Gjest kort Skrevet 7. mai 2006 #1 Skrevet 7. mai 2006 Har kjøpt nye jeans som dessverre er for lange. Hvordan er det best å legge den opp: 1) Med maskin, det vil da bli synlig søm - har tråd som er nesten lik farge som den som er brukt, men som er mye tynnere (tror ikke det er så enkelt å få kjøpt tråd som er helt lik den som er brukt originalt, spesielt det med tykkelsen kan bli vanskelig). 2) For hånd med "skjult søm" - sømmen vil da ikke synes i det hele tatt, men på dongri-bukser er det alltid synlig søm når man kjøper dem... Hva tror du blir best?
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2006 #2 Skrevet 7. mai 2006 Klipp av den gamle kanten, og ta vare på den. Beregn ca 1 cm sømmonn. Klipp av buksa til ønsket lengde, og så syr du på den gamle falden, helt inntil sømmen. Dette vil bli så godt som usynlig, siden du bevarer den gamle sømmen.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #3 Skrevet 7. mai 2006 Mener å ha hørt at noen butikker som selger jeans, også selger tråd som matcher sømmen til jeansen perfekt.
Gjest kort Skrevet 7. mai 2006 #4 Skrevet 7. mai 2006 Klipp av den gamle kanten, og ta vare på den. Beregn ca 1 cm sømmonn. Klipp av buksa til ønsket lengde, og så syr du på den gamle falden, helt inntil sømmen. Dette vil bli så godt som usynlig, siden du bevarer den gamle sømmen. ← Har du prøvd dette? Vil ikke den påsydde fallen stå utover?
Gjest kort Skrevet 7. mai 2006 #5 Skrevet 7. mai 2006 Mener å ha hørt at noen butikker som selger jeans, også selger tråd som matcher sømmen til jeansen perfekt. ← Det hadde vært no! Men da får jeg ikke brukt buksen i morgen...
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2006 #6 Skrevet 7. mai 2006 Har du prøvd dette? Vil ikke den påsydde fallen stå utover? ← Jeg har ikke prøvd selv (er helt elendig til å sy), men ei venninne fikk det gjort i butikken der hun kjøpte buksa, og det vises ikke i det hele tatt.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2006 #7 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har ikke prøvd selv (er helt elendig til å sy), men ei venninne fikk det gjort i butikken der hun kjøpte buksa, og det vises ikke i det hele tatt. ← Hehe, så det lar seg altså gjøre.. Har hørt om dette flere ganger, men hadde nesten avskrevet det som en urban legend nå. Skulle gjerne sett bilder av dette.. Det høres veldig smart ut.
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2006 #8 Skrevet 7. mai 2006 Skulle gjerne sett bilder av dette.. Det høres veldig smart ut. ← Jeg får ligge på lur rundt et hjørne med mobilen klar, og ta bilde av falden på buksa hennes. Tro om hun DA tror jeg har klikket totalt? Men seriøst: jeg ville overlatt det til sykyndige.
Gjest kort Skrevet 7. mai 2006 #9 Skrevet 7. mai 2006 Hm, vet ikke om jeg helt skjønner dette. Er det du mener som dette: Buksa skal legges opp 2 cm. Jeg "tar ut" en fold på 1+1 cm på vrangen langs eksisterende søm. Så syr jeg denne slik at den nye sømmen blir tett opptil original søm. Vil kanskje funke for det vil ikke synes særlig på retten. Skal jeg tørre å prøve dette da - buksa kostet 800....
aline Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 jeg ville sydd først og heller klippet av etterpå, da har du returmulighet dersom det ikke blir fint. så altså, det du kan gjøre er slik: brett opp utover, slik at du får en vanlig utoverbrett (innsiden av buksa vises da utover), helt nederst. (slik du har sett mange gå med, vanlig oppbrett nederst). sy opp buksa (mål da 1 cm brett da du får en cm på hver side av bretten) det du trenger å sy den opp her, press det overflødige oppover og brett ned bretten igjen. om du får til å sy helt inntil den naturlige kanten. og jeg SER at dette var skikkelig dårlig forklart... men om noen skjønner hva jeg mener, så tror jeg faktisk det vil gå supert. og da kan man ta den ned igjen dersom den f.eks krymper v vask, eller om man vil ha den lenger igjen. om da ikke oppbretten man syr inn blir for lang, da er det nok mer komfertabelt å klippe den vekk etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå