Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. desember 2002 #1 Skrevet 3. desember 2002 Siden jeg var noe uheldig med plasseringen av dette emnet tidligere (nå slettet) så tenkte jeg at jeg skulle starte en tråd om graviditet og overvekt. For meg virker det rett og slett livsfarlig å være kanskje 30-60 kg. overvektig og samtidig være gravid hvor man jo legger på seg enda mer. Blodtrykk av en annen verden, for stor belastning på knærne, ryggproblemer, økt risiko for bekkenløsning (som kan føre til at du havner i rullestol), pusteproblemer og større sjanse for komplikasjoner under fødsel. Jeg synes det er rart at kvinner som er sterkt overvektige blir gravide før de har kommet seg ned til en vekt som ligger 5-10 kg. over normalen (i forhold til høyde). Tenker de ikke på den økte risikoen for varige helseskader? Man skal jo være frisk til å kunne ta seg av barnet etterpå. Og kom ikke å si at dette bare er tull, det finnes massevis av artikler og leger som ser svært alvorlig på dette med overvekt og graviditet. Milla
Gjest sexysadie Skrevet 3. desember 2002 #2 Skrevet 3. desember 2002 http://www.berlingske.dk/artikel:aid=236160/
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2002 #3 Skrevet 3. desember 2002 Lurer egentlig på hvorfor du er så engasjert i all denne gravidepraten.... Du som sier du aldri skal få barn, hvorfor gidder du å bruke tid på å engasjere deg i det da??? Men du får sikkert masse tips!!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2002 #4 Skrevet 3. desember 2002 Forstår risikoen for en graviditet ved fedme. I etter å ha lest en del repotasjer om graviditet og fedme, så bør en være obs på dette. Men samtidlig så er det en del folk som har problemer med kroppen, fordi om en spiser moderat med mat, og sunn mat. Og de har all rett og er like gode foreldre som "tynne" folk. Det skulle vel heller ha vært større opplysning om riktig kosthold under svangerskapet. Og ellers dette med å røre seg mye. Hyppigere kontroller. osv. Genetisk vil vel kanskje disse barna arve mors gener og ha anlegg til fedme. Men ved tidlig å ta tak i problemet, tro jeg det kan løses. Også mødre som er overvektige og har planer om å etablere familie, bør tenke nøye gjennom hva de kan gjøre for å redusere risikoen for evt. komplikasjoner.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2002 #5 Skrevet 3. desember 2002 Lurer egentlig på hvorfor du er så engasjert i all denne gravidepraten.... Du som sier du aldri skal få barn, hvorfor gidder du å bruke tid på å engasjere deg i det da??? Men du får sikkert masse tips!!! :D Kan man ikke ha interesse for denne saken fordi om man ikke kan bli gravid da?
Usikker Skrevet 3. desember 2002 #7 Skrevet 3. desember 2002 Vil vel tro det er en risiko......... men jeg regner med at den legen som vedkommende bruker informerer om dette!!!! At denne foretar nødvendige undersøkelser og oppfølginger som er nødvendig! Nå uttaler jeg meg ikke på medisinsk grunnlag.......men det er også risiko forbundet med røyking og graviditet............ Det er mye som er farlig og risikobetinget her i verden! Det farligste fettet er vel det som ligger på innsiden av årene våre, fettet trenger ikke å synes utenpå for å være farlig.! Men - dette var nå bare mine synspunkter da! Trivel med seg sjøl og kroppen sin tror jeg er viktigst! 8)
Silfen Skrevet 3. desember 2002 #8 Skrevet 3. desember 2002 Enkelte er overinteressert i emnet ser det ut til! Jeg er feit, jeg har vært gravid to ganger, aldri hatt en plage, normalt store barn bla bla bla bla bla. Men i enkeltes perfekte verden burde ikke slikt vært lov, bla bla bla bla bla bla. Ja, selvfølgelig ser jeg risikoene ved svangerskap og overvekt, men det blir hva man gjør det til. Skal alle som ikke har enkeltes syn på ideal vekt aldri få barn fordi de trives med seg selv og ikke har planer om å bli josie kidd? Jeg la på meg kjempemye i mitt første svangerskap. Fra å være 10 kilo over matchvekt, var jeg 30 kilo over etter jeg fødte. Jeg var rett og slett uopplyst. Jeg "led" av den gamle troen om at man må spise for to og ingen sa noe til meg selv om kiloene raste på. Fremdeles 30 kilo over matchvekt ble jeg gravid igjen. Denne gangen la jeg ikke et grann på meg av unødvendig fett. OPPLYSNING, det er viktig det! Merete, hva mener du med: Genetisk vil vel kanskje disse barna arve mors gener og ha anlegg til fedme. Men ved tidlig å ta tak i problemet, tro jeg det kan løses.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2002 #9 Skrevet 3. desember 2002 Forstår ikke hvorfor en person som ikke kan få barn selv, og som virker som er drittlei alle gravide, gidder å starte en tråd under Graviditet om svangerskap og overvekt. Hva er dine motiver, Milla?
Gjest Hilde Skrevet 3. desember 2002 #10 Skrevet 3. desember 2002 Må si at jeg under meg hvorfor folk som tydelig har uttalt at de aldri skal barn gidder å engasjere seg i dette. Tror dere virkelig at de menneskene dette berører ikke selv er klar over hva de gjør ?? Tror dere ikke at gravide kvinner i Norge har god nok oppfølging fra leger ? Eller er det bare følelsen av å atter en gang rakke ned på andre mennesker som er drivkraften ? Hvorfor ikke heller engasjere seg i noe nyttig ... f.eks. eldreomsorgen her til lands, utviklingen i kriminaliteten og tilstander på våre sykehus ...
Gjest Starya Skrevet 3. desember 2002 #11 Skrevet 3. desember 2002 Merete, hva mener du med: Sitat: Genetisk vil vel kanskje disse barna arve mors gener og ha anlegg til fedme. Men ved tidlig å ta tak i problemet, tro jeg det kan løses. Nå er det jo engang slik at for mange ligger kroppsformen i familien. Og har man genetisk anlegg for å legge på seg kan man forsøke å forebygge dette. (tror det var noe sånt hun mente) Jeg har ei veninne som er tynn som en strek, og det er IKKE fordi hun lever sunt! Hele familien hennes er slik.. På samme måte kan andre være på den runde siden, selv om de faktisk lever sunt. Når det gjelder meg selv, så var jeg fyldig da jeg ble gravid, men langt i fra fet. Jeg la på meg 20 kilo i svangerskapet, 19 av disse var borte to dager etter fødselen.. (mye vann) Desverre fikk jeg hypothyreose en tid etterpå, og en del kilo kom sigende tilbake.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #12 Skrevet 4. desember 2002 Correct me if I am wrong; men jeg mener å ha hørt at dersom man går gjennom prøverør så er det mange som får beskjed om at de må miste noen kg før dette blir gjennomført. Har jeg helt feil her. Det er verken sunt å være for overvektig eller for tynn. Heldigvis er oppfølgingen av gravide her i landet noe av det beste man finner og oppfølgingen er helt tipp topp.
fruenge Skrevet 4. desember 2002 #13 Skrevet 4. desember 2002 Ah jeg vet det. Det er farlig å være overvektig, det er jeg veldig klar over. Og jeg er så glad for at jeg har hoen nettvenner som minner meg på det litt her og der. For ikke bare er jeg feit, men jammen blir jeg sett på som dum også. tror dere av vi som er overvektige unngår å lese om ting som omhandler oss, I redsel for å bli såret? Tror dere at vi stikker hodet i sanden for ikke å få opplysninger- at vi ikke tør å møte virkeligheten og den faktiske informasjonen? ja for hvis det er det dere tror så vil jeg si følgende; det er bedre å være feit enn å være dum, for hvis man er feit så kan man slanke seg men hvis man er dum så har du jammen ikke mye sjans. Og den dumm er (bare for å unngå forvirrelser i en enkelt kvinnes hode, er ikke meg men de som tilstadihet minner oss på slik ting, liksom for å hjelpe meg å huske) Jeg lider av en spiseforstyrrelse Milla, det har jeg gjort i over 20 år, det har resultert i at jeg er et sted mellom 30-0g 40 kg overvektig. Jeg, mer enn noen annen merker hva dette gjør for kropp og psyke. Jeg er fullstendig klar over at dette kan ta livet av meg, og nettopp det skaper enda mer stress og forverrer sykdommen. Så jeg venter en god forklaring på hva som var hensikten med innlegget.
Usikker Skrevet 4. desember 2002 #14 Skrevet 4. desember 2002 Sier det enda en gang jeg: Bedre å være tjukk i kroppen enn tjukk i hue! 8)
fruenge Skrevet 4. desember 2002 #15 Skrevet 4. desember 2002 Kjære usikker, til å kalle seg Usikker synes jeg du er utrolig sikker i uttalelsen din her. FLOTT GO GIRL!
diddi Skrevet 4. desember 2002 #16 Skrevet 4. desember 2002 HALLOOOOOOO HVOR HAR SAKLIGHETEN GJORT AV SEG?? HAR DERE PAKKET DEN INN UNDER TREET??? Jeg var 30 kilo over "idealvekt" da jeg ble gravid med mitt første barn. Gikk opp kun 7, og ned igjen allerede når barnet var ute. Da hadde jeg passert 100 kg rett før fødselen. Ikke ideelt, og sikkert ikke sunt. Men det var nå slik det var. Og det var en periode hvor jeg for første gang på lag tid kunne slappe av og være stolt av kroppen min. Det var deilig. Jeg spiste ikke for to, og spiste passe sunt. Og ingen kommenterte vekten. De var heller målløse dersom jeg sa den. (er 174 høy) For det hadde de ikke trodd. Det var nok en belastning for kroppen ja. Fikk bekkelåsning, men det hadde nok heller med kontor-sitting enn vekt å gjøre.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 4. desember 2002 #17 Skrevet 4. desember 2002 Correct me if I am wrong; men jeg mener å ha hørt at dersom man går gjennom prøverør så er det mange som får beskjed om at de må miste noen kg før dette blir gjennomført. Har jeg helt feil her. Neida, det er helt riktig at mange kvinner må slankes før de evt. kan få begynne på prøverørsbehandling. Men mange kvinner som er overvektige får også beskjed av legen sin om å slanke seg før de kaster p-pillene. Milla
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 4. desember 2002 #18 Skrevet 4. desember 2002 Tror dere at vi stikker hodet i sanden for ikke å få opplysninger- at vi ikke tør å møte virkeligheten og den faktiske informasjonen? Så jeg venter en god forklaring på hva som var hensikten med innlegget. Jeg tror nok at mange stikker hodet i sanden FruEnge. Denne tråden handlet om overvekt og graviditet, ikke overvekt generelt. Når man veier over 30 kg. mer enn det man skal så er det en enorm belastning på kroppen, og når man i tillegg ønsker å bli gravid før man har gått ned i vekt kan man virkelig spørre hvor fornuften har blitt av. Dette handler ikke om å rakke ned på de som fra før av føler seg fete og mislykkede, det handler mer om å tenke på at man også skal ta seg av barnet når det er født, og ikke dø av fedme før man fyller 40. Milla
fruenge Skrevet 4. desember 2002 #19 Skrevet 4. desember 2002 Jeg forstår jo selvfølgelig at det hanlet om gravide og overvektige, regner jo med at du plasserer tema under der det hører hjemme. Et lite spm, synes du at kreftsyke/eller alvorlig syke skal få "lov" til å føde barn? For det er i enkelt tilfeller, som i mitt, det det er snakk om. Jeg er syk, og ønsker å bli gravid.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 4. desember 2002 #20 Skrevet 4. desember 2002 Et lite spm, synes du at kreftsyke/eller alvorlig syke skal få "lov" til å føde barn? For det er i enkelt tilfeller, som i mitt, det det er snakk om. Jeg er syk, og ønsker å bli gravid. He He, du forsøker og sette meg fast nå skjønner jeg, men jeg kan faktisk svare deg. Hvis man er så alvorlig syk at man risikerer å dø mens barnet er svært ungt så bør man etter min mening tenke seg godt om før man setter barn til verden- evt. gjøre tiltakt som sikrer barnets fremtid når det gjelder økonomi og ikke minst trygghet. Gjøre en avtale om adopsjon etter ens død. Den type ting. Men det er veldig egoistisk og sette ett barn til verden og vite at man aldri skal få se barnet vokse opp. Det er selvsagt en vakker tanke- at ett barn vil leve videre etter din død- men døden er ikke glamorøs, og livet er ikke en sentimental såpeopera. Milla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå