Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Altså, vi har en del trær i hagen hvor grenene begynner å være litt i veien. Er det bare å ta en vanlig sag og sage de bort? Eller hvordan gjør man det på "riktig" måte? Ser for meg at når man sager og kommer ned mot slutten så "drar" man bort greinen og "fliser av" nedover. Håper dere skjønner hva jeg mener
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Forskjellige trær beskjæres etter forskjellige prinsipper for å ta vare på formen deres. En hagebok bør gi deg tips. Men til spørsmålet ditt: En grein bør helst sages av helt inntil en annen grein (altså ikke sette igjen en stubb på 5-10 cm) og snittet bør være så lite som mulig. Det får man ti ved å sage 90 grader på treet, så snittflaten blir mest "rund" - ikke "lang oval". Jo mindre snittflate, jo fortere kan ny bark vokse over og dekke "skaden". For å unngå det du nevner om "oppflerring av bark i det du nesten har sagd over greina, bør du sage to ganger. Altså først sager du et snitt kanskje 10 cm over der beskjæringen egentlig skal være (Holder å komme gjennom barken på ca halve stammen.) Så skjærer du av greina 20-30 cm over dette snittet. Dersom det flerrer av bark nå, vil det stoppe seg i det snittet du lagde først. Tilsist sager du av greina der man skal skjære, altså inntil den andre greina, i greinvinkelen. Forsto du forklaringen?
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Jeg er ikke noen ekspert på hagestell, men jeg troooor trær bør beskjæres om vinteren.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Fra "Late hager" av Tor Smaaland: Mange gartnere hevder at trær bare kan beskjæres om vinteren. Det kan skyldes at mange av dem ikke har så mye annet å gjøre på den tiden. Selv om vinterbeskjæring er greiest fordi kroneformer er så tydelige uten bladverk, kan alt egentlig beskjæres alltid, med to unntak: 1) Aldri i april og mai. 2) Bløderne (bjørk, lønn og steinfrukttrær som kirsebær og morell) leger ikke sår fra vinterbeskjæring og skal derfor beskjæres samtidig som du høster frukt. Så står det masse om hvilke grener som skal skjæres av, og deretter kommer det en fin bildeserie om hvordan man skjærer. Teksten er som følger: Større greiner har en tendens til å brekke av og flenge bark nedover stammen før du har skåret gjennom. Derfor skjæres større greiner i tre trinn. Først skjærer du et snitt om lag 1/3 gjennom og under greinen. Dernest lager du et snitt om lag 1/3 gjennom på greinens overside. Brekk av greinen. Skjær det endelige tredje snittet slik at det står igjen en knakk akkurat så stor at jakken din faller av hver gang du prøver å henge den opp med hempen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå