Gå til innhold

Brudepiker/brudesvenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morsomt å vite hva andre gifteklare/ferdig-giftede ønsker. Så jeg spør jeg :sjenert: Hva synes dere om brudepiker/svenner?

Personlig så ønsker jeg ikke å ha småtasser gående verken forran eller bak meg, og det gjelder min kjære også. Jeg /vi har ikke barn, hadde vi hatt så hadde jeg nok tatt med barna i sermonien på den måten, men å ha vennindens datter eller min fem år gamle nevø det ser jeg ikke poenget i. Jeg er klar over at det er et fruktbarhets symbol, men jeg synes ikke barn er passende accessories... :ler:

(men for all del, koselig at andre har det :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er kjempe søtt og veldig koselig med "brudebarn"!!!

Men jeg er også av typen som ville bedt barn til festen om jeg skulle hatt "vanlig bryllup" her hjemme.

Vi skal ha dattern vår som brudepike. (Hun er bare 2 da så jeg vet ikke helt hva vi "gjør med henne" men hun skal ihvertfall ha kjole og blomst - om vi får henne til å gå forran tviler jeg på...) Sønnen min på 6.5 skulle jeg gjerne hatt som brudesvend forran også men hanvil helst ikke og da får han slippe.

Skal prøve å overtale han til å leie søstern opp for da kanskje et går med henne forran der også :hjerte:

Skrevet (endret)

Jeg vil ikke ha brudepiker/brudesvenner (og jeg vil heller ikke ha barn i bryllupet). Saken hadde kanskje vært annerledes om vi hadde hatt barn. Vi kunne valgt min samboers nevø og niese som er 10 og 11 år, men jeg synes det blir helt feil å ha andres barn i disse rollene.

Endret av Arkana
Skrevet

Vi skal ikke ha det, siden det ikke passer til vielsesformen vi har valgt.

Men vi skal ha MANGE barn i bryllupet vårt....sikkert 20...eller 30 blir det vel heller.

Jeg syns det er kjempekoselig!

Har en sønn på 15månder selv.

Skrevet

Vår datter på tre år skal være brudepike når vi gifter oss i juni :)

Gleder meg veldig til å se den vakre lille jenta vår gå foran meg opp kirkegulvet.Tror hun gleder seg også,hun snakker nesten ikke om annet enn at hun skal ha en kurv med lilla blomster i....he he

Skrevet

Vi skal ha én brudepike på 7 år (niesen til min kjære), og én brudesvenn på 4 år (sønnen til bestevenninnen min). Jeg ville ikke hatt brudebarn hvis det ikke var noen spesiell tilknytning mellom oss, eller hvis barna var veldig små/store, derfor valgte jeg alt. 2 :)

Skrevet
:) vi skal ha.Mange..Minsønn på fire skal bære ringene ,kommer da sammen med sin ste bror på ti.. Det er brudesvenner ..Så kommer min datter på tolv med sin søster på tre med blomster..Kjempe nydelig..Så skal min største sønn på 18 følge sin mor til sin ste far.. Tror det blir veldig fint jeg..brudepike og brude svenner er helt nydelig.. de blir hentet av barnepike etter middag.. Kos Bire
  • 11 måneder senere...
Skrevet (endret)

Vil ikke ha, da vi skal ha en enkel vielse.

Saken hadde nok stilt seg anderledes dersom vi hadde egne barn.

Endret av Betsy
Skrevet

Nå som bryllupet er over:

- dattern vår på 2 var brudepike...dvs hun hadde kjole og blomst,men satt på armen til mormor under seremoinen og tok ingen aktiv del i den sånnsett

- sønnen vår på 8 var ringbærer og sto sammen med mannen oppe ved alteret under hele seremonien og kom med ringene sa presten sa "May I have the rings please" :)

Skrevet

Vi hadde min datter som var 9 år og hans datter som var 5 til brudepiker, så hadde vi min sønn på 5 år til brudesvenn.

Vår felles sønn var bare 1 år så han satt sammen med bestefar og samboeren hans mens han underholdt hele kirka med masse lyder, så han var veldig tilstede han også :)

Skrevet

Jeg har en bror som er seks år, og skulle gjerne hatt han som brudesvenn, men har ingen som kan være brudepike i den forstand. Har valgt to venninner som brudepiker i stedet, slik de gjør ellers i verden. Synes det blir litt feil med bare brudesvenn, så da ble ikke det noe av heller.

Skrevet

Vi skal ha vår datter som er 18 mnd når vi gifter oss til brudepike, men siden hun er så liten skal hun nok ikke gå opp kirkegulvet med meg da.. Stikker vel bare av eller noe da ;)

Men hun skal ha brudepikekjole og tilbehør..

Skrevet (endret)

Når man leser i andre tråder her inne, er det vanlig å følge tradisjoner. Men i denne tråden gjør man ikke det, for tradisjonen er jo å ha brudebarn som ikke er ens egne. For før i tiden fikk man barn etter bryllupet, og derfor var det vanlig å bruke nieser og nevøer som brudepiker og brudesvenner.

Vi hadde to brudepiker (nieser) og en brudesvenn (sønn), og de var så nydelig alle sammen :hjerter_rundt:

Endret av Piper
Skrevet

Ja, det har jeg lyst til å ha. Men så elsker jo jeg unger da, og er fortsatt "sur" fordi jeg aldri fikk være brudepike selv. Det var den store drømmen som liten.

Tror nok jeg gjerne ville hatt barn i bryllupet mitt.

Men, bare om det er barn i passe alder og riktig tilknytning.

Skrevet

Ja det skal vi ha! Vi skal ha våre 2 + våres forloveres 2 barn! Dette er en helt naturlig del for oss. Men dem skal ikke være med på festen etterpå. Er ikke fordi jeg ikke vil ha dem der, men fordi jeg mener at laaang middag og alkohol ikke passer sammen med barn. Dem hadde bare kjedet seg.

Skrevet

Vi skal ha våre to barn som brudepiker.

Skrevet
Når man leser i andre tråder her inne, er det vanlig å følge tradisjoner. Men i denne tråden gjør man ikke det, for tradisjonen er jo å ha brudebarn som ikke er ens egne. For før i tiden fikk man barn etter bryllupet, og derfor var det vanlig å bruke nieser og nevøer som brudepiker og brudesvenner.

Hvor vil du egentlig med det innlegget?

Hvis man har fått barn så dropper man vel ikke å inkludere dem i bryllupet fordi man er glad i tradisjoner? Skal man liksom gjemme dem da...å bruke andre som brudebarn fordi det gjorde de i gamle dager?

Tradisjoner lages hele tiden....å følge tradisjon behøver ikke bety følge det som var tradisjon for hundre år siden...

Vi er ikke opptatt av tradisjon - men at alle skulle ha en fin dag den dagen vi giftet oss - det hadde de/vi også :) Det hadde ikke blitt det samme uten barna.

Skrevet
Ja, det har jeg lyst til å ha. Men så elsker jo jeg unger da, og er fortsatt "sur" fordi jeg aldri fikk være brudepike selv. Det var den store drømmen som liten.

Tror nok jeg gjerne ville hatt barn i bryllupet mitt.

Men, bare om det er barn i passe alder og riktig tilknytning.

Det er jo litt det som er greia, ja.

Vi skal ha samboerens niese som er nesten 9 år og hun gleder seg helt enormt. Hun er så stor at hun kommer bare til å gå og ta seg ut. Også skal hun synge i kirken også (Mitt hjerte er ditt). Jeg husker selv at jeg gjerne ville være brudepike da min tante gifta seg en gang på 80 tallet, og ble litt skuffa over at det ikke var aktuelt. Men for all del, en klarer seg fint uten også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...