Gå til innhold

UL på første kontroll?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest uvitende

Er det mulig å få tatt en aldri så liten UL på den første legekontrollen eller må man bestille det etter kontrollen?

Håper noen kan svare!

Hilsen uvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen bestiller ultralyd-time for deg ved 12 ukers kontrollen.

Ultralyd tar du rundt uke 17-19. Det er vel mest vanlig at det foregår på et sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar svangerskapskontroller hos en gynekolog, er det vanlig med UL ofte eller hver gang. Går man hos sin fastlege får man UL på et sykehus vanligvis mellom 17 og 20. uke.

Lykke til.

9+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar svangerskapskontroller hos en gynekolog, er det vanlig med UL ofte eller hver gang

Jeg trodde ikke de tok ultralyd oftere enn den ene gangen, og så ekstra ganger ved spesielle behov? trossalt vet de ikke ALT om hvordan UL kan påvirke fosteret, og da er det jo greit å unngå overdreven bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ordinær ultralyd blir ca. uke 18-19. For min del har jeg hatt tre grunnet cyste og en der vi trodde det var over og ut med oss. Men jeg er ennå her og alt går kjempebra.

Gled deg til Ultralyd - er kjempestort å se knerten der inne :wink:

Jeg har ennå ikke fått innkalling til Ordinær ultralyd, men regner med at det kommer snart.

13+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den legen jeg går til nå, er "fødselshjelpspesialist" (tror jeg det var) og han sier at han tar GU første gang, og da tar han ofte en innvendig UL for å sjekke livmorhalsen og annet "rusk". Da får man jo også muligheten til å se hjertelyden til babyen :)

Jeg skal ikke ta vanlig UL på sykehuset, men denne legen tar det også.

Han er en utrolig hyggelig lege, og får meg til å føle meg trygg på det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På et vanlig legekontor har man ikke UL-utstyr og man må derfor til sykehuset for UL.

Legen har bare doppler, som man bruker for å høre etter hjertelyden.

Det vil han foreta fra ca uke 12. (varierer litt fra lege til lege)

En UL er en undersøkelse som alle gravide får muligheten til i uke 18.

Hovedgrunnen er:

1) å fastsette termin

2) se om du har flere fostre

3) se hvor morkaken er plassert i livmoren

4) se at alt er som det skal med fosteret

Ved spesielle tilfeller f.eks. SA i tidligere svangerskap, spesielle sykdommer i familien, tidligere svangerskapsforgiftnig osv. tar man UL oftere.

Les mere her:Ultralyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...