Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 http://www.aftenposten.no/dyr/article1305833.ece Jeg skjønner jo at man får medfølelse med kattene som er avbildet og tatt med hit, og katten med sår (?) på bakbeina vekker følelser hos meg også. På den annen side er det fortsatt igjen tusenvis av katter i tilsvarende situasjon der nede, og sikkert tusenvis av løskatter her i Norge som ikke har det bedre enn de på bildene. All respekt til de som vil og kan bruke så mye penger for å hjelpe noen, men jeg reagerer på prioriteringene; for det første har de ikke nye eiere til kattene (!). Det løser seg sikkert med all den oppmerksomheten, men disse kattene tar vel "plassen" til norske katter som trenger nye hjem - det blir litt som å la katten sin få et par kull med kattunger man ikke vet hvor man skal gjøre av. For det andre; om de har brukt 50 - 100 000 kr på prosjektet ville disse pengene kunne hjulpet langt flere katter her eller i Spania, f eks til kastrering, holdningsskapende arbeid eller omplasseringsarbeid. Eventuelt en "totalkampanje" i en mindre kommune i Norge (eller tilsvarende i Spania) med innfanging, kastrering og vaksinering, omplassering og evt avliving for de kattene som ikke er tamme/man ikke finner nye hjem til. Det er selvsagt også mange andre tingg enn "kattesaken" man kunne brukt pengene til, men det synes jeg er irrelevant. Jeg er glad i katter, og synes det er trist og unødvendig at mange katter ikke har noe hjem, men jeg synes det ville vært bedre å bruke ressursene på å hjelpe mange katter framfor noen få, og kanskje prioritert varige løsninger i stedet... Jeg tror det går en ny brun katt der nede og tigger mat og kos nå, liksom...
Gjest gjesta Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Tenkte akkurat det samme da jeg leste den artikkelen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Er faktisk helt enig med trådstarter. Det er så lite monn i å gjøre slike ting. Å hjelpe kattene på stedet hadde betydd mye mer egentlig. Og så synes jeg det er litt frekt å forvente at andre skal adoptere disse kattene og betale for kalaset. Og jeg tenkte også på hva som vil skje videre med kattene. Vil de trives som noens kjæledyr? Skal de være utekatter, og vil de da overleve vinter og snø? Vil de trives som innekatter? Jeg tror nok det er en grunn til at halvville katter sjelden prøves omplassert til vanlige hjem...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Og jeg tenkte også på hva som vil skje videre med kattene. Vil de trives som noens kjæledyr? Skal de være utekatter, og vil de da overleve vinter og snø? Vil de trives som innekatter? Jeg tror nok det er en grunn til at halvville katter sjelden prøves omplassert til vanlige hjem... ← Det kan jo virke som disse kattene har levd hele livet i kontakt med mennesker, siden det står at de er menneskekjære og kosete. Så det er kanskje ikke det største problemet. Men det finnes mer menneskekjære katter som trenger et nytt hjem som er lettere å omplassere, det er helt riktig. Det største problemet her er prioritering av penger. Disse jentene har helt tydelig latt seg rive med av følelser. De har villet gjøre noe som gir konkrete resultater. Det virker som de har gjort det like mye for sin egen del som for kattebestandens del. I løpet av sommeren kommer hver hunkatt der de fant kattene til å føde i snitt 3-4 kattunger. Om et år får disse igjen unger osv (katter kan jo få flere kull i året også..). Hvis de virkelig ville hjelpe på problemet i denne byen i spania burde de ha brukt alle disse pengene til å ta inn kattene og kastrere dem, for deretter sette dem ut igjen. De som var for syke burde avlives i stedet for å bruke titallstusen på en enkelt katt. Jeg er katteelsker over min hals, men jeg prøver å se realitetene her. Dyrevernorganisasjoner har et langsiktig mål om at alle katter skal kastreres. Det er det eneste som kan hjelpe på problemet med hjemløse katter. At to jenter svir av titallstusen på noen få katter hjelper ikke i denne saken. Men: det de nå har gjort er å sette katters velferd på dagsorden. Man kan jo bare tenke seg til hvordan det er å være hjemløs katt her i Norge med den kulda vi har. Så jeg håper jo alle som leser om denne saken tar til fornuft å i det minste kastrerer sine egne katter. Det er vårt alles ansvar å forhindre at flere kattunger blir født. Men det er nettopp det som er så vanskelig for dyrebeskyttelsen: folk skjønner ikke at de bidrar til å øke problemet her i landet med å "bare få et kull" før kastrering.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Jeg er enig med trådstarter, disse pengene kunne vært brukt mye bedre både i Spania eller her i Norge. Jeg kunne kanskje skjønt dersom de selv hadde falt for noen av kattene, og ville ha dem med hjem for å beholde dem selv, men når de bare skal plassere dem hos andre? Snodig prioritering av penger...
Arkana Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 Jeg er enig i at prioriteringen kunne vært annerledes. Men det er forsåvidt bedre å redde noen katter enn ingen. En annen tanke som slo meg da jeg leste artikkelen er hvor ulike mennesker er i forhold til dyr. Det finnes de som kaster en uønsket kattunge ut av bilen på en øde landevei, eller mishandler katter bare for gøy. Og så finnes det slike mennesker som er villige til å bruke 100 000 på å redde fremmede hjemløse katter.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Jeg er enig i at prioriteringen kunne vært annerledes. Men det er forsåvidt bedre å redde noen katter enn ingen. En annen tanke som slo meg da jeg leste artikkelen er hvor ulike mennesker er i forhold til dyr. Det finnes de som kaster en uønsket kattunge ut av bilen på en øde landevei, eller mishandler katter bare for gøy. Og så finnes det slike mennesker som er villige til å bruke 100 000 på å redde fremmede hjemløse katter. ← Ja, jeg synes jo ikke de gjør noe galt i seg selv, altså. Det er bedre å være veldig snill mot noen katter enn å tenke at ingenting nytter, selvfølgelig. Men jeg reagerer kanskje mest på at de ikke hadde skaffet kattene hjem eller skulle ha dem selv. Det blir i grunn å legge sten til byrden.
Iceglow Skrevet 9. mai 2006 #8 Skrevet 9. mai 2006 Ja, det er lett å se et enkelt individ, bruke en formue på det og glemme hva pengene kunne blitt brukt til i et større perspektiv. Det gjelder for så vidt ikke bare saker som omhandler 4-bente.
Arkana Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 (endret) glemme hva pengene kunne blitt brukt til i et større perspektiv. ← Jeg synes det blir litt feil å tenke slik. I såfall burde man aldri gi penger til noen hvis det finnes viktigere formål. Skal man bare gi penger til de som trenger det absolutt mest, og glemme de som ligger litt lengre ned på listen (og hvem bestemmer prioriteringen forresten?). Og hva med penger som brukes på "tull", og ikke trengende? Det må vel være å bedre å bruke 100 000 på å redde 5 katter, framfor å bruke 100 000 på å kjøpe seg en båt eller dra på en ferie. Egentlig burde alle gi all overflødig inntekt til veldedige formål og kun ha det mest nødvendige selv, hvis vi skal tenke i et større perspektiv? Endret 9. mai 2006 av Arkana
Iceglow Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes det blir litt feil å tenke slik. I såfall burde man aldri gi penger til noen hvis det finnes viktigere formål. Skal man bare gi penger til de som trenger det absolutt mest, og glemme de som ligger litt lengre ned på listen (og hvem bestemmer prioriteringen forresten?). Og hva med penger som brukes på "tull", og ikke trengende? Det må vel være å bedre å bruke 100 000 på å redde 5 katter, framfor å bruke 100 000 på å kjøpe seg en båt eller dra på en ferie. Egentlig burde alle gi all overflødig inntekt til veldedige formål og kun ha det mest nødvendige selv, hvis vi skal tenke i et større perspektiv? ← Er ikke fullstendig uenig med deg jeg Kommentaren min var mest ment som et sleivspark om at få ser det samme i saker hvor det er et enkelt menneske det brukes flere 100 tusen på å redde, men når det er et dyr så dukker det argumentet stadig opp. Tror for eksempel få hadde sagt noe om det hadde blitt brukt 100 tusen på å redde jenta det her er snakk om, selv om det på mange måter blir det samme. Mulig jeg hadde smeltet, men jeg tror jeg generelt er mer kalkulerende, og hadde valgt å støtte noe som kunne hjelpe flere. Vet egentlig ikke helt om jeg liker det karaktertrekket hos meg selv, skulle på mange måter gjerne sett at jeg hadde litt mer optimistisk tankegang om at å hjelpe et individ gjør en STOR forskjell her i verden. Men en ting virker det iverfall som om vi er enige om, og det er at folk heller bruker penger på å hjelpe, uansett om det er mennesker eller andre dyr, enn at de søler de bort på festing og lignende står det respekt av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå