Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt trampoline i hagen i 7 år nå, og hittil ingen skader. Selvsagt hopper de uten sko, men de er alltid flere som hopper samtidig. Det er jo ikke noe gøy å være alene! Vi har ikke sikkerhetsnett, og ingen har ramlet av trampolina til dags dato. Noen ganger er også hunden oppå der sammen med dem. Alt kan selvsagt være farlig, men med normal bruk er ikke en trampoline noen større helserisiko enn inaktive unger som sitter framfor tv/pc hele dagen. Nå bor ikke vi i boligfelt, og det er kun egne unger og de som til enhver tid er på besøk som benytter trampolina. Det er i alle fall ikke tvil om at ungene har det kjempegøy sammen på den! Skulle de nå brekke en arm, så er det vel ikke verdens undergang. Det skjer da av og til på fotballbanen, skøyteisen eller kjøkkengulvet også. Skrammer og skrubbsår er en naturlig del av oppveksten og lærer ungene balanse og beregning.

Skrevet
Det er jo ikke noe gøy å være alene!

Nei, det var det jeg tenkte også.

*mimrer om barndomens sjeldne men fantastiske trampolineopplevelser*

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mye farligere å hoppe flere om gangen på trampoline enn det er å sykle uten hjelm.

Hvilke forutsetninger har du til å fremme denne påstanden? Såvidt jeg kan se, har ikke trampolineinstruktører noe med sykkelulykker å gjøre.

Min samboer ville kommet for å hente ditt barn, hvis det skadet seg, både på sykkel og på trampolinen, med ambulanse.

Det han er mest opptatt av når det gjelder sikring av barn, er sikkerhetssele i bil, og sykkelhjelm på sykkel. Han ser selvfølgelig bare de mer alvorlige ulykkene, men han mener definitivt at det er mye farligere i trafikken enn på trampolina med flere enn en oppå...

Gjest Gjest1
Skrevet
Det er mye farligere å hoppe flere om gangen på trampoline enn det er å sykle uten hjelm.

Når flere hopper om gangen på en trampoline, blir nettet i trampolinen skjevt belastet. Sviktet i strikkene avhenger av barnas vekt, noe som så klart vil variere ettersom hvor gamle/store barna er.

Poenget mitt er bare at mange blir hysteriske når jeg sier at mine barn får sykle uten hjelm, men de lar gjrne mange barn hoppe samtidig på en trampoline.

Evelina - tidligere trampolineinstruktør.

Jeg begriper ikke poenget med å la barna sykle uten hjelm. Nå handler ikke ikke denne tråden om det, men følte behov for å si det uansett.

Har hatt trampoline i hagen i 7 år nå, og hittil ingen skader. Selvsagt hopper de uten sko, men de er alltid flere som hopper samtidig. Det er jo ikke noe gøy å være alene! Vi har ikke sikkerhetsnett, og ingen har ramlet av trampolina til dags dato. Noen ganger er også hunden oppå der sammen med dem. Alt kan selvsagt være farlig, men med normal bruk er ikke en trampoline noen større helserisiko enn inaktive unger som sitter framfor tv/pc hele dagen. Nå bor ikke vi i boligfelt, og det er kun egne unger og de som til enhver tid er på besøk som benytter trampolina. Det er i alle fall ikke tvil om at ungene har det kjempegøy sammen på den! Skulle de nå brekke en arm, så er det vel ikke verdens undergang. Det skjer da av og til på fotballbanen, skøyteisen eller kjøkkengulvet også. Skrammer og skrubbsår er en naturlig del av oppveksten og lærer ungene balanse og beregning.

Det jeg er mest redd for mtp fall i forbindelse med trampoline er ikke arm- eller benbrudd. Det er skader i hode, rygg og nakke. Slike skader kan få store følger for lang, lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet
Alt kan selvsagt være farlig, men med normal bruk er ikke en trampoline noen større helserisiko enn inaktive unger som sitter framfor tv/pc hele dagen.

http://www.aftenposten.no/helse/article854836.ece

Jepp, er helt enig. Send barna ut for å hoppe på trampoline, klatre i trær, hoppe på ski og gjøre masse ting de får blåmerker av. Da jeg var liten hadde jeg alltid sår og blåmerker masse steder på kroppen, og jeg er sikker på at det bare var sunt. Ikke vær så redd for at barna skal skade seg. De tåler et skrubbsår eller 10. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...