Gå til innhold

Å brenne cd-plater...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Gjestesen
Skrevet

Jeg lurer på en liten ting her:

Jeg har brent noen data-filer på ca. 300 mb ,på en cd-r-plate som kan romme 700 mb. Ergo er det 400 mb ledig plass på plata. Så lurer jeg på; kan jeg i ettertid benytte disse 400 mb med ledig plass til å lagre ytterligere data, eller er cd-r-plata "oppbrukt" etter bare ên brenning med de 300 mb .......??? Litt vanskelig å forklare dette... :-? Det er altså ikke snakk om en re-rewriteable-cd , men en "vanlig" cd-r /engangs-cd.

Noen som skjønner hva jeg ikke forstår....????

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada.. om jeg forstår deg rett så kan du det.

Jeg har en CD på jobben som jeg bruker til å brenne dokumenter o.l. etterhvert. Dvs. Jeg brenner noen få dokumenter om gangen etter hverandre.

De føste dokumentene er fortsatt der de, selv om det er et år siden de ble lagt til på CD-en og etter å ha "tilsatt" mange nye dokumenter.

Mulig at det er ting du bør være oppmerksom på, men det har jeg ikke opplysninger om...

Skrevet

Nei, dessverre, det kan du ikke. En cd er "brukt opp" i det du har brent noe på den, selv om du bare har brukt noen få kb av den..

mvh

Newt

Gjest Gjest Gjestesen
Skrevet

Jeg mener at jeg tidligere brente data på en cd som var brent fra før, og det gikk helt fint. Men idag skulle jeg brenne ytterligere flere data, og da forsvant dem som var der fra før av ( jeg får dem iallefall ikke frem igjen!!) , mens de nye er lagt til. Og hele cd er oppbrukt hva megabyte angår... :-? Så det er her jeg ikke skjønner helt hva som har skjedd!!

Er du heeeelt sikker på at det er en cd-r du har brukt,Lea....??

Skrevet

Jeg er heeelt sikker på at det var CD-R.

Har gjort dette mange ganger for å kunne jobbe hjemme med dokumentene. Fikk jo ikke lagret endringene "oppå" det gamle, men lagret på nytt (som nytt dokument).

Og jeg har også flere visus-fixer på en CD.

De er brent på CD-en etterhvert som jeg har fått bruk for dem.

Og jeg har brukt den første fixen jeg brente flere ganger etter at de siste ble lagt til...

Skrevet

Når man brenner en cd-r i dataformat så kan man brenne i flere omganger ja! Du får jo sannsynligvis opp et vindu i brenneprogramment ditt når du velger cdformat etc om du vil fortsette å brenne der du sluttet sist, ihvertfall får du det om du bruker Nero.

MEN - cd-r'er som er brent i musikkformat (audio) kan bare brennes EN gang.

En ting er at det ikke er alle cd-spillere som kan lese cd'er som er brent flere ganger. Sånn er det ihvertfall med mp3-spilleren min. Den leser bare de mp3'ene som ble brent først. Men med cd-spillere som er cd-brenner skulle ikke dette være noe problem.

Skrevet

Ah, jeg så ikke nøye nok på spørsmålet og tok for gitt at alle gjør som meg, nemlig å kun brenne musikk, og filmer som er laget for å akkurat passe på en cd.. :)

Gjest Gjest Gjestesen
Skrevet

Ok!! Nå er vel både jeg og noen flere blitt litt klokere!!!

Tusen takk for svarene.... :wink:

Skrevet

Phu.. begynte å lurer på om jeg var gal jeg nå.

Tvilte nesten på meg selv og var på tur for å teste CD-ene mine..

Skrevet

I brennerprogrammet mitt er det noe som heter "close session, leave cd open" (eller noe slikt..). Da går det fint an å brenne i flere omganger. Både dokumenter og wav-filer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...