotte bedfor fem-ti år siden er det ikke lukt eller beskåret i en jævla gang siden da. Det er ikke barnas ansvar.

Skrevet

Herregud, jeg hadde glemt at vi også gjorde det da jeg gikk på barneskolen. Alle måtte ut i en time eller så og rydde rundt skolen. Det er forsåvidt greit å rydde i skolegården hvor det primært er elevenes skyld at det ser mindre bra ut, men å sende unger rundt i området rundt for å rydde har jeg ingen ting til overs for. Vi fikk tynne latekshansker, og fant jo både det ene og det andre, sprøyespisser inkludert. Og hvem kan forvente at småunger vet hva sprøytespisser brukes til, og hvordan de skal behandles som avfall?

Greit nok at ansvarsfølelse er en bra ting, men man går på skolen for å lære, ikke for å rydde opp etter andre. Særlig ikke farlig avfall.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forteller igjen om hvordan vi gjør det på vår skole:

Barna får streng beskjed på forhånd om at glasskår, sprøytespisser og annet som kan være farlig ikke skal plukkes opp, men at de skal si fra til en voksen som tar seg av det.

Skrevet

Men de BØR få utdelt hansker

Hos oss ryder de i selve skolegården og de får hansker. Synes elevene har bare godt av å rydde litt rundt seg. Er vi ikke på dem som hauker, forlater de klasserommet sitt i bombet versjon osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Ble så glad da jeg så denne tråden, for jeg eeeelsker rusken og deltar ivrig hvert eneste år. Er en skikkelig borettslagunge og ble flaska opp med fellesdugnad. Men så var det jaggu en sytetråd, dette også.... Hællandu, tenk å klage på at man må plukke søppel 1 gang i året! Hva slags folk har vi blitt :kjempesinna:

Gjest gjesta
Skrevet

Rusken-aksjon i ukesvis? :ler: Jeg tror søsteren din gjør en fjær om til fem høns jeg. :Nikke: (Og du går fem på...)

Rusken aksjonen er gjerne sånn at en klasse rydder søppel rundt skolens område, minst en time og maks et par timer en dag. Alle klassene tar seg en runde, og da rekker man å rydde mye.

Tror ikke lærerene ved din søsters skole har så lite pensum at de har tid til søppelplukking i ukesvis.

Det spørs om det ikke bare er den 13 årige søster som føler at dette varer i ukesvis. ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Det er forsåvidt greit å rydde i skolegården hvor det primært er elevenes skyld at det ser mindre bra ut, men å sende unger rundt i området rundt for å rydde har jeg ingen ting til overs for. Greit nok at ansvarsfølelse er en bra ting, men man går på skolen for å lære, ikke for å rydde opp etter andre. Særlig ikke farlig avfall.

Signerer!

Gjest Gjest
Skrevet
Rusken-aksjon i ukesvis? :ler: Jeg tror søsteren din gjør en fjær om til fem høns jeg. :Nikke: (Og du går fem på...)

Rusken aksjonen er gjerne sånn at en klasse rydder søppel rundt skolens område, minst en time og maks et par timer en dag. Alle klassene tar seg en runde, og da rekker man å rydde mye.

Tror ikke lærerene ved din søsters skole har så lite pensum  at de har tid til søppelplukking i ukesvis.

Det spørs om det ikke bare er den 13 årige søster som føler at dette varer i ukesvis. ;)

Da jeg var liten, det er riktignok ca tjue år siden, ryddet vi på barneskolen hele 17.mai-tog-løypa. Annet hvert år gikk toget via et større drabantbykjøpesenter med tilhørende uhumskeheter (drit, sprøyter o.l) i buskasene. Vi måtte ta alt av søppel...

Tror nok praksisen er ganske forskjellig rundt omkring i landet, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...