Ugla Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Det undrer meg at det er så få som flagger i dag, 8. mai. Nå har jeg gått en lang tur, og gikk forbi mange flaggstenger. Men det var kun EN som flagget. Hvordan er det der du bor, og hva mener du om det?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 At krigens sår har begynt å heles? Eller mest sannsynlig har den blitt mer glemt. Synes generelt at det er færre og færre som flagger på offentlige flaggdager, det blir bare på 17. mai folk husker eller gidder å flagge.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Det undrer meg at det er så få som flagger i dag, 8. mai. Nå har jeg gått en lang tur, og gikk forbi mange flaggstenger. Men det var kun EN som flagget. Hvordan er det der du bor, og hva mener du om det? ← Jeg er veldig interessert i 2. verdenskrig og beundrer alle som opplevde den og kjempet for frihet, men nå er det 61 år siden Tyskland trakk seg ut av Norge. Jeg synes det ærlig talt det begynner å bli på tide å komme seg videre. Nå snakker jeg selvsagt om selve markeringen, men viktigheten av å lære feilene under før og under 2. verdenskrig er selvfølgelig viktig.
Gjest Elfrida Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Jeg er veldig interessert i 2. verdenskrig og beundrer alle som opplevde den og kjempet for frihet, men nå er det 61 år siden Tyskland trakk seg ut av Norge. Jeg synes det ærlig talt det begynner å bli på tide å komme seg videre. ← Nå er det 2000 år siden Jesus ble født, er det ikke på tide å komme seg videre? Det er nesten 200 år siden vi fikk en grunnlov her i landet, kan det være noe å flagge for nå så lenge etterpå?
Leo Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Vel, enn så lenge er det offentlig flaggdag og da synes jeg man skal flagge så sant man har flaggstang og mulighet til å få flagget opp og ned igjen til riktig tid.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Nå er det 2000 år siden Jesus ble født, er det ikke på tide å komme seg videre? Det er nesten 200 år siden vi fikk en grunnlov her i landet, kan det være noe å flagge for nå så lenge etterpå? ← Så du synes annen verdenskrig skal markeres de neste 2000 årene? Enkelte markeringer er viktigere enn andre, og det skjønner du. Ikke spill dum, eller trenger du ikke å spille dum?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Nå er det 2000 år siden Jesus ble født, er det ikke på tide å komme seg videre? ← Jepp!
Gjest Elfrida Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 Hvorfor skal vi slutte å markere at Norge ble fritt igjen 8. mai, bare for å 'komme oss videre'? Hvordan kommer vi oss videre ved å glemme krigen? Er det et slags framskritt mener du? Jeg syns det er vel så viktig å minnes en krig som ganske nylig har vært nært inn på livet til mange nordmenn, og som har preget en hel generasjon som har vokst opp under og etter krigen, enn at vi flagger når Mette-Marit har bursdag feks.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #9 Skrevet 8. mai 2006 Hvorfor skal vi slutte å markere at Norge ble fritt igjen 8. mai, bare for å 'komme oss videre'? Hvordan kommer vi oss videre ved å glemme krigen? Er det et slags framskritt mener du? ← Ja. Det er et framskritt å komme seg videre enn å dvele på fortiden til det uendelige. Det kan godt være at noen mener at man bør holde på markeringen lenger enn 60 år, men en gang vil effekten av en markering ta slutt. Jeg mener at den allerede har gjort det. Jeg syns det er vel så viktig å minnes en krig som ganske nylig har vært nært inn på livet til mange nordmenn, og som har preget en hel generasjon som har vokst opp under og etter krigen, enn at vi flagger når Mette-Marit har bursdag feks. ← Krigen skal undervises i og man skal vite viktigheten av feilene som ble gjort, i tillegg se det i sammenheng av dagens samfunn. Det trenger ikke å være noe motsetning mot det og det å ikke ha en egen flaggdag. Jeg er republikaner, så for min del kan de godt slutte å flagge for Harald også.
Amanlis Skrevet 8. mai 2006 #10 Skrevet 8. mai 2006 For det første så synes jeg alle som har flaggstang forplikter seg til å flagge på flaggdager. For det andre så synes jeg vi skal fortsette å flagge 8. mai. Ikke minst av respekt for de som kjempet i krigen, og for de som fortsatt lever og som opplevde den.
Fakse Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 Jeg synes man bør flagge på de flaggdagene som er, og det satser jeg på å gjøre når vi får oss flaggstang. Selv de religiøse dagene, på tross av at vi ikke er kristne. Jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med å skaffe seg en flaggstang dersom man bare bruker den en gang eller to i året.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #12 Skrevet 8. mai 2006 Ahhhh da jeg gikk på tur i mitt nye nabolag i sted la jeg merke til at hele den lange gaten hadde flagget fremme.... jeg begynte å lurte på om hele gjengen hadde bursdag samtidig eller om det var noen kongelige som hadde bursdag... jeg burde selvfølgelig tenkt på at det er 8 mai i dag!
Gjest Zim-zum Skrevet 8. mai 2006 #14 Skrevet 8. mai 2006 Det var ikke rare flaggraden her i nabolaget heller. Jeg synes at det er trist at ikke flere bryr seg om å flagge i dag, for flaggingen er jo for å minnes alle de som ofret livene sine for at vi skulle få leve i den friheten vi har i dag. Man tar liksom friheten for gitt, kan det se ut som. Men den er jo ikke det. Å markere friheten med å flagge en dag i året, betyr ikke det samme som å grave seg ned i fortiden og ikke komme videre. Det er to forskjellige ting.
Skravla Skrevet 8. mai 2006 #15 Skrevet 8. mai 2006 (endret) Her har det vært flagget i dag. Men hørte mange naboer på uteområdet som ikke ante hvorfor vi flagget, men så fant de ut det på nabobbordet - det var styreformann som hadde bursdag. Den synes jeg var god...... :grine2: Jeg måtte si fra hvorfor de flagget - nemlig at det var frigjøringsdagen, og da var tilbakemeldingen "åja fra Sverige". Jeg følte meg gammel da og tenkte at det faktisk finnes en del historieløse nordmenn. Rettet skriveleifer. Endret 8. mai 2006 av Skravla
Gjest Skrevet 8. mai 2006 #16 Skrevet 8. mai 2006 (endret) Jeg er en av de som ærlig talt glemte hele greia.. Men så har jeg ikke flaggstand og putter bare flagget på verandaen på 17 mai hehe.. Men jeg skylder på at jeg kun er 19 år og ikke har lært alle flaggdagene enda.. Endret 8. mai 2006 av Gjest
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #17 Skrevet 8. mai 2006 Her i nabolaget var det mange flagg som vaiet.- Men så bor det nesten bare pensjonister her, da.... Jeg hadde ikke kommet på å flagge selv, dersom jeg ikke hadde sett alle flaggene. Men jeg visste da umiddelbart hvorfor alle flagget! Elementært!
Gjest FireFighter Skrevet 8. mai 2006 #18 Skrevet 8. mai 2006 det var nesten ingen som flagget rundt her hvor jeg bor heller.
Mini_me Skrevet 8. mai 2006 #19 Skrevet 8. mai 2006 For det første så synes jeg alle som har flaggstang forplikter seg til å flagge på flaggdager. For det andre så synes jeg vi skal fortsette å flagge 8. mai. Ikke minst av respekt for de som kjempet i krigen, og for de som fortsatt lever og som opplevde den. ← Enig.. En flaggstang forplikter...en skal også respektere klokkeslettet for flagging....
Gjest Fruktfat Skrevet 8. mai 2006 #20 Skrevet 8. mai 2006 her flagget stort sett alle med flaggstang, jeg har ikke sett noen med flaggstang som _ikke_ flagget, ihvertfall. i tillegg har veldig mange -de som har?- flagget fra verandaen. her bor det flest folk under 35.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå