Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Tenkte på dette her om dagen, og i dag fikk jeg melding av søsteren min på 13 år som lurte på det samme. Nå før 17. mai sendes jo mange elever ut for å leke søppeltømmere i sine skolers nabolag - men er dette lov? Er det nedfelt noe sted?
Gjest LoisLane Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 På vår skole har vi rydding rundt skolen, som en del av det å holde det pent rundt seg. Mener du at det ikke er lov, Frysepulver?
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Vet ikke... I utgangspunktet liker jeg konseptet dårlig da; tvinge elever til å rydde opp drit etter andre mennesker... Men er det lov, så er det lov. Er det ikke lov hjelper jeg søs å bråke på skolen De har visst gjort det "hver jævla dag" nå (hennes ord, tydelig at hun er søsteren til Pulver med den munnbruken )... Er jo mye annet jeg mener er tull også; OD-dag, skidag osv. Jeg har sneket meg unna sånt med lange søknader til rektor, henvist til endel ting osv, og alltid sluppet unna slike dager - fått studiedag uten fravær
Gjest LoisLane Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes det er bra å rydde søppel. Kanskje kan det bevisstgjøre på å slenge fra seg dritt, og jeg kan ikke se at det er galt å ta det ansvaret. Noen må jo gjøre det! Men "hver jævla dag" blir litt drøyt, ja... Lurer litt på hvorfor du synes Operasjon Dagsverk er tull?
Gjest Gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 Vet ikke... I utgangspunktet liker jeg konseptet dårlig da; tvinge elever til å rydde opp drit etter andre mennesker... Men er det lov, så er det lov. Er det ikke lov hjelper jeg søs å bråke på skolen De har visst gjort det "hver jævla dag" nå (hennes ord, tydelig at hun er søsteren til Pulver med den munnbruken )... Er jo mye annet jeg mener er tull også; OD-dag, skidag osv. Jeg har sneket meg unna sånt med lange søknader til rektor, henvist til endel ting osv, og alltid sluppet unna slike dager - fått studiedag uten fravær ← Nå er vel ikke slike ting pliktig, i hvert fall ikke OD-dag og skidag. Du kan vel velge å ha undervisning stedet? Mener vi kunne det i hvert fall. På skidagen satt alle jentene og solte seg på fjellet for øvrig, ingen som sjekket om vi faktisk gikk på ski...
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #7 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes det er bra å rydde søppel. Kanskje kan det bevisstgjøre på å slenge fra seg dritt, og jeg kan ikke se at det er galt å ta det ansvaret. Noen må jo gjøre det! Men "hver jævla dag" blir litt drøyt, ja... Lurer litt på hvorfor du synes Operasjon Dagsverk er tull? ← Jeg er av den oppfatning at vi betaler så mye skatt at da bør kommunen sende noen rundt for å gjøre det. Evt innføre bøter og strengere håndhevelse av lovverket når det kommer til det å kaste søppel. OD er sikkert en fin tanke det; men når jeg går på skolen vil jeg ha undervisning, jeg vil ikke tvinges til å samle inn penger til noe jeg kanskje ikke står for. Ei heller vil jeg måtte betale for å være hjemme. Nå er vel ikke slike ting pliktig, i hvert fall ikke OD-dag og skidag. Du kan vel velge å ha undervisning stedet? Mener vi kunne det i hvert fall. På skidagen satt alle jentene og solte seg på fjellet for øvrig, ingen som sjekket om vi faktisk gikk på ski... ← I min kommune har man kunnet velge å være på skolen ja; da står man i skolegården og feier, eller man fjerner tyggis fra stolsetene og bordene i alle klasserommene Følgelig har jeg laget et lite helvete hver gang slikt kommer; og fått fri. Jeg har krevd undervisning - og det har de ikke ressurser til på slike dager. Det samme med skidager. Sist det var aktuelt skrev jeg et brev hvor jeg fortalte om bakgrunnen til at jeg søkte akkurat den skolen og ikke et skigymnas... Fikk fri da og
Gjest LoisLane Skrevet 9. mai 2006 #8 Skrevet 9. mai 2006 Jeg er av den oppfatning at vi betaler så mye skatt at da bør kommunen sende noen rundt for å gjøre det. Evt innføre bøter og strengere håndhevelse av lovverket når det kommer til det å kaste søppel. OD er sikkert en fin tanke det; men når jeg går på skolen vil jeg ha undervisning, jeg vil ikke tvinges til å samle inn penger til noe jeg kanskje ikke står for. Ei heller vil jeg måtte betale for å være hjemme. ← Læring foregår ikke bare i klasserommet. Jeg mener det er nyttig å vise ansvar i praksis.
Gjest Gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 Læring foregår ikke bare i klasserommet. Jeg mener det er nyttig å vise ansvar i praksis. ← I utgangspunktet er jeg enig med deg, men jeg synes at ofte kunne voksne ha vel så godt av å delta i en Rusken-aksjon eller to. Så har jeg sagt mitt i denne diskusjonen.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 I utgangspunktet er jeg enig med deg, men jeg synes at ofte kunne voksne ha vel så godt av å delta i en Rusken-aksjon eller to. Så har jeg sagt mitt i denne diskusjonen. ← Vel-aksjoner er jeg mer for; at alle som bor et sted hjelper til. Bedre det enn å tvinge en gruppe bestående av barn. De er jo barn, og de utfører arbeid, ulønnet sådan (med mindre de vinner da...)
Gjest Gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #11 Skrevet 9. mai 2006 Vel-aksjoner er jeg mer for; at alle som bor et sted hjelper til. Bedre det enn å tvinge en gruppe bestående av barn. De er jo barn, og de utfører arbeid, ulønnet sådan (med mindre de vinner da...) ← Men rydder de ikke rundt skoleområdet sitt da? Jeg vet ikke, Det heter ikke Rusken-aksjon her, men her rydder de i skoleområdet og der skoletoget går på 17. mai.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #12 Skrevet 9. mai 2006 Men rydder de ikke rundt skoleområdet sitt da? Jeg vet ikke, Det heter ikke Rusken-aksjon her, men her rydder de i skoleområdet og der skoletoget går på 17. mai. ← Jo, de rydder rundt skoleområdet sitt, men på barneskolen der jeg og mine søstre har gått/går rydder man langt nedover mot båthavnen; der går IKKE toget... Men jeg synes det virker litt snodig å tvinge elever til å rydde skolens nærområder; er det elevene som har kastet alt da?
Gjest Gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #13 Skrevet 9. mai 2006 Jo, de rydder rundt skoleområdet sitt, men på barneskolen der jeg og mine søstre har gått/går rydder man langt nedover mot båthavnen; der går IKKE toget... Men jeg synes det virker litt snodig å tvinge elever til å rydde skolens nærområder; er det elevene som har kastet alt da? ← Nei kanskje ikke alt, men mye. De kan ikke akkurat sortere ut det de har kastet selv, kan de?
Gjest baby-E Skrevet 9. mai 2006 #14 Skrevet 9. mai 2006 Men jeg synes det virker litt snodig å tvinge elever til å rydde skolens nærområder; er det elevene som har kastet alt da? ← sikkert ikke, men de har ikke vondt av å måtte rydde litt etter andre...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #15 Skrevet 9. mai 2006 Vi bruker Rusken som en del av opplæringen i miljøbevissthet. Både de voksne og barna på skolen plukker opp og gjør det pent rundt seg. Ingen på skolen min har hatt noe i mot dette, tvert i mot er det deilig å være ute og gjøre det fint. Det er ikke barna som har kastet alt, men det betyr ikke at de ikke kan rydde opp. Det kommer jo dem selv til gode. På barne- og ungdomsskolen er ski- og aktivitetsdager en del av undervisningen på lik linje med gymtimene.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #16 Skrevet 9. mai 2006 Fikk ny mld av søsteren min nå; de har holdt på i ukesvis, og i tillegg brukes det som "straff" når de ikke har gym. Venninnen hennes har betennelse i et kne og har følgelig ikke gym nå; hun har måttet sitte under en trapp i to timer for å fjerne søppel... Er nok en fin sittestilling for en med et vondt kne
Gjest baby-E Skrevet 9. mai 2006 #17 Skrevet 9. mai 2006 Fikk ny mld av søsteren min nå; de har holdt på i ukesvis, og i tillegg brukes det som "straff" når de ikke har gym. Venninnen hennes har betennelse i et kne og har følgelig ikke gym nå; hun har måttet sitte under en trapp i to timer for å fjerne søppel... Er nok en fin sittestilling for en med et vondt kne ← vi holdt aldri på i ukesvis. Kanskje et par dager. Tviler på at de har plukket søppel i ukesvis...Da skal det hvertfall være MYE søppel der, ellers så kan de ikke være særlig effektive...
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #18 Skrevet 9. mai 2006 vi holdt aldri på i ukesvis. Kanskje et par dager. Tviler på at de har plukket søppel i ukesvis...Da skal det hvertfall være MYE søppel der, ellers så kan de ikke være særlig effektive... ← Det er sant Jeg bare refererer det hun skriver jeg
Gjest baby-E Skrevet 9. mai 2006 #19 Skrevet 9. mai 2006 Det er sant Jeg bare refererer det hun skriver jeg ← forstod det...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #20 Skrevet 9. mai 2006 Synes unga burde rydde litt oftere enn bare til 17.mai, for når de må rydde etter andre skjønner de kanskje hvordan mor klarer å forvandle grisebingen til et hjem Å lære å rydde etter seg er viktig, men man må også lære å ta ansvar og rydde opp etter andre når DET trengs. Og når ikke foreldrene klarer å lære unga dette, så er det da bare fint at skolen tar ansvaret. Bor i nabolaget til et idrettsanlegg og flere skoler. Mellom oss og disse er det desverre en butikk. Når jeg kikker ut fra vinduet mitt, ser jeg ikke annet en søppel. Til slutt ble jeg så lei, så nå er jeg ute og plukker hver uke fra snøen går til den kommer, og rydder de samme områdene hver gang. Synes nesten jeg burde fått offentlig utmerkelse for denne iherdige innsatsen, ha ha! Det fylles nemlig opp av søppel ganske fort og hva slags søppel: jo, da! det er sjokoladepapir, ispapir, drikkekartonger, matpakkepapir osv. Stort sett det som foreldre liker å gi unga sine eller unga har råd til å kjøpe for ukelønna si. Men de BØR få utdelt hansker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå