Gå til innhold

Hårreisende aldersforskjell

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Der det ble spurt om en 19 åring var for ung til å gifte seg var det en jente som svarte at hun var 17 år og hadde planer om å gifte seg med sin 27 år gamle kjæreste når hun ble ferdig med vgs. Det er jo 10 år forskjell søren!! Er det bare jeg som synes det er rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldersforskjellen er ikke så stor/rar dersom man blir eldre, men jeg vil fraråde ALLE under 20 å gifte seg. Jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke giftet meg med min daværende "drømmemann" da jeg var 17. Men, men. Hver sin lyst. Må man ikke forresten være 18 for å gifte seg i Norge???

Skrevet

Man må vel ikke være 18, men jeg tror man må ha noen papirer i tillegg, for å gifte seg så ung.

Ellers kan ti år være både lite og mye, men det er kanskje ekstra mye, når den ene bare er 17?

Må bare si meg enig med Imax, drømmemannen da jeg var 17, er ikke drømmemannen idag!

Gjest Anonymous
Skrevet

Man må være myndig for å gifte seg, ellers må man søke om tillatelse fra fylkesmannen. Men hun blir vel myndig før hun er ferdig med videregående, da hun skulle gifte seg..

Ellers, helt enig i at man bør vente litt lenger enn 20 med å gifte seg. Man kan jo være kjærester et par år, helst bo sammen og teste det hvis trosretning tillater. Ivertfall bli litt kjent med seg selv som voksen person først.

Skrevet

10 år er vel ikke så mye vel? Jeg er 25 og ex'en min gjennom 3 år er 43 - altså 18 år eldre.....Da kan man begynne å snakke om forskjell. Sambo er 8 år eldre enn meg......

Gjest Lilletøtta, ikke pålogget
Skrevet

Var 17 da jeg traff drømmemannen! men det var aldri snakk om bryllup før nå, etter 7 år.

Hva er det som haster?

Skader ikke med litt erfaring som samboere først.

Hva om han ikke er drømmemannen?

Jeg var heldig, jeg!

:D :D :D :D

Skrevet

10 års aldersforskjell er da ingenting, det er 19 år mellom onkelen og tanta mi, og de har vært lykkelig gift i over 25 år!

Det eneste å reagere på er at hun bare er 17. Det er vanligvis STOR forskjell på en 17 åring og en på 27! Hadde de vært 25 og 35 tror jeg ingen hadde reagert. Og jeg er enig, jeg ville absolutt ikke giftet meg før jeg var minst 20! Jeg kjenner INGEN som er sammen med den de var sammen med som 17-åring, selv om et par stykker faktisk var forlovet. Man forandrer seg så mye i den alderen!

Skrevet

Jeg er enig med Engel her. 10 års aldersforskjell trenger faktisk ikke å være så mye, men det er veldig mye når den ene er 17 og den andre er 27. Det kan også være ganske mye når den ene er 60 og den andre er 70, da kan slike aldersforskjeller merkes utrolig godt.

Forøvrig er det 5 år mellom meg og min mann, men aldri har vi noen gang tenkt på dette som noe "problem", men nå er 5 år heller ikke så mye.

Forøvrig tror jeg man er for ung til å gifte seg når man er under 20 uansett, da har man kanskje ikke helt sette for seg fremtiden ordentlig ennå og jeg synes man bør klare å vente noen år. Selvom man kanskje synes at man er i et perfekt forhold da, kan man se helt anderledes på det om bare 1 år.

Skrevet

Jeg var 17 år da jeg traff samboeren min og vi flyttet sammen. Og vi fikk barn da jeg var 18 år. Han er 4 år eldre enn meg. Nå skal vi gifte oss etter 17 år. Vi er gjerne litt tregere enn de fleste akkurat der, men jeg kunne aldri giftet meg når jeg var 17 år.

Nå når jeg er blitt eldre, forstår jeg ikke hvorfor alt haster slik når en er i den alderen. Det at vi ikke har giftet oss før, har mest med økonomi å gjøre. Det var uansett aldri snakk om det da jeg var under 20 år. Det å få barn så tidlig var heller ingen fordel. Hadde aldri gjort det samme en gang til. Men når en er nyforelsket og ung så tenker en ikke alltid så fornuftig.

Jeg råder deg til å vente. Ikke forhast deg med så viktige avgjørelser for livet ditt. Å være samboere en stund skader ikke. Da ser en om en passer sammen, og en kan ta en mer voksen avgjørelse senere ang. det med giftemål.

Skrevet

Er du er 18 trenger du ingen papirer men er du under må foresatte også være me dog bestemme, tror ikke det skjer spesielt ofte. det er 12 år i mellom meg og min mann, og utifra andre innlegg her på KG så må han er han pedofil. jeg er 19 nå og skulle vært gift, det ble utsatt, men ikke fordi vi ikke ville gifte oss, men det skjedde andre ting som vi ikke kunne forandre.

Gjest livsledsager
Skrevet

Dersom en på 27, uansett kjønn, finner en på 17 som man ønsker å ha som livsledsager og partner, må man jo ha lov til å undre seg over modenheten til den på 27?

Det finnes sikkert dem som det går helt fint med, men hva med dem der den på 17 blir 27 og den annen på 37 er fremdeles på " jeg liker 17-åringer" stadiet?

Ikke for å stri i mot likestilling osv, men det er nå engang slik at det vel oftest er den mannlige delen som er eldst i slike sammenhenger, og dermed er det jenta som blir 27 og har unger på fanget når han fremdeles ikke har kommet lenger enn til 17?

Jeg grer mange over en kam nå, men er det ikke noe i det også?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det gjelder å huske at alle er forskjellige! Man kan vise til satistikk, egne "erfaringer" , men man kan aldri vite hvordan det er med hver enkelt. En 17 år gammel jente kan jo faktisk være på samme stadie som en 20 åring. Og hva om to finner hverandre og alt sier "klikk" og de vet, begge to, "at dette er personen for meg."

De prøver kanske å glemme hverandre i starten, men oppdager fort at det ikke er noen vits i å prøve engang. De skjønner at alder kun er et tall og at det viktigste er at de to er lykkelige. Etter hvert bryr ikke den eldste seg lenger om hva andre mått mene og tro, fordi han vet med seg selv at han verken er en"kåt gris" på "jeg liker 17 åringer" stadiet eller sent utviklet. Han er derimot en anstendig ung mann med både dannelse og utdannelse og ikke minst vett!

Han vet også at han ikke hadde gått inn i et forhold med en 17 åring dersom det ikke var noe helt spesielt med akkurat denne jenta..hun var bare rett og slett den rette. Han villle aldri tatt sjansen på å gå ut og fortelle om forholdet til sine nærmeste dersom han/de ikkevar sikre på at det ville vare.

Det finnes unntak. Uten at man behøver stille spørsmål ved den eldstes modenhet.

Bare en tanke dere.

Skrevet

10 år, er som mange allerede har nevnt, ikke verken mye eller lite kun i tall. Det kommer helt an på hvor begge parter er i livet, hva man vil ha ut av livet, og hvordan de er som person.

Men jeg er nok enig i at det mye sannsynlig er større forskjell mellom ett par på 17/27 en ett par på 45/55 eller 28/38.

Er også glad jeg ikke giftet meg med noen da jeg var 17!!

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg mener som alle andre at problemet er at hun kun er 17 år og at 10 års aldersforskjell da er mye. Det ser ganske vanlig at litt umodne gutter på 27 blir sammen med jenter på 17. Jentene synes det er spennende med en så voksen kjæreste og synes at han er veldig moden (ja jeg har vært der selv).

Hun vil som regel utvikle seg mye mer enn han. Utfordringen blir at hun får utvikle seg uten at hun vokser helt fra han og at han ikke tar det som en trussel at hun blir mer voksen og smartere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Aldersforskjell kan være et problem, men det ligger på det mentale og forventningene man har til livet. Om den "gamle" er klar for å slå seg til ro, mens den "unge" er klar for å begynne å sprelle, så blir det jo kræsj.

Onkelen min er 45, og ble skilt for to-tre år siden. Hans samboer idag er 27, samme som meg! I utgangspunktet tenker jeg ikke på alder, men jeg merker på dem at noen ganger er de er ikke helt på samme side. Ivertfall når jeg begynner å snakke med henne om ting som er relevant for "min" generasjon og ting begge har gjort. Eldste barnet hans er 15. Men jeg tror de har nok felles til at de vil ha hverandre, og det er jo det som teller. Og onkelen min spøker med valget sitt; når han måtte finne ny dame, så skulle han da ikke ha en gammelsau, hehe.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Da jeg var 18 traff jeg drømmemannen... trodde jeg. Seks mnd senere var jeg av en annen oppfatning, og etter den tid har det vært en del "drømmemenn" i mitt liv. Jeg tror jeg ville ventet hvis jeg var 17 og følte meg gifteklar.

Skrevet

En ting er å føle seg gifteklar når man er 17, en annen ting er å gifte seg da.

Det er jo ikke det hun skal gjøre.

Så vidt jeg kunne skjønne var det snakk om å gifte seg når hun var ferdig med vg skole, og da vil hun være ca 19.

Det er mye som kan hende innen den tiden.

Er forsåvidt sammen med en som er 14 år eldre enn meg, og vi har ingen problem med aldersforskjellen.

Det har nok veldig mye å si hvordan personene er, om de er veldig modne av seg, og er voksne nok til å vite om de valgene de tar er riktige valg

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig enig med deg Unn_T!

Synes det fokuseres så mye på å sette den eldstes mentale modenhet i tvil.

Det er jo ikke sikkert jentas modenhet er så forskjellig fra, si 5 år eldre jenters modenhet. MAnge har opplevde mye i sine unge liv, ting som har

gjort de mer modne, og kanskje mer erfarne, enn hva alderen skulle tilsi.

Behøver heller ikke være det at jenta ser opp til og synes det er "kult"/spennende å være sammen en som er så mye eldre.

Kanskje det rett og slett er kjærlighet..?

Er i samme situasjon selv (ca 10 år) og jeg/vi har ingen problemer med det.

Skrevet

Hvis jenta er 17 år i dag, og skal vente med å gifte seg til hun er ferdig på skolen, altså ca. 19 år så kan man jo ikke si at hun ikke tar seg tid til å tenke over det i hvertfall. Hun har vel gjerne vært sammen med denne mannen en stund siden de allerede har snakket om å gifte seg, og ved å vente to år til så har hun jo tid til å bli helt sikker på hva hun vil.

Det blir litt snevert å si at hun sikkert ikke vil se på han som drømmemannen når hun er 25. Det finnes da mange eksempler på det ute i verden at mennesker har vært sammen siden de var bare "barna" og allikevel har holdt sammen et helt liv!!

Det er 6 år mellom min kjære og meg. Han er som en helt vanlig gutt for hans alder, men jeg er nok kanskje litt gammel for min, så med andre ord ingen problemer med det.

Dessuten er det ikke alle som har behov for å "sprelle"!!!

Ønsker dem lykke til jeg, kjærligheten kan overvinne alt, ikke minst 10 års aldersforskjell!! :)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...