la Flaca Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 (endret) ...bare lurer av ren nyskjerrighet. Er Somali en variant av Abyssineren eller noe sånt? Er det samme katta med forskjellig pelslengde? Er sikker på at dere kattekjennere her inne vet svaret! Endret 8. mai 2006 av la Flaca
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Jepp, somali er en variant av abyssineren. Det er i bunn og grunn en langhåret abyssiner.
la Flaca Skrevet 8. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2006 Ahah! Da var det som jeg trodde da! Utrolig fine katter, Somaliene!
Snupsi79 Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har fått meg en somali idag Eller rettere sagt, jeg fikk "tilslaget" om jeg kan si det slik. Får den til fredag, og jeg gleder meg noe vanvittig. De er så utrolig vakre, og jeg ser virkelig frem til å få et nytt familiemedlem hos oss
Gjest Ninakanin Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 ja somalier er nydelige! de står på listen min over "dyr jeg engang skulle ønske jeg kunne hatt..." men det er en del dyr der desverre jajja, får bare håpe på at jeg kan åpne dyrehage en gang
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Kan noen fortelle meg litt om gemyttet til Somali-kattene? Jeg synes også de er utrolig vakre, og om jeg skal ha meg rasekatt noen gang står den høyt på lista. Men jeg har også en veldig lang liste da...
Snupsi79 Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 (endret) Somali : Somali ser ut som en korthårete kusine/fetter av abyssineren, men har en halvlang pels. Dengang da langhårete kattunger først dukket frem i abyssinerkull ble de betraktet som uønsket. Men på 60-tallet begynte man å interessere seg for disse vakre kattene og et avlingsprogram ble startet. mer.. Abyssiner : Abyssineren er en av de eldste tamkattsrasene, og etter gamle egyptiske malerier og skulpturer å dømme, stammer den direkte fra de hellige kattene i Egypt. mer... Innlegget er endret i henhold til Kvinneguidens regler om kopirett. Veslejenta - moderator Endret 8. mai 2006 av Veslejenta
Gjest Ninakanin Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 Det er mye abysiner i en ocikatt, og jeg har ocikatt. De er helt fantastiske! Som små hunder
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Takk for svar:-) Det virker som utrolig fine katter. Ikke for det, vi har en stor personlighet av en huskatt nå (som også har noen hundesider), men jeg er ganske fascinert av noen av rasekattene også.
la Flaca Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2006 Det er mye abysiner i en ocikatt, og jeg har ocikatt. De er helt fantastiske! Som små hunder ← Hva er Ocikatt? Vi skulle kjøpe Abyssiner da jeg var mindre. Den skulle velges ut på en rasekattutstilling der både mødre og kull var med. Men så ble det tilfeldigvis sånn at mamma forelsket seg hodestups i en siamesergutt istedet. Jeg innbiller meg at den typen katter har en del til felles. Siameseren er også mer som en hund i oppførsel og krever mye. Jeg tror for eksempel ikke de har det godt hvis de skal gå hjemme alene store deler av dagen, med mindre de har en kompis. Det er vel noe en bør tenke på før en anskaffer katt i den sjangeren.
la Flaca Skrevet 9. mai 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. mai 2006 Jeg har fått meg en somali idag Du skal vite at akkurat nå sitter det ei jente et sted i Norge som er ekstremt misunnlig på deg! Gratulerer og lykke til med pus!
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #13 Skrevet 9. mai 2006 Du skal vite at akkurat nå sitter det ei jente et sted i Norge som er ekstremt misunnlig på deg! Gratulerer og lykke til med pus! ← Det er nesten så jeg er misunnelig på meg selv også Nedtelling : 3 dager igjen til pusi kommer
Gjest Ninakanin Skrevet 9. mai 2006 #14 Skrevet 9. mai 2006 (endret) Hva en Ocikatt er? En ocikatt er verdens beste katt! Den ble til gjennom en krysning av siameser og abysiner, hvor man skulle prøve å få til en abysiner med siameserens tegninger. Men så kom det ut en puse med prikker!!! Senere har det blitt blandet inn litt britisk korthår bla. for å få forskjellige fargevariasjoner, og nå er det et hav av farger å velge i! Min nye kattunge er sølvkanel, sansynligvis den eneste fertile hannkatten i Norge med denne fargen Stolt pusemamma... Så gemyttet er nydelig! De har vennligheten og det sosiale fra både siameseren og abysineren, og er som små hunder. Prater masse med deg, iallefall hvis du har bare en. Men ikke sånn irriterende høy mjauing. Snarere noen rare koselige "oci-knirkelyder", halve mjau på en måte. "Mjah mjah mjah?" kan den finne på å si når du smører på skiven din og finner frem skinke. "er det til meg?" Du lærer fort hva ocien din sier til deg... Og de sier mye rart! Nei jeg er helt ocifrelst, jeg! Kjøpte den første ved en tilfeldighet, men fant fort ut at jeg fikk mye mer enn jeg trodde: Felix er bare verdens beste! Han skal være med på alt. Drikker vann i vasken, sitter fint og følger med når jeg lager mat (men maser ikke! Bare ser at jeg gjør alt riktig, for tenk... ), ser på Animal Planet på kveldene (sitter oppå akvariet "sitt", godt og varmt i baken der), henter leker som du hiver og legger dem fint i hånda for et nytt kast, eller finner frem leker på eget iniativ og legger dem foran deg mens han sier "mjah?" og tar deg forsiktig på foten med poten sin, kommer snikende hver natt og løfter dyna heeelt forsiktig og legger seg inntil, myk som fløyel Så nå er vi spent på å se hvem den andre fjotten her er! Har bare hatt ham siden lørdag! Endret 9. mai 2006 av Ninakanin
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. mai 2006 #15 Skrevet 9. mai 2006 Aiai, googlet akkurat ocikatt! :-D Det var en vidunderskjønn katt det! Jeg som alltid har tenkt jeg ville ha abyssiner vurderer å gå til anskaffelse av ocikatt. Ser ut til at de har samme gemytt som abyssineren også
Gjest Ninakanin Skrevet 9. mai 2006 #16 Skrevet 9. mai 2006 Aiai, googlet akkurat ocikatt! :-D Det var en vidunderskjønn katt det! Jeg som alltid har tenkt jeg ville ha abyssiner vurderer å gå til anskaffelse av ocikatt. Ser ut til at de har samme gemytt som abyssineren også ← det hørtes ut som en lur tanke!! er helt nydelige kattunger til salgs nå i bergensområdet, søsknene til Idefix! en jentepus i samme farge som idefix, og en sølv sortspottet! namnam!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 10. mai 2006 #17 Skrevet 10. mai 2006 det hørtes ut som en lur tanke!! er helt nydelige kattunger til salgs nå i bergensområdet, søsknene til Idefix! en jentepus i samme farge som idefix, og en sølv sortspottet! namnam! ← Hvis det er en annonse på nettet om disse tror jeg at jeg så dem i går Må nok dessverre se det an til jeg bor på et mer stabilt sted med mer stabile arbeidsforhold først....
Gjest I.A Skrevet 28. januar 2010 #18 Skrevet 28. januar 2010 I'm sorry to inform you that somali cat is not the same as abbysinian cat. They're different as the two nations are different the nature also is different. Good luck and leave a message if you have any more questions. Regards I.A
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #19 Skrevet 29. januar 2010 I'm sorry to inform you that somali cat is not the same as abbysinian cat. They're different as the two nations are different the nature also is different. Good luck and leave a message if you have any more questions. Regards I.A Hva er forskjellen bortsett fra at Somali er langhåret og abyssineren korthåret? (What's the difference other than the hairlength?) Disse kattene krysses jo med hverandre når det avles, og man får frem "varianter". Samme gemytt, farger, øyenfarge osv, bortsett fra hårlengden. Krysser man en somali og en abyssiner, kan man få både abyssinere (som kalles "varianter") og somalier. Jeg er litt usikker på om man kan krysse varianter tilbake på abyssinere, men man kan definitivt bruke variantene til å parre somalien med, i ogmed at variantene er langhårsbærere. Det blir vel nesten det samme som med de orientalske rasene balineser og siameser, som også er lov å krysse i avlen.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 29. januar 2010 #20 Skrevet 29. januar 2010 I'm sorry to inform you that somali cat is not the same as abbysinian cat. They're different as the two nations are different the nature also is different. Good luck and leave a message if you have any more questions. Regards I.A Don't be sorry, I was merely curious This is a 4 year old thread btw.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå