Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Litt lite spennende og informativ overskrift kanskje, men jeg "oppgraderte" nettopp enkeltpersonforetaket mitt til å føres inn i mva-manntallet fordi jeg har nådd 50 000 kr-grensa (endelig..). I skjemaet til Brønnøysundregisteret ble jeg spurt om virksomheten forgikk i "fast, egnet lokale" eller noe slikt, f eks kontor, verksted. Jeg har et anstendig utstyrt hjemmekontor. Var det da riktig å krysse ja på spørsmaålet, eller gjelder det egentlig bare når man jobber "bortefra"? Har det egentlig noen betydning for noen ting - de fleste spørsmålene i samme bolken var der bare for å definere om jeg hadde mange "næringsdrivende-kjennetegn", mens det i realiteten er inntjeninga som gjør meg mva-pliktig, i tillegg til at jeg ikke har noe annet valg hva ansettelsesforhold angår...
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #2 Skrevet 10. mai 2006 Som du påpeker så er spørsmålene til for å vurdere om du driver i næring eller i praksis er i et ansettelsesforhold. Så hva du svarte på kontorspørsmålet har neppe noe si (litt avhengig av hvilket fylke du tilhører, det er nok noen som er strengere enn andre, men ingen går ned til hver eneste lille kryss). Du driver forsåvidt ikke fra noe fast driftssted da, men fra hjemmet ditt, så du skulle muligens krysset nei. Men jeg tror altså ikke det vil spille noe rolle fra eller til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå