Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ice-tea er snadder i disse varme dager. For tiden er min favoritt sitronte (laget av teposer) med en liten dråpe hasselnøttsirup. Blandingen høres kanskje rar ut, men er veldig god.

Jeg har smakt mange hjemmelagde gode isteer på kafe, men vet ikke oppskriften...

Hvordan lager dere iste? Har dere noen gode oppskrifter?

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp hibiscuste i løsvekt, tilsett mer sukker enn vanlig, legg et peppermynteblad oppi og avkjøl. :sikle:

Gjest gjest1
Skrevet

Is-te

1,5 l kokende vann

3 te poser

4 ss honning

7 ss brunt sukker (smak deg litt frem)

saft fra 2 sitroner eller 1 sitron og 1 lime

Kok opp vann og ha i teposene , la dette stå i 5 min (ikke mer, da blir is-teen besk), sil vekk tebladene og ha i honning og sukker, visp godt inn, dette smelter raskt i det varme vannet. Ha i sitron/limesaft til slutt. La teen stå på benken til den begynner å bli lunken, ha den over i en mugge og la den stå i kjøleskapet natten over, teen blir best av å stå i en glass eller stål mugge.Plast kan gi smak av en eller annen grunn

Gjest Gjest_belinda_*
Skrevet

går det ann å bruke suketter istede for sukker i is-te?

Gjest Gjest
Skrevet
Is-te

1,5 l kokende vann

3 te poser

4 ss honning

Kok opp vann og ha i teposene , la dette stå i 5 min (ikke mer, da blir is-teen besk), sil vekk tebladene og ha i honning og sukker, visp godt inn, dette smelter raskt i det varme vannet. Ha i sitron/limesaft til slutt. La teen stå på benken til den begynner å bli lunken, ha den over i en mugge og la den stå i kjøleskapet natten over, teen blir best av å stå i en glass eller stål mugge.Plast kan gi smak av en eller annen grunn

Åh, dette hørtes utrolig digg ut. Gleder meg til å prøve.

Skrevet

Namnam, jeg vil og ha....

Skrevet
Is-te

1,5 l kokende vann

3 te poser

4 ss honning

Åh, den ble knallgod! Anbefales videre! :)

Gjest gjest1
Skrevet
går det ann å bruke suketter istede for sukker i is-te?

Ja.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns kald roiboos-te er veldig god som iste. Den har en naturlig sødme så jeg syns sukker blir unødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns kald roiboos-te er veldig god som iste. Den har en naturlig sødme så jeg syns sukker blir unødvendig.

Takk for tipset!

Jeg elsker varm rooibush-te, men har aldri tenkt på at den kan brukes som iste også.

Visste du forresten at rooibush er nasjonaltreet i Sør-Afrika?

Skrevet

Hvor kjøper man roiboos-te ?

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

I en tebutikk. Vanlig rooibos er godt, men Fireside (med kanel og appelsin) og en som jeg mener heter Cape Town er veldig gode varianter.

Rooibos fins også som pose-te i en del dagligvarebutikker.

Det skrives rooibos, som er afrikaans for for 'rød busk', men kalles ofte roibush.

Endret av Elfrida
Gjest Gjest
Skrevet
Det skrives rooibos, som er afrikaans for for 'rød busk', men kalles ofte roibush.

På min tepose fra Black Cat kaffe- og tehus står det med trykt skrift på kvitteringen: Rooibush.

Så det er tydeligvis ulike skrivemåter.

• 4 måneder senere...
Gjest Te-nyteren
Skrevet

Anbefaler www.Tetid.no. De har det meste innen te. Grønn te, kunst te, rooibos... og masse mer.

Er kjempe fornøyd med kvaliteten, utvalget, prisene og servicen.

De har også masse digge teer med sjokolade, frukt, krydder og annet nam nam. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...