Gjest gjesta Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Dersom du bodde i et land der det var krig, ville du da ha fått barn? Med krig mener jeg aktiv krig, med bomber skyting og slikt.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Nei. Jeg syns trygghet er en forutsetning for å få barn.
Gjest LoisLane Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Det opplagte her er jo å si nei. Men i praksis vet vi jo at de som bor i land der det er krig, faktisk velger å få barn. Har ingen grunn til å tro at de er mer dumme eller mindre ansvarsløse - tror ikke vi kan klare å sette oss inn i en slik virkelighet i det hele tatt. Det viser seg at folk fortsetter å få barn under de mest ekstreme forhold - det kan være mange grunner: Ingen tilgang til prevensjon, dypere forplantningsinstinkt, behov for håp og normalitet osv.
Gjest Gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Vet ikke om jeg ville valgt bevisst å få barn, men kan tenke meg at i en krigssituasjon er vel ikke prevensjon det som er lettest eller høyest prioritert å importere. Ikke vet jeg, men barn blir jo født under de aller fleste omstendigheter.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Instinktivt ønsker man seg kanskje flere barn, når dødeligheten er større?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 vil vel tro at tilgang på prevansjon er vanskelig/ikke eksisterende, og at det er en av grunnene.
Gjest 1111 Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 vil vel tro at tilgang på prevansjon er vanskelig/ikke eksisterende, og at det er en av grunnene. ← Det vil jeg og tro. Litt vanskelig for meg å svare på dette da jeg ikke har et ønske om barn i utgangspunktet, uavhengig om jeg bor i et krigsherjet land eller ikke. Men hvis jeg skal prøve å sette meg i situasjonen så tror jeg nok at jeg ville valgt bort barn hvis jeg hadde muligheten til det; jeg ville i alle fall ikke gått bevisst inn for å lage et barn.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 vil vel tro at tilgang på prevansjon er vanskelig/ikke eksisterende, og at det er en av grunnene. ← Besteforeldrene mine valgte bevisst å ikke få barn under 2. verdenskrig, så da er det vel mulig for de fleste? De fikk forøvrig to barn før krigen og tre etter.
Jasmin Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 Det opplagte her er jo å si nei. Men i praksis vet vi jo at de som bor i land der det er krig, faktisk velger å få barn. Har ingen grunn til å tro at de er mer dumme eller mindre ansvarsløse - tror ikke vi kan klare å sette oss inn i en slik virkelighet i det hele tatt. Det viser seg at folk fortsetter å få barn under de mest ekstreme forhold - det kan være mange grunner: Ingen tilgang til prevensjon, dypere forplantningsinstinkt, behov for håp og normalitet osv. ← Enig
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 Ville nok ikke planlagt det, nei. Men det kunne nok sikkert ha skjedd likevel.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Ja, naturligvis ville jeg ha barn uansett om det er krig eller fredelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå