Gå til innhold

Parkett: bjørk eller merbau


zala

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge hus og jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken type parkett jeg skal ha på kjøkkenet og i stuen. Det er tilsammen 60 kvm. Jeg liker både oljet merbau og lakket bjørk veldig godt. Vi har hund, så merbau er kanskje å foretrekke, da dette er en hardere tretype enn bjørk. Vi skal ha Noremas nye kirsebær beiset bjørkekjøkken og jeg er usikker på hva som ser penest ut til dette.

Er det noen av dere som har en mening om dette og eventuelt erfaring med disse to parkettypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med deg en prøveplank og se parketten inntil innredningen. da vil du kanskje se hva som ser penest ut.

Ville bare komme med et råd ang. oljet parkett og hund: Regner med at hunden deres er renslig, men vi hadde problemer med valp og olje. Det ble store og stygge flekker på gulvet. Oljen reagerer med "uhellene". Du skal også være oppmerksom på at oljen reagerer og blir flekkete hvis du sette stål o.l. rett på gulvet. Bruk i såfall filtknotter under ting av metall/stål.

Ellers er oljet parkett flott. Men det krever vedlikehold og bør oljes rett etter at parketten er lagt. Det blir også "stier" der dere beveger dere mest, en rye eller en løper løser problemet til en viss grad.

Lakk har jo også sine svakheter.

Jeg er litt usikker på hvordan innredningen ser ut jeg, så jeg vil ikke gi noe råd om hvilken av disse parkettene du bør velge. Men jeg er svak for bjørk. Synes at det er mye liv og sjarm i den.

Tror også at Merbauen blir litt for lik innredningen (om det er slik jeg ser det for meg...).

En knapp på bjørk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nylig lagt bjørkeparkett i vår leilighet, og var i sterk tvil før vi valgte hvilken parkett vi skulle legge. Vi valgte til slutt bjørk fordi denne har fint spill og skinn, pluss at vi trolig ville gått fortere lei av en mørk tresort (som merbau). Resultatet ble veldig fint, men jeg har erfart at bjørk er en ganske myk tresort. Du bør derfor være klar over at det lett blir merker hvis du mister/setter kantete eller tunge ting på gulvet. Imidlertid synes det ikke så godt ettersom det er såpass mye spill i gulvet i seg selv.

Jeg vil forøvrig legge til at vi angrer oss litt i etterkant for at vi ikke valgte eik... :roll: Dette var et alternativ vi ikke vurderte i utgangspunktet, fordi vi anså det som et litt kjedelig og "standard" valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Dersom du går for bjørkeparkett ville jeg lagt litt ekstra penger i det og kjøpt Diamantbjørk - den er behandlet slik at treet blir hardere!!!!!

Vi har selv oljet merbau på soverommet, og det er en hard tresort og koselig farge - men er nødt til å tørke over med mopp eller støvsuger minimum annenhver dag da alt som er av støv og andre ulumskheter synes så innmari godt på mørke gulv!!!!!

NEste gang jeg skal ha meg nytt gulv, blir det diamantbjørk!

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som en annen påpekte her: Støv, skitt og hundehår synes utrolig godt på mørke gulv! Derfor ville jeg aldri valgt mørkt, til tross for at det er utrolig lekkert. Hvis du er åpen for andre forslag: Vi holder nå på å legge eik som skal oljes. Dette blir utrolig lekkert, og blir helt annerledes en lakkert eik (som blir mye gulere) Kanskje noe å kikke på?

Nasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rufus!

Linken til Aftenposten er absolutt på sin plass, men de jeg skal kjøpe parkett av, selger kun varer som er sertifiserte. I tillegg er de nå i gang med en avtale der de skal kjøpe av plantasjer. Dermed vil ikke regnskogen berøres i det hele tatt.

Ellers så er det nettopp disse to typene (merbau og bjørk) som jeg har falt for. Bjørk blant annet for sitt spennende liv og spill. Eik synes jeg er ganske kjedelig og selvom det finnes mange varianter så liker jeg ikke mønsteret i eik.

Når det gjelder diamantbjørk så hadde det vært fint å vite hvem som fører det. Kan du fortelle meg det, Gjest?

Jeg har hørt flere si i det siste at møkk synes bedre på mørkt gulv enn lyst. Jeg har alltid trodd at det har vært omvendt. Mine hunders sorte hår synes i hvertfall svært godt på lyst gulv.

Hva mener dere om valg av gulv til kjøkkenet i kirsebærbeiset bjørk da? Passer det best med lyst (bjørk) eller mørkt (merbau)? Det er bare Lea som har svart på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt flere si i det siste at møkk synes bedre på mørkt gulv enn lyst. Jeg har alltid trodd at det har vært omvendt. Mine hunders sorte hår synes i hvertfall svært godt på lyst gulv.

Alle parkettforhandlere vi var i kontakt med kunne fortelle at støv og skitt er mer synlig på mørke gulvsorter. Vår bjørkeparkett er meget gunstig der. :) (Selv om vi ikke akkurat lar det gro igjen av møkk av den grunn...)

Hva mener dere om valg av gulv til kjøkkenet i kirsebærbeiset bjørk da? Passer det best med lyst (bjørk) eller mørkt (merbau)?

Det vil jeg tro er en smakssak - om du vil ha et mørkt eller lysere preg. Du bør kanskje også ta hensyn til hva slags kjøkkenmøbler du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro er en smakssak - om du vil ha et mørkt eller lysere preg. Du bør kanskje også ta hensyn til hva slags kjøkkenmøbler du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Merbau på gang og soverom og er fornøyd med det, frem til jeg fikk høre at jeg ahr en del av regnskogen på gulvet. Dette viste jeg ikke fra før, og om de har sertifisering vet jeg ei. Ville i såfall ikke valgt sorten.

Til rød/kirsebær ville jeg valgt lyst på gulvet, eller så kan det bli litt for massivt rød/kirsebær/mørk.

Og oljet er ikke smart å ha med tankee på hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei hei.

Er i samme situasjon, bygger hus, og skal velge parkett. En ting er sikkert, vi skal ikke ha merbau!

Det hadde vi i den forrige leiligheten vår. Det er stilig, men ikke særlig med tanke på renhold. Du kan vaske det den ene dagen , og dagen etter ser det ikke ut lenger. ALT viser på det gulvet.

Hvis du loiker lyst gulv, vil jeg anbefale lønn, som er en veldig hard tresort.

Lykke til

-jossi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hardheten på enkelte treslag som blir brukt til parkett.

Eik 2.9 - 3.7

Bjørk 2.2 - 2.7

Merbau 4.1 - 4.9

Furu ca. 1.6

Merbau er uten tvil hardest, men det har ingenting å si for evt. riper i lakken. Og hvis man sammenligner med Eik, så er bjørk ganske hardt. Og ripene synes bedre i et mørkt gulv enn i et lyst.

Dessuten vil kvistene og spillet i bjørk kamuflere en del hakk og riper, mens det vil synes bedre på et mørkt gulv.

Vil tro at det blir ganske mørkt med merbau til en kirsebærbeiset innredning. Det vil også kreve mer av de andre møblene, men det kan jo hende at man har møbler som passer til dette gulvet da.

Uansett vil man kanskje velge å legge ut noen tepper og løpere der man går og sitter. Hunden vil skli på parkett (oljet og lakkert), så det er nok en fordel om både firbeinte og tobeinte har noe å gå trygt på. Hundehår vil synes uansett.

Er mer og mer overbevist: Jeg vil valgt bjørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Merbau-parkett i stua pluss soveromsgangen - og det er orntli' lekkert. Minuset er som tidligere nevnt at all dritt synes vanvittig fort - ikke nødvendigvis hundehår etc. men støvet legger seg som et fint fint grått lag. Løsningen for meg har vært Jif tørrmopp som jeg svinser over med - da blir det fint igjen.

Når det gjelder hardheten - vi har lakket gulvet vårt, og fagmann som gjorde jobben forklarte at Merbau var veldig lekkert, men et av de vanskeligste gulvene å "gjøre noe med". Og at det i tillegg ikke tålte så mye.....han mente altså at det var ganske så bløtt......litt forvirret jeg nå da... :o

Jeg har kirsebærbeiset eik-kjøkken fra Sigdal - på kjøkkenet har jeg fliser, men har åpen skyvedør inn mot stua to plasser på kjøkkenet - og gulvet går sååå bra mot kjøkkeninnredningen.

Uansett - valget er ditt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å ha kirsebærparkett på kjøkkenet og i stua, siden vi hørte at Merbau var regnskogtre. Får bare flere argumenter her, i og med at ingen av oss liker rengjøring alt for ofte.

Har noen erfaring med kirsebærparkett? Den er litt lysere enn merbau, og rødlig. Vi kommer til å kombinere med mørk ottaskifer rundt ovn og peis, og muligens i arbeidsdelen av kjøkkenet. Kjøkkeninredningen blir bjørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ser det er en del som liker merabau her vil jeg komme med et tips, en type parkett som heter jatoba. Den er dyr, så paser best på små områder, eller om man har god råd.

Den er slitesterk, selv om den trenger godt veldikehold i oljet tilstand som all parkett (nylagt bør oljes 4 ganger det første året, deretter 2 ganger i året, så blir fort litt jobb)

Det fine med den er fargene. Den er mørk, slik merabau, men det er forskjellige mønstre/fargenyanser, i hver stokk i hvert bord. Det gjør at gulvet blir veldig levende, og får du sola inn på det er det nydelig!

Bare som en idè.

Vær foresten obs på å kjøpe av en leverandør som kan dokumentere at trevirket ikke er tatt fra regnskogen men fra plantasjer (samme problemstilling som på merabau)

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sett Jatoba, men synes ikke den er like fin som merbau.

Jeg tror forøvrog vi kommer til å velge bjørk og da er jo diamant bjørk et godt forslag fra Gjest. Jeg håper bare at "mitt" parkettfirma har denne varianten. Da blir det lyst og fint i rommene. Det er enda en stund til før vi kommer i gang med huset, så det er nok av tid til å ombestemme seg på.

Hilsen frøken "kan-ikke-bestemme-seg" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...