Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Dersom du bodde i et land der det var krig, ville du da ha fått barn? Med krig mener jeg aktiv krig, med bomber skyting og slikt.

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Nei. Jeg syns trygghet er en forutsetning for å få barn.

Gjest LoisLane
Skrevet

Det opplagte her er jo å si nei.

Men i praksis vet vi jo at de som bor i land der det er krig, faktisk velger å få barn. Har ingen grunn til å tro at de er mer dumme eller mindre ansvarsløse - tror ikke vi kan klare å sette oss inn i en slik virkelighet i det hele tatt. Det viser seg at folk fortsetter å få barn under de mest ekstreme forhold - det kan være mange grunner: Ingen tilgang til prevensjon, dypere forplantningsinstinkt, behov for håp og normalitet osv.

Gjest Gjest1
Skrevet

Vet ikke om jeg ville valgt bevisst å få barn, men kan tenke meg at i en krigssituasjon er vel ikke prevensjon det som er lettest eller høyest prioritert å importere. Ikke vet jeg, men barn blir jo født under de aller fleste omstendigheter.

Gjest Gjest
Skrevet

Instinktivt ønsker man seg kanskje flere barn, når dødeligheten er større?

Gjest Gjest
Skrevet

vil vel tro at tilgang på prevansjon er vanskelig/ikke eksisterende, og at det er en av grunnene.

Gjest 1111
Skrevet
vil vel tro at tilgang på prevansjon er vanskelig/ikke eksisterende, og at det er en av grunnene.

Det vil jeg og tro.

Litt vanskelig for meg å svare på dette da jeg ikke har et ønske om barn i utgangspunktet, uavhengig om jeg bor i et krigsherjet land eller ikke. Men hvis jeg skal prøve å sette meg i situasjonen så tror jeg nok at jeg ville valgt bort barn hvis jeg hadde muligheten til det; jeg ville i alle fall ikke gått bevisst inn for å lage et barn.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Besteforeldrene mine valgte bevisst å ikke få barn under 2. verdenskrig, så da er det vel mulig for de fleste? De fikk forøvrig to barn før krigen og tre etter.

Skrevet
Det opplagte her er jo å si nei.

Men i praksis vet vi jo at de som bor i land der det er krig, faktisk velger å få barn. Har ingen grunn til å tro at de er mer dumme eller mindre ansvarsløse - tror ikke vi kan klare å sette oss inn i en slik virkelighet i det hele tatt. Det viser seg at folk fortsetter å få barn under de mest ekstreme forhold - det kan være mange grunner: Ingen tilgang til prevensjon, dypere forplantningsinstinkt, behov for håp og normalitet osv.

Enig :Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Ville nok ikke planlagt det, nei. Men det kunne nok sikkert ha skjedd likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, naturligvis ville jeg ha barn uansett om det er krig eller fredelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...