Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Jeg og samboeren min leier nå en leilighet. Vi syns det er synd å bare kaste ut pengene ved å leie, så vi tenker på å kjøpe. Han er i full jobb, mens jeg bare er student (og kommer til å være det i hvertfall i ett år til).

Jeg lurer egentlig på om det er veldig dumt å ta avdragsfritt i 1-2 år (sannsynligvis blir det bare 1 år)?

Burde vi sette lånet på oss begge selv om jeg egentlig ikke har noen inntekt utenom studielån akkurat nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurer egentlig på om det er veldig dumt å ta avdragsfritt i 1-2 år (sannsynligvis blir det bare 1 år)?

Nei, det er ikke dumt å ta avdragsfrihet i noen år. Det er tvert imot et lurt grep for å komme dere inn på markedet, syns jeg. Ved å kjøpe betaler dere til dere selv, og dere tjener jo på det ettersom dere uansett får med dere prisstigningen på leiligheta om dere skulle selge om noen år. Et vennepar av oss kjøpte for to-tre år siden. De tok avdragsfrihet i fem år de, siden hun studerer. De kom seg inn i markedet på denne måten, samt ved å ha kausjonist. Men med prisstigninga på boliger i dag tok det ikke lange tida å kvitte seg med kausjonisten. Krevde bare ny verdivurdering etter noen år.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Takk for svar :) Tenkte å ta hvertfall 1 år avdagsfritt i første om gang, evt to år hvis det tar litt tid før jeg får meg fast jobb.

Det er det jeg tenker også, at det er bra å komme inn på markedet. Vi har leid her vi bor nå i litt over ett år, og vi har jo kastet bort en del penger på det. Dessuten har jeg funnet ut at å eie ikke koster mer enn å leie en tilsvarende leilighet.

Noen flere som har noen meninger?

Gjest gjest1
Skrevet

Dere "kaster" jo forsåvidt ut pengene når dere bare betaler renter også, til banken i stedet for til huseier.

Så som du sier, det dere gjør er å investere i et marked dere regner med vil fortsette å stige.

Skrevet
Takk for svar :) Tenkte å ta hvertfall 1 år avdagsfritt i første om gang, evt to år hvis det tar litt tid før jeg får meg fast jobb.

Det er det jeg tenker også, at det er bra å komme inn på markedet. Vi har leid her vi bor nå i litt over ett år, og vi har jo kastet bort en del penger på det. Dessuten har jeg funnet ut at å eie ikke koster mer enn å leie en tilsvarende leilighet.

Noen flere som har noen meninger?

Nå vet ikke jeg hvordan bankene opererer i Oslo, men her jeg bor (Østfold) hadde du aldri i verden fått lån.

Det er en grunn til at bankene ikke låner ut penger ved manglende inntekt, det er ikke for å være "slem". Hvis alle med din inntekt skulle fått lån i millionklassen, hadde vi garantert (uten tvil) fått en boble som hadde sprekt veldig snart. Tenk hvis renta hadde gått opp, da er det de med lav inntekt og høye lån som får problemer først, og som til slutt må selge. Dersom det er mange i samme situasjon, så får noen panikk og setter ned husprisen bare for å få solgt...også er det igang.

Jeg er enig med deg at å leie er å kaste penger ut av vinduet, og jeg har ingen problemer med å forstå tankegangen din.

Men jeg kan nesten garantere deg at du ikke får lån, men mindre du har en solid utdannelse med meget gode jobbmuligheter å vise til om ett år eller to, da vet jeg at banken gjør unntak. Har selv ei venninne som fikk lån av banken fordi hun var utdannet ferdig som lege innen to år.

Gjest Elfrida
Skrevet

Du har tydeligvis ikke lest gjennom, for samboeren hennes er i full jobb. Klart de får lån!

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

*Kremt*

Leste du at vi var to stk? At samboeren min er i full jobb?

Jeg bor i Vestfold. Bankene er ekstremt slepphendte med å gi ut lån, men det betyr ikke at vi ville tatt opp et svært lån bare fordi vi KAN det! Vi har satt opp budsjett og vet hva vi kan betjene! I går fikk en kollega av samboeren, som bare er lærling der han er fast ansatt (altså han har ca 7000 utbetalt i mnd'en) mulighet til å ta opp lån på 1,1 mill (:overrasket:), og jeg syns personlig det var helt sykt, for jeg skjønner ikke hvordan han skulle klart å betjene det. Samboeren min og jeg ser etter noe som ligger til under millionen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg angrer på at vi tok avdragsfrie år. Det er så utrolig motiverende å se at lånet minker :) I tillegg blir det mye dyrere i lengden.. Hør om dere kan betale avdrag på halve lånet e.l.?

Avdragsfrihet er jo ikke å kaste penger ut vinduet; man kan trekke fra rentene på skatten, man får verdistigning på boligen osv.

Dere bør absolutt sette lånet på dere begge. Da står du mye tryggere hvis det skulle bli slutt, og det er enklere for dere å sette opp ting på selvangivelsen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Sørg for at du også står på lånet. Det ville jeg gjort iallefall. ;)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Ok, takk :) Da skal jeg gjøre det ;) Var vel egentlig det vi hadde planer om :)

Skrevet

Jepp, noen ganger går det visst litt fort i svingene ja...

Fikk ikke med meg at du hadde samboer jeg da.

Det spørs jo litt hvor mye han tjener da, men hvis du og han har en inntekt som tilsvarer rundt 300.000 så burde det gå fint. Men det lønner seg jo å nedbetale per måned, dere får fradrag for rentene og det lønner seg å betale ned på lån når renta er så lav. Så vips, da ble jeg visst enig med deg likevel ;)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Jepp, noen ganger går det visst litt fort i svingene ja...

Fikk ikke med meg at du hadde samboer jeg da.

Det spørs jo litt hvor mye han tjener da, men hvis du og han har en inntekt som tilsvarer rundt 300.000 så burde det gå fint. Men det lønner seg jo å nedbetale per måned, dere får fradrag for rentene og det lønner seg å betale ned på lån når renta er så lav. Så vips, da ble jeg visst enig med deg likevel  ;)

Hehe.. Vet hvordan det er å lese innlegg litt for fort ;)

Skrevet

Vi er i samme situasjon, jeg studerer og han jobber. Vi fikk lån på 1,1 mill (vi spurte ikke om mer) men huset kom heldigvis ikke på mer enn 960.000. :) Lånet koster oss litt over 5000 i måneden inkludert avdrag, og det er ikke avdraget som drar mest penger! Det er vel bare 300 kroner eller noe slikt. Det blir jo bare 2500 i måneden på hver av oss, og det er billigere enn mange studenthybler. Hos oss står han som hovedlåntaker og jeg som medlåntaker, vi måtte gjøre det sånn fordi jeg allerede hadde "brukt opp" førstehjemslånet mitt på leiligheten jeg hadde før vi flyttet sammen. Når vi får ny verdivurdering om noen år skal vi begge stå som hovedlåntakere, for når vi kommer under 80% av boligens verdi trenger vi ikke hans førstehjemslån-fordeler lenger. :)

Gjest gjesta
Skrevet

Gå for det! Min samboer og jeg kjøpte en leilighet mens vi begge var studenter. Vi kom rett og slett over et funn! Det var for øvrig utfattelig godt det å eie og ikke leie. Vi valgte avdragsfritt lån det første året, og fikk gjennom dette også anledning til å legge av noe penger til oppussing. Nå har vi nettopp solgt vår fantastiske leilighet, og tjent en god slump med penger, som vi kommer til å investere i en ny leilighet på en annen kant av landet :) I disse tider er det viktig å komme seg inn på boligmarket før det blir for sent! Men vær svært bevisste i deres valg av første bolig. Se etter muligheter, sett dere inn i market så godt dere kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...