Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Nå er utysket korrekt ifølge ordboka! TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) bakdel ~del 1 bakre, bakerste del av noe 2 bakende (2) 3 ulempe, mots *fordel
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Ja, sånn blir det. Språket forenkles, og nye ord som ofte blir brukt kommer inn i ordboka. Står "underdrivelse" i ordboka nå, tro?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Nå er utysket korrekt ifølge ordboka! ← Det er bakselen med at rettskrivning tilpasser seg feil i muntlige språket og ikke omvendt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Er det så dumt å si bakdel, da? :klø: ← I betydning "ulempe", jepp. Bakdel er en todelt sak som ligger litt nedenfor korsryggen. "Bakdel" er vel noe som har oppstått fordi mange ikke kom på det motsatte av fordel i farta.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Hmm, jeg har alltid brukt bakdel i betydningen ulempe jeg. Kanskje det er et gammelt ord som har gått ut av bruk og så blitt gjenopptatt?
Jasmin Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes bakdel er et flott begrep!! Verdt å ta vare på!
Gjest Gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 (endret) underdrivelse ~drivelse m1 det å underdrive; for varsom uttrykksmåte Ja. Underdrivelse er også lov nå. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...P=underdrivelse Endret 8. mai 2006 av Violetta
Gjest camillo Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes det er helt fint, bruker det selv.
Gjest LoisLane Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Hmm, jeg har alltid brukt bakdel i betydningen ulempe jeg. Kanskje det er et gammelt ord som har gått ut av bruk og så blitt gjenopptatt? ← Nei, jeg er ganske sikker på at dette er nytt. Ikke mange år siden det var ukorrekt å bruke "bakdel" om ulempe. En bakdel er (uff, var) en fysisk bakdel - for eksempel rompa di. Jeg kommer aldri til å bruke det om noe annet, og gremmer meg når jeg hører det. Hm. Føler meg plutselig som om jeg var åtti!
Gjest Gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Nei, jeg er ganske sikker på at dette er nytt. Ikke mange år siden det var ukorrekt å bruke "bakdel" om ulempe. En bakdel er (uff, var) en fysisk bakdel - for eksempel rompa di. Jeg kommer aldri til å bruke det om noe annet, og gremmer meg når jeg hører det. Hm. Føler meg plutselig som om jeg var åtti! ← Jaja gamlemor, da får vi være gamle sammen vi da. Jeg kommer heller aldri til å bruke bakdel som et synonym til ulempe.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #12 Skrevet 8. mai 2006 Nei, jeg er ganske sikker på at dette er nytt. Ikke mange år siden det var ukorrekt å bruke "bakdel" om ulempe. En bakdel er (uff, var) en fysisk bakdel - for eksempel rompa di. Jeg kommer aldri til å bruke det om noe annet, og gremmer meg når jeg hører det. Hm. Føler meg plutselig som om jeg var åtti! ← Ikke føl deg gammel, jeg er 29 og fnyser av slike revideringer... Hvordan er det med da/når nå, forresten? Jeg ser i hvert fall at Dagbladets tenåringsredaksjon ikke følger denne gamle regelen... Lurer på om vi som fortsetter å skrive omtrent som vi lærte på åttitallet blir lest som utdaterte gamliser på samme måte som jeg smiler når jed leser farmors "jeg gikk mig en tur efter maten"...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #13 Skrevet 8. mai 2006 Ikke føl deg gammel, jeg er 29 og fnyser av slike revideringer... Hvordan er det med da/når nå, forresten? Jeg ser i hvert fall at Dagbladets tenåringsredaksjon ikke følger denne gamle regelen... Lurer på om vi som fortsetter å skrive omtrent som vi lærte på åttitallet blir lest som utdaterte gamliser på samme måte som jeg smiler når jed leser farmors "jeg gikk mig en tur efter maten"... ← Jeg bommet på denne en gang på Blink, og fikk så hatten passet av ei på 53. Jeg er 41 og synes det var helt greit at hun sa i fra ;-)
Gjest camillo Skrevet 8. mai 2006 #14 Skrevet 8. mai 2006 Til dere som har så mye imot ordet 'bakdel' - sier dere ikke 'fordel'? Da er det jo helt naturlig å bruke bakdel til det motsatte.
Tiit Skrevet 8. mai 2006 #15 Skrevet 8. mai 2006 ENIG! Syns det høres så slett ut når ordet bakdel brukes om en ulempe. Synd at det er kommet med i rettskrivingsordboka... fy! Bakdel er kun ei rompe for meg!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #16 Skrevet 8. mai 2006 Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'ufordel' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka. Så alt er ikke like galt...
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2006 #17 Skrevet 8. mai 2006 En bakdel er (uff, var) en fysisk bakdel - for eksempel rompa di. Jeg kommer aldri til å bruke det om noe annet, og gremmer meg når jeg hører det. Hm. Føler meg plutselig som om jeg var åtti! ← Jeg kommer heller ikke til å bruke det ordet om ulempe. Akkurat som at jeg ikke klarer å si "underdrivelse" heller, selv om det altså er korrekt (takk til Violetta som slo opp i ordboka da jeg ikke gidda selv ). Så ja, vi får bare være gamle, da.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mai 2006 #18 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes det er mange bakdeler forbundet med å gjøre bakdel synonymt med ulempe. "Mange bakdeler" er til og med en underdrivelse!
Velvet Skrevet 8. mai 2006 #19 Skrevet 8. mai 2006 Bakdel er en todelt sak som ligger litt nedenfor korsryggen. ← Nei, det er jo ræva. Bakdel er ulempe.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #20 Skrevet 8. mai 2006 Menn drar på byen for å skaffe seg kvinns, kvinner drar på byen for å skaffe seg mens. Det e SJÄLVKLART!!??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå