Gå til innhold

Mobilfri

Ønsker du mobilfrie (stille) områder?  

1. 1. Ønsker du mobilfrie (stille) områder?

• Nei
      3
    • Ja
      20

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke mobiltelefon, og har planer om å gå i graven uten. Jeg skulle gjerne sett at det ble mobilfrie områder akkurat som det fins røykefrie områder. Kinoer etc. er selvfølgelige allerede mobilfrie, men jeg tenker på områder der vi alle beveger oss hvor det kunne vært stille?

Vil vi i løpet av de neste fem år få mobilfrie områder som offentlig kommunikasjon, butikker, kafeer, parker, kantiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mobiltelefon, og det finnes ikke noe mer irriterende enn at en eller annen mobil ringer når den absolutt ikke skal det......De situasjonene jeg har irritert meg over telefoner - ikke min for den får ikke være med på sånt - er på kino, på teater, i begravelser og i kirken under en vielse.....JA til mobilfrie soner!!!!

Skrevet

Hvorfor er det værre at folk prater i tlf enn med noen andre ved bordet f eks?

At tlf ringer der det heslt skal være stille, som teater, kino, bibliotek etc er ok, men kafe og i andre offentlige rom der folk prater sammen...? Det forstår jeg ikke.

Skrevet

Til en viss grad... f.eks kafeer og butikker. Folk står jo med mobilen når de skal betale eller snakker HØYT på kafe. Det er irriterende.

Det tok sin tid før jeg fikk meg mobil. Skulle ALDRI ha en sånn, folk kunne ringe meg hjemme eller på jobben om de ville noe.

Men jeg måtte ha mobiltelefon i jobben min.

Det er helt nødvendig for meg å kunne ta imot samtaler mens jeg er ute og jobber. Dessuten har vi gått over til mobil i stedet for fasttelefon på jobben (delvis).

Jeg ville heller ikke vært uten mobil når jeg kjører bil og det er glatt.

Tror nok at mobiltelefonen har reddet noen liv. Den har også forårsaket noen ulykker.. så det går opp i opp.

Jeg bruker sjelden mobilen min i fritiden. Den kan ligge hele helga uten å bli brukt. Men hele uka er den mye brukt i jobbsammenheng.

Om jeg hadde sittet i kassa på Rimi, så hadde det vært noe heeelt annet.

Men det burde være mobilfrie soner (og det er det vel også).

Skrevet
Hvorfor er det værre at folk prater i tlf enn med noen andre ved bordet f eks?

At tlf ringer der det heslt skal være stille, som teater, kino, bibliotek etc er ok, men kafe og i andre offentlige rom der folk prater sammen...? Det forstår jeg ikke.

Fordi folk snakker mye høyere inn i et telefonrør enn hvis man sitter to sammen. Det er skikkelig merkelig, og jeg har ingen undersøkelse som kan bekrefte det, men jeg kan altså sitte på ett sete på toget og høre folk snakke i telefonen tre-fire seter bak/foran meg. Og det gjør man ikke når folk snakker sammen.

Da kan man sevfølgelig argumentere for at folk bør opplyses om at de kan snakke lavere, men da sier de jeg sier det til at forbindelsen ofte er så dårlig at de må snakke så høyt.

Jeg har faktisk gått bort til en jente en gang og sagt at hun måtte dempe seg. Pinlig for meg, pinlig for henne, selv om hun tok det veldig bra.

Skrevet

Huff ja- mobiltelefoner som ringer i tide og utide er svært irriterende. Kino, kafè, lesesaler (grrr), forelesninger osv er en uting. Mange som rett og slett ikke tar hensyn til omgivelsene rundt seg og ikke slår av lyden på telefonen. Utrolig frekt og irriterende.

Og ja- som Lasse sier; man prater ofte høyere i mobiler enn til vanlig.

Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg syns det er på tide å innføre egne "mobilrom". Der kan folk prate i vilden sky uten å forstyrre alle andre med sine tanker, meninger og tildels intime betroelser. Nå er jo røykerne skjøvet ut i kulda, så da tar vi for oss mobilbrukerne i neste omgang. Så må man huske å bestille mobil- og røykerom, eventuelt røyke- ikkemobilrom eller mobil- ikkerøykerom når man skal bo på hotell. Videre burde det være egne togkupeer for mobilbrukere, og de burde vært henvist til å sitte bakerst i bussen. På fly og sykehus er det jo forbud mot mobil akkurat som det er mot røyking, så der burde det ikke være et problem.

Hva med å bruke sunt folkevett? Ha mobilen med - MEN skru av lyden. Det ER ikke farlig å gå glipp av en samtale i ny og ne - og sms'en kan du da lese senere? Det er jo ikke så lenge siden vi klarte oss uten mobiltelefon - nåja, vi klarte oss jo uten pc og internett også da.

Poenget mitt (hvis jeg klarer å få frem et) er at som med alle andre ting bør man lære seg å tilpasse bruken etter situasjonen...tror jeg da. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skulle aldri ha mobil, men etter en svak stund anskaffet jeg meg mobil. Brukte den ca 1/2 år før jeg glemte den..... :ler:

Tok den fram for en måneds tid siden og skulle ringe, men fikk beskjed om at den ikke var brukt på 15 måneder så den var sperret. Greit tengte jeg og glemte den igjen.... :hoho::hoho:

Men over til emnet. Jeg kunne absolutt tenkt meg mobilfrie soner.

F.eks, kaffeteria, kino, resturanter, ++++++

Det går an for folk å gå ut da, hvis noen ringer inne på en butikk, eller det går an å be folk ringe opp igjen senere.

:D

Skrevet

Dersom dere begrunner forbudte soner med at folk snakker høyt, hva da med dem som prater lavt? Og hva med dem som prater høyt generellt? Skal vi ha forbud mot Bergensere i kefeen da?? :wink:

Poenget mitt at dersom en skal begrunne forbudet med at folk prater høyt, kan det bli vanskelig fordi det prates høyt uten tlf også... Og da er jo argumentet og poenget falt til jorden på en måte..?

Skrevet

Videre burde det være egne togkupeer for mobilbrukere, quote]

Det er ofte egen vogn for de som vil bort fra mobilstøy.. Det blir det samme det..

:D

Skrevet

Nå finnes jo allerede "stille-vogner" på toger som går over lengre avstander da. Her er det ikke tillatt å prate i, eller ha på, mobiltelefoner, det skal heller ikke være mye prat medpassasjerer imellom.

Jeg synes selv disse vognene er skrekkelig behagelige, inntil det kommer voksne mennesker på, som jeg antar kan lese, som overhode ikke tar hensyn til at de har valgt å sette seg i en stille-vogn! Skravla går og lattern på høyeste volum. Det er IKKE å være stille!!!! :evil:

Bortsett fra på tog, plager det meg ikke at folk sitter i mobilen på bussen eller på kafè.

Men man burde faktisk blitt kastet ut av kinosalen, teatersalen eller lignende dersom man ikke klarer å la være å ha mobilen på med lyd, og også faktisk TAR den!!!

Er man så engstelig for å miste en samtale, så kan man jo sette mobilen på stille med vibrering, også gå ut når den viktige samtalen kommer!

Skrevet
Det er ofte egen vogn for de som vil bort fra mobilstøy

Å ja, det visste jeg ikke fantes; det er jo akkurat det jeg etterlyser så takk for opplysninga!

Godt å se det ikke bare er meg som er sær, men at andre irriterer seg over dette også. Da vil det sikkert bli bedre på sikt.

Skrevet

:D det finnes på intercity her i norge. Og på noen av togene til sverige ihvertfall.

Men ikke de lengste strekingene her i landet,og på lokaltog. Men kan jo hende det kommer :D

Skrevet

Det må da gå an for folk å bruke litt fornuft med disse mobilene vel! I de aller fleste tilfeller så trenger vi IKKE mobilen og da kan den jo stå på LYDLØS! Det som irriterer mest er jo denne uendelige "pip-pip" når sms'er raser inn rundt oss og telefonene kimer ustanselig. :roll:

Jeg er ivrig mobilbruker selv, men min står enten på lydløs (hvis jeg ikke venter en 'viktig' telefon) og sms-varslinga har jeg på 'ett pip' eller ingen lyd i det hele tatt!

Jeg har til og med opplevd at mobilen ringte i kirken under en begravelse.

HALLOEN, hvor er respekten hen da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...