Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Det er snakk om å kjøpe leilighet. Jeg er student og er forhåpentligvis det i fem år til. Foreldrene mine har penger, men pga arveavgift er det visst best om jeg tar opp lån selv og at de stiller som kausjonister (samt at de har sagt de skal betale deler av lånet mitt, da slipper vil avgifter og tull). Jeg har ingen egenkapital og kun "studentlønn" + evt en ekstrajobb. Hvor mye kan jeg regne med å få i lån tror dere?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Hvor mye du kan få i lån kommer nok an på hvilken sikkerhet dine foreldre kan stille.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Er det ikke bedre at foreldrene dine tar opp et evt. forlengelseslån på sitt lån? Så betaler du det du kan til foreldrene dine?
Gjest FireFighter Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 det vil jeg tro kan være vanskelig siden du bare er student og lever der etter men hvis foreldrene dine kan stille opp med en god del så stiller du selvfølgelig mye sterkere.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Er det ikke bedre at foreldrene dine tar opp et evt. forlengelseslån på sitt lån? Så betaler du det du kan til foreldrene dine? ← De har ikke lån det vil jeg tro kan være vanskelig siden du bare er student og lever der etter men hvis foreldrene dine kan stille opp med en god del så stiller du selvfølgelig mye sterkere. ← Vel, altså, de har allerede snakket med banken om dette, og det går i orden, men jeg vet ikke hvor mye det er snakk o,
Gjest Gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Da synes jeg du skal spørre banken. Og forresten, ikke bare en bank men flere. Du kan få veldig forskjellige tilbud i forskjellige banker, og det er jo mer og mer vanlig å "shoppe" lån ved å be om tilbud i flere banker. Sett opp budsjett, få med foreldrene dine underveis og fremstå som seriøs.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Da synes jeg du skal spørre banken. Og forresten, ikke bare en bank men flere. Du kan få veldig forskjellige tilbud i forskjellige banker, og det er jo mer og mer vanlig å "shoppe" lån ved å be om tilbud i flere banker. Sett opp budsjett, få med foreldrene dine underveis og fremstå som seriøs. ← Tror de har veldig gode relasjoner til sin bank, men kan sikkert ikke skade å sjekke flere ja. Budsjett? :klø: Hehe, er helt grønn på dette jeg... Til et annet innlegg over her: jeg spurte også om ikke de kunne ta opp lån/kjøe en leilighet og at jeg betaler til de, men det var visst ikke gunstig det heller eller noe... Akkurat DET skjønner ikke jeg helt da, for å ha penger på bok er vel det dummeste man kan gjøre i disse dager - måtte vel være bedre å kjøpe eiendom...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 Foreldrene dine kan jo uansett hjelpe deg med en god egenkapital i bunn, uten at arveavgift slår inn. Hvis de spytter i feks 500000, så blir det mye enklere, og billigere, for deg å få lån.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 Foreldrene dine kan jo uansett hjelpe deg med en god egenkapital i bunn, uten at arveavgift slår inn. Hvis de spytter i feks 500000, så blir det mye enklere, og billigere, for deg å få lån. ← Jaha? Og det er det ikke arveavgift på? Jeg vil også at de gjør det på denne måten, må nok gå noen flere runder med de Hvis man da har f.eks. en halv mill. i startkapital, og tar opp lån på resten; hvor mye kan man få da (dersom foreldrene kausjonerer for resten av beløpet også?) Leiligheter i Oslo er jo svindyre, og de går jo gjerne for 500 000 over takst
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 Jaha? Og det er det ikke arveavgift på? Jeg vil også at de gjør det på denne måten, må nok gå noen flere runder med de Hvis man da har f.eks. en halv mill. i startkapital, og tar opp lån på resten; hvor mye kan man få da (dersom foreldrene kausjonerer for resten av beløpet også?) Leiligheter i Oslo er jo svindyre, og de går jo gjerne for 500 000 over takst ← Jeg tror ikke det er snakk om arveavgift før noen faktisk er død Men selv om det var det, så er det isåfall snakk om 8% på de siste 250000 (de første 250000 er fritatt avgift i det hele tatt). Det er til å leve med. Du bør kanskje satse på noe som ikke ligger midt i sentrum. Jeg ville ihvertfall satset på en toroms litt usentralt (Hasle, Risløkka, Hellerud, f.eks. Steder som ikke er LANGT borte, men kun en 15 min med t-bane, der får du mer for pengene) enn en ettroms i sentrum. Skulle først prisene dale, så synker ett roms leiligheter som en stein Toroms gir mer verdi sånn sett. Hvis du først har en halv mill i egenkapital, bør det ikke være et stort problem å få lån på 7-800000. Ihvertfall ikke dersom du setter opp dine foreldre som medlånere istedenfor kausjonister, og har en privat avtale om at du betjener lånet selv
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #11 Skrevet 9. mai 2006 En ting til: Når du får en beregning på lån, så må du se på månedlige utgifter!! Hvis du er student, er det viktigste hvorvidt du faktisk kan leve med den leiligheten du skaffer deg, ikke om det lønner seg på lang sikt eller ikke. Du må kunne leve selv om du har huslån, ellers blir det bare dumt...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #12 Skrevet 9. mai 2006 Det er lov å motta kr 10.000 i skattefri pengegave hvert år. Det blir innenfor dette beløpet foreldrene dine kan hjelpe deg med låneinnbetaling uten at du må skatte av det. Hvis du feks skal betale kr 70.000 i terminbeløp på lånet hvert år, men bare tjener feks kr 40.000 pr år - så må du regne med å måtte redegjøre for hvordan du har klart betalingene ovenfor likningskontoret. Så hva som er lurt her kan være litt innviklet - kanskje det ikke er så veldig lurt at de betaler - eller kanskje det ikke er så lurt å kjøpe leilighet nå når prisene er så høye - all den tid du skal være student i fem år. Jeg hadde ikke stolt blindt på hva banken sier i denne saken - de skal tjene penger og blåser sikkert i hvordan det går med deg. Kjenner dere noen revisor, skattejurist e.l. som kan forklare litt nærmere, så burde dere ta kontakt.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #13 Skrevet 9. mai 2006 Foreldrene dine kan jo uansett hjelpe deg med en god egenkapital i bunn, uten at arveavgift slår inn. Hvis de spytter i feks 500000, så blir det mye enklere, og billigere, for deg å få lån. ← Arveavgiften slår ikke inn med en gang nei, men ved å gi så store pengegaver regnes det som forskudd på arv og fribeløpet brukes opp, slik at når foreldrene dør må det skattes fra første krone. Altså ikke til å anbefale hvis det er mulig å ordne det på andre måter. Vi var gjennom noe lignende da jeg kjøpte leilighet for et års tid siden. Vi kontaktet advokat for å høre hvordan det best skulle løses. Det endte med at mine foreldre tok opp lånet. De får mye større fratrekk enn jeg ville ha fått. (og som student hadde jeg fått problemer med å få lån i det hele tatt, selv om de hadde stillt som kausjonist) Leiligheten står i mitt navn. Så har jeg igjen på papiret lånt pengene av dem med en rente på 2-3 prosent (husker ikke helt nøyaktig). Så lenge det er en noenlunde reell rente så slipper en at dette regnes som forskudd på arv. Når jeg er ferdig student overføres lånet til meg. En skal i denne sammenheng være klar over ordningen med at foreldre kan sponse sine barn periodisk mens de studerer. Dette kommer frem i arveavgiftsloven § 4. Noe som i realiteten gjør at en kan få et flere tusen kr pr måned i "studiestipend" av foreldrene uten at dette skal skattes for, eller at det går utover fribeløpet på arven. Hvis du søker litt på google finner du flere artikler om dette, bla. forbruker.no (se avsnittet om kjøpe bolig til barnet ) og Dine penger Så hvis det er aktuelt for foreldrene dine å gi deg endel penger nå så er dette måten å gjøre det på - altså ikke gi deg et stort beløp på en gang men gi mange "småbeløp" en gang i måned eller så. Da slipper en unna både skatt og at det går utover fribeløpet til arv. (nå er dette veldig enkelt i mitt tilfelle siden jeg er enebarn, men siden du har søsken så er det viktig at dette gjøres på en ryddig og grei måte slik at det ikke blir urettferdig ovenfor dem. Altfor mange familier blir dessverre ødelagt pga. krangling om økonomi)
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #14 Skrevet 9. mai 2006 Veldig riktig det siste der Titta. Har sagt det til både mamma og pappa og søstrene mine; at både evt hjelp med leilighetskjøp samt at de har betalt husleie for meg dette året skal skrives ned, jeg ønsker ikke å havne i en lei situasjon senere og kanskje ødelegge forholdet til søstrene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå