Mies Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Ok, jeg er fra et hjem hvor skikk og bruk vektlegges, men jeg er da vel ikke den eneste som liker at ting er litt på stell? Når man inviteres til et selskap, hvor det er skrevne innbydelser, servering ved bordene og toastmaster mm, så forventer jeg at man greier å sitte på plassen sin til toastmaster annonserer en pause! Ikke vandre rundt og i allefall ikke reise seg og gå midt under en tale!! Jeg går med på at det finnes unntak for denne regelen: små barn, foreldre til små barn, hosteannfall og inkontinens mm. Men røykesug feks er _ikke_ en unnskyldning! og heller ikke at man kjeder seg.... Jeg synes det blir uro ved bordet, og dessuten viser det for meg mangel på respekt. Det hører med at dersom middagen strekker seg over mer enn tre timer så synes jeg det er greit med en liten tisse-røykepause, og at denne annonseres av toastmaster ved måltidets start, og så når den skal ta til (slik at folk hvet den kommer og greier å "holde seg"). Jeg forstår at ikke alle orker eller har godt av å sitte på en stol i fire timer, men i to burde da virkelig gå ann! Jeg synes dette bare blir verre og verre, og det er stort sett de "unge" som ikke greier å sitte, (opp til 40 års alder) Dorlig folkeskikk kaller jeg det, hva synes dere? Og forresten, hva med å hilsen på den som sitter på siden av deg, og slå av en prat med vedkommende? litt lett konversasjon har da aldri skadet noen! Frustrert nå..
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Og forresten, hva med å hilsen på den som sitter på siden av deg, og slå av en prat med vedkommende? litt lett konversasjon har da aldri skadet noen! ← Jeg havnet ved siden av en forholdsvis "ny onkel" i konfirmasjon i helgen. Vet han har sosial angst, og det så ut som han skulle tisse på seg den ene gangen jeg forsøkte å spørre han om noe, så jo, dette kan skade...
Gjest Landra Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Hei! Håper ikke at dette skjedde i din egen bryllup, og hvis det gjorde det syntes jeg virkelig det er dårlig gjort av de som ikke klarte i sitte i ro til det var tid for pause. Er HELT enig med deg. Dessverre er det ikke ALLE som ser det på samme måte.
Velvet Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes det er en selvfølgelighet at man sitter til det annonseres pause. Da ser jeg bort fra unntakene du selv nevnte slik som feks småbarnsforeldre. Men uansett bør de forlate bordet (og lokalet) så stille og ubemerket som mulig.
Lykketrollet Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Jeg havnet ved siden av en forholdsvis "ny onkel" i konfirmasjon i helgen. Vet han har sosial angst, og det så ut som han skulle tisse på seg den ene gangen jeg forsøkte å spørre han om noe, så jo, dette kan skade... ← Uff, det må være grusomt for vedkommende! Utrolig tøft av han å stille opp!! Jeg syns ikke folk skal drive å vandre inn og ut i taler, men når man spiser og praten går rundt om i rommet ser jeg ikke noe galt i å ta seg en tur på do eller lufte barna. Det kommer jo også helt an på hvordan bryllupet er lagt opp. Jeg for min del håper ikke folk kvier seg for å gå på do hvis det måtte bli en nødvendighet. Men et voksent menneske kan kontrollere røyksug til en viss grad.
Gjest Gjest_pusla_* Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Jeg var i et bryllup en gang hvor middagen varte i over fem timer og det ikke ble lagt inn felles pauser. Da snek jeg meg på do mens det var spising, men ikke under taler. Ellers, når det legges inn pauser, synes jeg det er en uting å reise seg fra bordet utenom pausene.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Uff, det må være grusomt for vedkommende! Utrolig tøft av han å stille opp!! Jeg syns ikke folk skal drive å vandre inn og ut i taler, men når man spiser og praten går rundt om i rommet ser jeg ikke noe galt i å ta seg en tur på do eller lufte barna. Det kommer jo også helt an på hvordan bryllupet er lagt opp. ← Jeg synes det gjør masse at gjestene ikke sitter rolig til bords! Det er rett og slett hyggeligere slik, og så er det god folkeskikk!
Furstina Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Visst bör man sitta till bords under tal och mat men det är också viktigt att det finns bra med pauser. Bli inte allt för arga om någon reser sig upp det finns många fler orsaker än ohyfs och brist på uppfostran. En dålig rygg som inte klarar att sitta för länge till exempel. Graviditet som pressar på rygg, höfter och blåsa. Eller andra små krämpor där det bara kan underlätta att resa sig en stund för att kunna vara med hela kvällen.
Mies Skrevet 10. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2006 neida, jeg sitter jo ikke som en liten furie ved bordet heller Men jeg synes det er påfallende hvor mange som reiser seg fra bordene, og jeg ser at det er bestemte personer som gjør det. Kan komme på mange grunner til at det er ok å gå fra bordet, og det er jo ikke noe koslig for en gjest og bli sittende og plages ved bordet forde man blir sittende for lenge, og det er heller ikke hyggelig for vertskapet når de forstår at noen har sittet til bords og plagdes. Men Jeg har en teori om at det er litt ulik oppfatning omkring hvor viktig det er å bli sittende, og det er da endel som reiser seg og vandrer bare forde de ikke tenker over at de burde sitte, altså ikke fått opplæring i dette/eventuelt synes etikette er noe tull. Og det irriterer meg (men det går ikke lengere enn irritasjon altså) nuvell, jeg var i et selskap i helgen hvor mine nærmeste "naboer" var borte fra og til plassene sine nesten hele siste halvdel av middag, garantert forde de kjedet seg... (OK de var unge, men de var godt over komfimasjonsalder, og burde greie å bli sittende). Det var også flere andre vandrere blandt gjestene, og jeg synes det er synd når det blir sånn. MenMen det er altså min oppfatning
Lykketrollet Skrevet 10. mai 2006 #10 Skrevet 10. mai 2006 neida, jeg sitter jo ikke som en liten furie ved bordet heller Men jeg synes det er påfallende hvor mange som reiser seg fra bordene, og jeg ser at det er bestemte personer som gjør det. Kan komme på mange grunner til at det er ok å gå fra bordet, og det er jo ikke noe koslig for en gjest og bli sittende og plages ved bordet forde man blir sittende for lenge, og det er heller ikke hyggelig for vertskapet når de forstår at noen har sittet til bords og plagdes. Men Jeg har en teori om at det er litt ulik oppfatning omkring hvor viktig det er å bli sittende, og det er da endel som reiser seg og vandrer bare forde de ikke tenker over at de burde sitte, altså ikke fått opplæring i dette/eventuelt synes etikette er noe tull. Og det irriterer meg (men det går ikke lengere enn irritasjon altså) nuvell, jeg var i et selskap i helgen hvor mine nærmeste "naboer" var borte fra og til plassene sine nesten hele siste halvdel av middag, garantert forde de kjedet seg... (OK de var unge, men de var godt over komfimasjonsalder, og burde greie å bli sittende). Det var også flere andre vandrere blandt gjestene, og jeg synes det er synd når det blir sånn. MenMen det er altså min oppfatning ← Jeg er nok enig med deg der. Å opptre på den måten, å gå fra bordet fordi man er lei eller kjeder seg er respektløst, men det kan jo så ofte være andre grunner.... Jeg er fryktelig naiv.
Krista83 Skrevet 11. mai 2006 #11 Skrevet 11. mai 2006 Alle har jo gått på skolen og vært nødt til å sitte stille der, hvorfor folk ikke klarer det i et selskap fprstår jeg ikke.
Lene A Skrevet 11. mai 2006 #12 Skrevet 11. mai 2006 Noe av dette kan jo toastmaster rette opp underveis, med og be folk om å sitte(ikke ta røykepauser) og heller annonsere at pauser kommer litt oftere.
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2006 #13 Skrevet 11. mai 2006 Jeg skal innrømme at det hender jeg stikker fra taler og laaaange middager. Har gjort det i bryllup, det var en 3t lang middag, uten innlagte pauser og stolene var skikkelig vonde.. Jeg stikker også fra under noen familieselskap, men det har noe med familieforholdet og gjøre for å si det sånn (har ekstremt god grunn..). Men ellers oppfører jeg meg alltid under selskaper og brylluper..
Annie Skrevet 12. mai 2006 #14 Skrevet 12. mai 2006 Ok, jeg er fra et hjem hvor skikk og bruk vektlegges, men jeg er da vel ikke den eneste som liker at ting er litt på stell? Når man inviteres til et selskap, hvor det er skrevne innbydelser, servering ved bordene og toastmaster mm, så forventer jeg at man greier å sitte på plassen sin til toastmaster annonserer en pause! Ikke vandre rundt og i allefall ikke reise seg og gå midt under en tale!! Jeg går med på at det finnes unntak for denne regelen: små barn, foreldre til små barn, hosteannfall og inkontinens mm. Men røykesug feks er _ikke_ en unnskyldning! og heller ikke at man kjeder seg.... Jeg synes det blir uro ved bordet, og dessuten viser det for meg mangel på respekt. Det hører med at dersom middagen strekker seg over mer enn tre timer så synes jeg det er greit med en liten tisse-røykepause, og at denne annonseres av toastmaster ved måltidets start, og så når den skal ta til (slik at folk hvet den kommer og greier å "holde seg"). Jeg forstår at ikke alle orker eller har godt av å sitte på en stol i fire timer, men i to burde da virkelig gå ann! Jeg synes dette bare blir verre og verre, og det er stort sett de "unge" som ikke greier å sitte, (opp til 40 års alder) Dorlig folkeskikk kaller jeg det, hva synes dere? Og forresten, hva med å hilsen på den som sitter på siden av deg, og slå av en prat med vedkommende? litt lett konversasjon har da aldri skadet noen! Frustrert nå.. ← Bra innlegg!
Gjest Hippopotamus Skrevet 12. mai 2006 #15 Skrevet 12. mai 2006 Personlig synes jeg det er mangel på respekt og folkeskikk å legge opp til en middag hvor det er to eller flere timer mellom hver gang man får lov til å strekke på bena.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #16 Skrevet 12. mai 2006 Uff, det må være grusomt for vedkommende! Utrolig tøft av han å stille opp!! Jeg syns ikke folk skal drive å vandre inn og ut i taler, men når man spiser og praten går rundt om i rommet ser jeg ikke noe galt i å ta seg en tur på do eller lufte barna. Det kommer jo også helt an på hvordan bryllupet er lagt opp. Jeg for min del håper ikke folk kvier seg for å gå på do hvis det måtte bli en nødvendighet. Men et voksent menneske kan kontrollere røyksug til en viss grad. ← Enig i dette. Jeg har også vokst opp med strenge regler for når det er lov å gå fra bordet i slike sammenhenger, men selv ikke min militante farfar nektet da folk å gå på do. Akkurat under taler bør de aller fleste klare å la være å reise seg, men under en middag som varer i timesvis, og hvor det kan gå lang tid mellom pausene, hadde ikke jeg reagert om folk stille listet seg ut på do. Å gå for å ta en røyk under en tale er veldig uhøflig synes jeg, eller å gå ut for å slå av en part med noen under samme omstendigheter. En annen ting er at jeg har opplevd at folk sitter og småprater og bråker med gafler o.l under taler, synes ikke det er noe særlig heller. Jeg syne også man skal prøve å snakke med sidemannen. Har ei venninne som svært tydelig unngår å snakke med fremmede sidemenn/damer, og er egentlig litt flau på hennes vegne. Samme person synes en rekke helt normale ting folk gjør er SÅ rart og teit...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå